/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Speedfighter går i stå?
Fra : vandahl
Vist : 892 gange
150 point
Dato : 08-05-04 20:34

Min scooter begyndte at dryppe fra overløbet (Mildest talt)
Det endte så med at jeg kørte tør på vej hjem fra arbejde.
JEg fik smidt noget bez på dyret men ak! DEn ville køre men ikke ret langt. Så kunne jeg ellers stå der og træne læg med kickstartern (Bat er dødt)...efter at ha' stået et stykke tid startede den op igen.....jeg hoppede på men! Så gik den i stå igen?
Jeg har ikke den store viden omkring scooter. Men jeg har prøvet at skille kaburatoren. Jeg synes ikke der er noget som ser forkert ud (svømmeren går frit)...nogen der har nogle forslag....inden jeg smider den på værkstedet og betaler mig fra det!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-05-04 21:13

Der er kun 2 ting der kan få svømmeren til at løbe over.
Men først til funktionen.
Benzinen løber fra tanken ned i en ventil (svømmerventil/afskæringsventil) som lukker benzinen ned i svømmerhuset.
I svømmerhuset flyder svømmeren op og trykker på ventilen når benzinstanden står i den rigtige højde.

Svømmerventilen kan være defekt eller have noget skidt i klemme, der gør den ikke kan lukke
Den kan skrues ud, og skilles ad med en pinzet, men kan også kontrolleres med at trykke "nålen" op for at se om den lukker, men det kræver at slangen rykkes af ved benzintanken for at benzinen kan få luft foroven. (Da scootere lukker for tanken / benzinen når de ikke går.

Svømmeren kan være utæt så der er benzin indeni, så de ikke flyder ovenpå, eller hvis svømmeren har arme, kan de være bøjet eller sidde fast, alt skal behandles med forsiktighed.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 08-05-04 23:03

Vil lige kigge på det i morgen!
Så blev jeg jo det klogere!
Men kan det så også ha' en sammenhæng med at den ikke kan holde sig igang mere end 20 sek når den er startet. Som om den ikke får nok at leve af....den køre fint i de 20 sek....og så går der ca 5 min før den kan starte igen???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-05-04 23:15

Ja det kan det da udemærket, hvis svømmeren ikke gar let op og ned, så drukner eller udmageres den jo, og får for meget eller for lidt.
Men når der kommer noget fra overløbet så er det jo for meget den får, og drukner (Overløbet er netop beregnet til at fortælle det)
Men du har muligvis også en anden fejl, for overløbet skal standse efter noget tid, når motoren ikke går, og tændingen er slået fra. Hvis den bliver ved med at løbe, så er der fejl på din benzinhane, som virker elektrisk eller med en vaccumslange
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 09-05-04 01:04

hej
Jeg havde samme problem med en speedake.
det var benzinhanen der var utæt http://www.thansen.dk/products.asp?c=249671084&n=920830125#xy
Benzinen løb uden på slangen og dryppede fra karburatoren, jeg troede først at det var den det var galt med.
Læg noget køkkenrulle om slangen mellem hane og kaburator, så kan du snart konstatere om det er samme problem.
på min var røret til føleren for lav niveau i tanken revnet så benzinen kunne trænge den vej ud.
hvis ikke det er det lyder det som et godt bud at ventilen i hanen hænger som palle er inde på da den går i stå igen, det problem havde jeg ikke.
mvh. ahtn

Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 10-05-04 20:41

Jeg har nu haft svømmeren adskilt og renset den. Jeg kan ikke se "noget", men som sagt jeg er ikke mester på området!
Hvor kan man købe billige reservedele til sådan en bandit!
Den tidligere ejer af dyret havde på et tidspunkt gennemtæring af selve "Svømmehuset" som han så spartlede op, man kunne jo forestille sig at svømmeren derfor ikke går frit.
Jeg tror endvidere at den går i stå pga. at den drukner. synes at tændrøret så noget "vådt" ud.
Alt efter hvad priserne ligger på tror jeg at jeg køber mig en ny kaburator!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-05-04 22:02

Hvis du skal have en orginalkarburator skal du få den gennem forhandleren.
Men du skulle jo nok have gennemblæst din med trykluft, specielt svømmerventilen, eller skaffe en ny svømmerventil, nu fik du vel alt skidt ud af svømmerhuset?
Problemet med at købe en anden slags karburator, er at den skal passe på din motor/cylinder og kan kun anbefales hvis du kører med tun, og så er de tit uden automatisk chooker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 10-05-04 22:17

Svømmerventilen! er det den lille bandit med gummi for enden, (Hmm lød lidt frækt) altså den der bliver presset op af svømmeren? Hvis det er "den" så ser den ud til at være helt ny...fejler intet. Hvor skal jeg blæse? Den var godt nok beskidt inden i (Svømmerhuset)...så det kan jo stadig være at der sidder noget...men hvor?
Nu har jeg ikke haft mere adskildt end selve svømmerhuset men er klar på at askille i atomer, hvis det hjælper. Er det nemt nok at sætte karburatoren på egen efter at ha' pillet gas-kablet og de dersens ledninger af?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 10-05-04 22:44

Du tager hele toppen af, enten med 2 skruer eller et skruelåg, og så trækker du den op, så følget gasspjæld med den nål op, det skal ikke røres.
Skruer karburatoren af med spændebåndene, og ud på en avis. Skruer bunden af svømmerhuset, ser efter pakning ikke er beskadiget.
Skriver evnt. ned hvad karburator hedder, og dysens nr. som man næsten skal have lup for at se.
Hvis der er flere dyser, til tomgang skrues de også ud, lige som du tæller omgange du kan skrue udvendige stilleskruer, længere ind (Ikke hårdt)(somregel 1 1/2 omg) Så tages de helt ud, ligesom fjedre inde bag dem.
Alt blæses med trukluft, ligesom den lille bandit som er svømmerventilen, som blæses fra begge sider, samtidig med nålen bevæges(læg også mærke til den selv skal falde ned og lukke for benzinen, der er jo ikke noget der trækker i den, kun dens egen vægt, eller en indbygget fjeder)
Afprøv banditten, med en fyldt benzinslange der er åben foroven, så benzinen kan få luft og ikke holdes tilbage af vaccum.
Se også efter at svømmeren går frit, men pas meget på ikke at bøje nogle vippestænger, da hele benzinhøjden afhænger af hvornår svømmeren trykker hårdt nok til at lukke banditten.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 10-05-04 23:00

Fantastisk!
Tror jeg printer siden ud og sælger den som håndbog!
Nej spøg til side, tak skal du ha'!
Jeg "leger" videre i morgen, hvis naboen er hjemme (Han har en kompressor).
Kunne jo egentlig godt lukke tråden nu, men vil lige se om jeg skulle støde ind i noget i morgen, som jeg skal ha' svar på!
TAKKER!

Godkendelse af svar
Fra : vandahl

Dato : 20-05-04 12:05

Tak for svaret pallebhansen.