/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Billig indv. beklædning på værksted ??
Fra : KSGP
Vist : 7520 gange
250 point
Dato : 08-05-04 15:25

Hejsa.

Vi er igang med at renovere et gammelt skur, der skal være min mands fremtidige værksted. Nu er vi nået til den indvendige beklædning og det er meningen at vi vil lægge isolering i væggene.
Så er spørgsmålet "bare" hvad vi skal beklæde væggene med efter isoleringen - der er billigt ?? Vandfast krydsfiner og lignende er alt for dyrt da det er et kæmpe rum.....
Jeg har set noget der hedder "træfiberplade" i 3,2 mm tykkelse i Silvan, vil sådant noget kunne bruges ??? Eller hvad kunne vi eller bruge ??

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 08-05-04 15:35

KSGB

den hurtigste og nenneste løsning vil være stålreglar med en eller to lag gips plader.

mvh
per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 08-05-04 15:36

nenneste = nemmeste

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 08-05-04 15:38

I kan evt. bruge gipsplader på træ- eller stålskelet. Brug evt. 2 lag alt efter hvis I gerne vil have ekstra stærke vægge.
De koster ca. 50 kr. pr. plade 120x240 cm.
Træfiberplader i 3,2 mm tykkelse går alt for let i stykker.
Spørg evt. i Silvan om montage af gips; det er forholdsvis let, nemmest med stålskelet.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 08-05-04 15:46

SonjaAS

hva sa jeg, men selvfølgelig to gange høres bedre end en gang

per

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 08-05-04 16:03

Hej igen.

Foreløbig tak for rådene, men så vidt jeg kan se bliver 2 lag gipsplade+reglar lige så dyrt som et lag vandfast krydsfiner.
Jeg vil derfor gerne vente lidt og se om der ikke kommer et alternativt/billigere råd.

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 08-05-04 16:10

KSGP

under alle omstændigheder skal du have en regel opsætning ligemeget om det er gips eller finer, så gipspladerne er stadig billigere end finerplader i for eksempel 12 mm 19 eller 22 mm husk dampspærre under alle omstændigheder.

mvh
per

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-05-04 16:37

Du skal tænke på at der skal kunne hænges ting op på væggen, så gips er nok ikke det bedste.
Forøvrig er det nok 32mm pladr du tænker på.
Spånplader kan tit fåes billigt i "alternative" byggemarker, altså ligesom Gantrup trælast i Jylland.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 08-05-04 16:45

pallebhansen

hvis det er mig du mener om jeg mener 32 mm, så er du helt forkert på den det ville da være galamatias at bruge 32 mm plader, men jeg ser lige på spørgerens spørgsmål han siger 3,2 mm plader det er selvfølgelig (pynteplader) han mener i enten hahogny eller teak & palisander de er nemlig 3,2 mm,
pallebhansen til din orientering kan du hænge op til 200 kilo i en gipsplade blot du bruger de rigte befæstigelsesremedier, og det er lodret vægt der er tale om.

mvh
per

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 08-05-04 19:10

nej spørgeren spørger ganske rigtig om 3,2 mm som er deff. på masonit eller hård træfiber, men enhver ved jo at det ikke holder.. i kan jo ikke hænge hverken hylder eller andet op i en sådan plade: hør her hr. køber det eneste fornuftige du kan gøre det er følgende: enten tilbudsrustikbrædder eller 12-15 mm finerplader ikke spånplader der ikke tåler fugt, endelig har jeg iagttaget at mange bruger billige ru forskalligsbrædder i 19 mm tykkelse som bliveropsat med 5 mm afstand monteret med en isoleringspap på bagsiden evt malet i en lys dækkende farve, så er du sikker på at du kan hænge reoler og værktøj op uden risiko for at det falder ned.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 08-05-04 19:15

ha ha du kan jo bede om lidt teknisk support hos silvan vedr. 3,2 mm hårdeplader til at hænge værktøj op i - er dit skur isoleret og opvarmet???? en af besvarelserne går ud på at der skal anvendes dampspærre, det kniber mig at se hvorfor der skal være dampspærre hvis ikke der er varme i skuret..

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 08-05-04 19:16

Til slemmert : For det første er det FRU køber, tak og for det andet så er jeg altså ikke enhver!!! (ellers ville jeg jo nok heller ikke spørge herinde vel?)

KSGP

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 08-05-04 19:23

Og igen til slemmert : Hvis du havde læst mit oprindelige spgm, så ville du se at der står at værkstedet skal isoleres (og jo det er netop fordi det skal kunne opvarmes).

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-05-04 20:08

Gipsplader er udemærket og kan ganske rigtigt bærer utroligt meget og det er jo også et spørgsmål om at placerer lægter eller stålprofiler strategisk i forhold til evt tunge ting der skal op og hænge.At lave en tegning over konstruktionen er heller ikke en dårlig ide under alle omstændigheder Husk at der lige skal glasvævsstrimler i samlingerne før der spartles efter så det ikke revner når det tørrer op
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-05-04 20:13

At der skulle 2 lag gips på skulle ikke være nødvendigt Det har jeg da aldrig gjort og jeg har da blandt andet lavet 38 vægmeter på førstesalen fra gulv til kip der hvor jeg bor nu hvor der hænger mange meter brede hylder med tegneserier legoklods kasser videofilm og en masse andre ting der vejer godt til
Sune

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 08-05-04 20:58

Sunowich

det er vel heller ikke et værksted du har, hvis man opsætter reglar med en cc afstand på 60 cm er det rimeligt let at slå hul i en gipsplade, men montere du to lag skal der et 8 gange så hårdt slag for at slå hul i væggen, min ven.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 08-05-04 21:05

slemmert

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 09-05-04 10:58

Hvor bor I henne? Min svoger har 19 mm spånplader med melaminbelægning på begge sider MEGET BILLIGT til salg ca. 300,- kr pr plade som måler ca. 2x5,5 meter.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 09-05-04 11:02

Han kan godt skaffe dem i andre tykkelser også, både større og mindre. Jeg mener han kan skaffe dem i 25 mm til ca 400,-kr pr plade. Han kan også levere dem mod lidt til transporten...alt efter hvor henne det er i landet.
Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-05-04 14:18

Jeg har nu aldrig gået rundt og tæsket på mine vægge Per

KSGP En ting der ikké er blevet nævnt i hele denne snak er den brændhæmmende effekt som gips kan leve op til

Hav en solbeskinnt dag Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : kurdi

Modtaget 250 point
Dato : 10-05-04 00:29

Ja hvis der skal svejses eller skæres/slibes med vinkelsliber ville jeg også sætte 2 lag gips op, eller forskalningsbrædder(evt. fra engangspaller) eller spånplade som første lag og så gips til sidst. Hvis det er større mængder byggematr. du skal bruge så kig lige efter tilbud fra Tyskland, det er til tider halv pris.

Mvh. Kurdi

Godkendelse af svar
Fra : KSGP

Dato : 10-05-04 09:55

Tak for svaret kurdi. Vi bor nemlig tæt på Tyskland og din ide om at købe materialerne der, var lige præcis det jeg ikke selv havde tænkt på

Kommentar
Fra : kurdi

Dato : 12-05-04 02:23

Selv tak, og god arbejdslyst.

Hilsen Kurdi