/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problemer med formatering af harddisk pa~
Fra : Ortman
Vist : 680 gange
240 point
Dato : 07-05-04 13:18

Jeg har oplevet en del problemer med den partition mit styresystem (Win XP) var installeret på. Jeg geninstallerede derfor styresystemet på en anden partition.

Jeg vil selvfølgelig gerne formattere den partition som jeg havde problemer med. Men når jeg går ind under denne computer og højreklikker på drevet og vælger formatér, så formateres kun en del af drevet. Formateringen stopper ved næsten 100% og windows siger, at formateringen ikke kan fuldføres.

Når jeg trykker på egenskaber for partitionen kan man se, at hele 2 gb er optaget. Der er dog ikke nogen filer tilbage på partitionen for jeg har slettet det hele manuelt.

Jeg har også kørt virusscan med Norton 2004...

Mit spørgsmål er nu hvad gør jeg for at få hele partitionen formateret korrekt?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-05-04 14:27

Det kunne ellers lyde som om at windovs lå der endnu hmm har du evt mulighed for at sætte hardisken over i en anden maskine og prøve der det er tit at det hjælper
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-05-04 14:48

eller også har du en fejl på disken i omtalte patition,gå ind på din HDD's
hjemmeside og find et diagnostik utility/program og kør en test/repair
fra en diskette/dos,hvis det ikke står for galt til, i nogle tilfælde
kan man køre en repair af disken,det kan godt lyde som en bad closter.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-05-04 14:54

eller prøv >højre klik på drevet>egenskaber>funktioner>undersøg nu>sæt et flueben i nederste felt>start,kan den heller ikke gennemføre denne test/repair så er der fejl på HDD'en,så kan du prøve overstående.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-04 15:12

Prøv at hente denne:
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
læg den på skrivebordet
dobbeltklik på den og hav en diskette parat
start comp med disketten (hvis ellers comp kan starte/boote fra diskette)
Den viser din HD og om der umiddelbart er en fejl.
med disketten kan du også slette din partition og flytte/kopiere den nye på plads.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 07-05-04 15:13

Tak for svarene!

Jeg har tjekket disken for fejl med win XP. Der var ikke nogen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-04 15:43

Er det en compaq ell. fujitsu/siemens comp.

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 07-05-04 16:13

Det er en hjemmebygget:

Asrock K7S8X R 3.0
AMD Barton 2500+
512 mb pc 2700 ram
120 Gb Maxtor diamondmax 9
Asus Radeon 9200 m 64 mb. ram

Den kører ellers upåklageligt på den anden HD-partition!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-05-04 16:19
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-05-04 16:26
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-05-04 16:41

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/?epi_menuItemID=9276feaa439628cf433f226075b46068&channelpath=/en_us

vi prøver igen,vælg oppe i højre hjørne>6y129olo >i drop down listen,harddrive model,når du kommer frem,gå ned i>utilities og vælg MaxBlast for windows

nu gider jeg ikke kan´du mere i dag det tager hundrede år og en sommer at komme
her ind.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-05-04 16:43

6y120lo mener jeg

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-05-04 20:34

Det er muligt at den grundliggende disk som du havde først, indeholder oplysninger om den partion du nu har dit styresystem på. Det kan ses hvis du i søg skriver *.* og søger på "den tomme disk" og også søger i skjulte og systemfiler.
Men ellers går du i kontrolpanelet til administration/computeradministration/diskhåndtering for at se dine diskes tilstand.

Sådan slettes en partition eller et logisk drev
Gør følgende for at slette en partition eller et logisk drev:
I vinduet Diskhåndtering skal du højreklikke på den partition eller det logiske drev, du vil slette, og derefter klikke på Slet partition eller Slet logisk drev.
Når du bliver bedt om at slette partitionen eller det logiske drev, skal du klikke på Ja. Partitionen eller det logiske drev slettes.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;DA;309000
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : the_XP_king

Dato : 08-05-04 17:16

Når du siger formater inde under denne computer så prøv at sige ekspresformatering.... Det hjælper tit....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-04 18:41

Har du kigget på din HD med disketten pmdos - og hvad viste den.

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 10-05-04 16:31

jeg ville nok
starte computeren med en startdisk og
så fjerne partitionen med fdisk
for derefter at oprette en ny partition og
til sidst foretage en dos-formatering.

På den måde er du sikret at partitionen er helt ren og ikke forstyrret af windows og at den maksimale tilgængelige plads udnyttes

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-04 18:33

Har du kigget på din HD med disketten pmdos - og hvad viste den.

Accepteret svar
Fra : cad

Modtaget 240 point
Dato : 10-05-04 21:11

har du prøvet at formatere ved hjælp af installations-cd'en ?

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 10-05-04 21:46

Hej! Er lige udenbys et par dage, men jeg skal nok vende tilbage når jeg kommer hjem igen...

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 26-05-04 19:50

Hej! undskyld ventetiden... Endelig fik jeg skidtet formatteret ved hjælp af XP-skiven ved ikke helt hvad der gik galt de andre gange, men hovedsagen er jo at det virker nu!

Tak for alle indlæggene!

Godkendelse af svar
Fra : Ortman

Dato : 26-05-04 19:50

Tak for svaret cad.