/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
malingen bliver mærkelig!!
Fra : Jonn87
Vist : 5188 gange
70 point
Dato : 07-05-04 21:27

jeg er i øjeblikket igang med at male min scooter, men er stødt på et problem...

Nogle af de dele jeg er ved at male bliver SQ ikke lige vellykket...
Når jeg maler dem bliver malingen underlig, den bobler op og ser lidt ud som rimfrost

i kan se et billed af det her:
http://www.burnout.brygge.dk/maling.jpg

Hvad gør jeg forkert?

Accepteret svar
Fra : akaup

Modtaget 80 point
Dato : 07-05-04 21:45

Tja - har malet nogle andre jerndele med samme resultat!
Først og fremmest - Følg brugsanvisningen - samt alle tørretider til punkt og prikke!
Hvis det er noget maling nedenunder, kan det være problemet. Altså den nye maling får den gamle til at koge op.
Ellers har tiden mellem lagene været for kort/lang!?!

Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-04 21:55

Nemlig tiden er for lang eller for kort.
Skal der sprøjtes ovenpå/en gang til så:
Inden for 4 timer eller efter 4 dage alt efter hvilken maling/lak der bruges.
Eyvind.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-05-04 21:56

Det er sikkert på plastdelene malingen koger op, det skyldes at malingen indeholder opløsningsmidler.
Der må ikke bruges den slags maling på plastdele, men specialmalinger, eller 2 komponent maling.
Du skal også huske at fladerne ikke må være glatte, men slibes over alt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-04 22:05

Det er fordi du har givet den maling 2. gang; FØR første lag var tørt !

Du må fjerne det igen (= bums/acetone/fortynder, blød klud, knofedt og fint vandslibepapir til sidst, når det er tørret op) og starte forfra.

Surt show !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 08-05-04 05:38

jeg bruger lakspray til plastik...

jeg sliber skjoldene ned med ca korn str. 150 og vasker dem og lader dem tørre
så spraymaler jeg med en grunder, venter 10 minutter sort lakspray, 10 minutter, sort lakspray, 10 minutter, lakspray, 30 minutter blank lak...

er det forkert?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-04 08:25

Jonn87 -> På sugende overflader som træ er 10 min. muligvis fint. 10 min. er for lidt på metal, især hvis der ikke er varme og god udluftning. Vent mindst 1 time mellem hvert lag. Jeg ville endda sige 6-12 timer, ja helt op til 24 !, men det afhænger lidt af lakken du bruger.

Du har nok været for utålmodig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 08-05-04 10:56

http://www.thansen.dk/products.asp?c=249200280&n=298581043#xy
Grunder til plastic
Lakspray, sort, højglans
Lakspray, klar lak, acryl

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-05-04 12:49

Jeg syntes ikke det fremgår det er en grunder specielt til plastik?
Men uanset hvad, så tror jeg ikke på at malingen krakelerer på grund af tørretider, og jeg har da selv malet en del metaller, tanke mm, med THansens lak. Og der har jeg sprøjtet vådt i vådt, med klar lak til sidst, så en knallerttank var færdigmalet på 1/2 time. ("Kun en løber, og det var klarlakken, som jeg ikke kunne bedømme, da den var nærmest usynlig")
Nej jeg tror den krakelering skyldes: Emnet har været et sted hvor der har eller er blevet brugt silikoneoliespray, som findes i WD40 eller Pronto.
Der siges at et pust inde hos en automaler, kan ødelægge al vedhæftning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-04 14:41

Maling kan koge op på grund af tørretider.
Det gælder spray-maling og autolak.
Eyvind.

Godkendelse af svar
Fra : Jonn87

Dato : 22-05-04 15:01

jeg løste problemet ved at slibe overfladen HELT ned! Tak for alle de gode svar allesammen ;)