/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Har jeg for højt blodtryk?
Fra : Highstone
Vist : 683 gange
186 point
Dato : 07-05-04 23:40

Hvordan finder jeg ud af om jeg har for højt blodtryk?
Jeg så et indslag i horisont, eller et eller andet program, at der var en der havde fået en bodprop lige pludselig i en alder af 52 år. min morfor døde også tidligt af det samme.
Kan man finde ud af det på nogen måde?
Og hvordan kan jeg sørge for at forbygge det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-04 23:50

Om du har for højt blodtryk................det afgør din læge.
Eyvind.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 07-05-04 23:51

Highstone

du skal da bare ganske simplt kontakte din læge og få dit blodtryk målt, men gentagende hovedpine og svimmelhed, KAN være tegn på for højt blodtryk, har du det kan din læge ordinere dig medicin for det, så kontakt din læge, er det bedste råd du kan få herinde.

mvh
per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 07-05-04 23:53

Highstone

du kan købe blodtryksmåleinstrumenter, men regn ikke 100% med disse da der kan være en stor fejlmargin, som kan give en falsk trykhed, eller ængslelse.

mvh
per

Kommentar
Fra : sacha

Dato : 08-05-04 00:39

Enig med de andre, kun en måling eller flere kan afgøre det. Når jeg skriver flere er det fordi man godt kan have et let forhøjet blodtryk der ikke behøver at være der næste gang det bliver målt. Du kan ikke regne med at du selv kan mærke hvis blodtrykket er for højt, svimmelhed kan skyldes både for højt og for lavt blodtryk.
Du kan i nogle tilfælde forebygge ved at leve fornuftigt mht. vægt, fedtindtag, rygning og motion, samt ved at undgå for meget stress.
mvh sacha

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-05-04 00:42

Alene det, at du måske går rundt og er ængstelig for dit blodtryk, kan faktisk give for højt blodtryk.

Lad din læge tage det, og lev og spis sundt, så er der ikke så meget andet du kan gøre, undtagen at lade være med at spekulere på det.

Hvis du ellers ønsker at tage noget forebyggende, kan du tage enten en hjertemagnyl om dagen, eller en børnemagnyl, det "fortynder" blodet, og risikoen for blodpropper mindskes en del.

Kommentar
Fra : Catmoll

Dato : 08-05-04 07:32

Hejsa Highstone..
Jeg kan godt forstå at du er urolig når også din mormor døde i den alder.
Sund livsstil kan gøre meget og Hjerteforeningen har lagt mange gode råd ind på deres hjemmesite, så mit bud er at du får lægen til at undersøge dig mindst en gang om året, og at du så ellers lever så sund som du nu formår.
kik lidt på denne site,

http://www.hjerteforeningen.dk/sw175.asp

Kærligste hilsner fra Cathrine*

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 08-05-04 11:12

Pas på med det Ellebye foreslår. Man begynder ikke bare at tage en hjertemagnyl forebyggende uden at have talt med sin læge. Får du anden medicin, skal du spørge lægen, om det er i orden at indtage hjertemagnylen sammen med den..

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 186 point
Dato : 08-05-04 11:51

JEG SKRIVER LIGE DETTE MED STORT.

MEJ, DU SKAL IKKE TAGE NOGET SOM HELST, FØR DU HAR TALT MED DIN LÆGE.
ER DU EKSEMPELVIS BLØDER, KAN DET VÆRE DIREKTE LIVSFARLIGT AT TAGE BLODFORTYNDENDE PRÆPERATER, SELV ACETATSALSYLSYRE, SOM ER DET FORTYNDENDE I ALM. MAGNYLER, OG HVIS MAN HAR TENDENS TIL FOR TYNDE BLORÅRER I HJERNEN, OG EN ÅRE BRISTER VIL SKADEN BLIVE STØRRE HVIS MAN HAR TAGET MAGNYLER I EN LÆNGERE PERIODE.

Men når ovenstående er sagt, syntes jeg stadig du bør tage alt helt roligt, og som tidligere skrevet, lad din læge tage dit blodtryk så du kan blive beroliget.
Du må også tænke på, at din morfar? levede i en anden tidsalder hvor kosten var anderledes end i dag.

Godkendelse af svar
Fra : Highstone

Dato : 09-05-04 23:59

Tak for svaret allesammen. Den med den gammeldags livsstil er en ret vigtig faktor jeg nok havde overset.