/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
maling af træværk, hvornår???
Fra : yrsas
Vist : 2083 gange
100 point
Dato : 07-05-04 17:01

God aften,
er der nogen der kan fortælle mig hvor sent på året man "må"/anbefaler at male sit udvendige træværk(gavle, udestue mm)???
Vi skal evt sænke nogle terrasse sten lidt, hvornår gør man det???sommer eller efter oktober???
På forhånd tak til jer hjælpere derude!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-04 17:31

Du kan male dit træværk når træværket ikke er vådt - men mal ikke direkte i solskin - for det skulle gerne trække ind i træet og ikke fordampe.
Jeg går ud fra at det er terrassefliser du vil sænke lidt.
du skal trække gruset væk og skrælle lidt af jorden væk, og så på med gruset igen og stampe og rette af og på med fliserne.
Der bør være ca. 10 cm. grus under fliserne.
Eyvind.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-05-04 18:43

Nu og frem til midt i juli er træet tørt nok til, at du kan male det - og som Eyvind siger: Ikke i solskin.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 07-05-04 23:55

at man ikke må male i solskin noget så vanvittigt har jeg sku da aldrig hørt det synes jeg at du skal forelægge malernes fagfoening der bliver edermame trængt skurvognene, det bedste arbejdsvejr er `+ 10 grader, brolæggere - tømrere - osv. arbejder hele året rundt, jyder kan, modsat sjællændere tilligemed arbejde i regnvejr.
malerarbejde dog i tørvejr.
MEN LÆS OG FORSTÅ - hvis du skal male gammelt træværk skal du tage dig iagt for: A oliebaserede træbeskyttelse binder ikke oven på acrylprodukter, men omvendt binder acryl oven på oliebaserede produkter... husk slibning og grunder....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-04 00:00

Selvfølgelig kan du arbejde i solskin, du skal bare ikke stå lige i solen, men i skyggen.

Kommentar
Fra : permaler

Dato : 16-06-04 19:48

Hej! jeg er ikke helt enig med pbp_et i at det rette tidspunkt at male er fra nu til midt i juli.
det rette tidspunkt er fra midt i juli til hen midt i september. nu er der meget træ der stadig kan være vådt inden i
så når det er blevet "stegt" Ordentlig igennem kan du male! Men husk lige at gi træet en ordentlig grundingsolie først.