/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Aktier (kursgevindst) plus/minus
Fra : lund44
Vist : 2287 gange
20 point
Dato : 07-05-04 09:16

hej

jeg mener at vide, at man mindst skal have ejet aktier i 3 år før evt. kursgevindst er skattefri?
hvis dette er rigtig - betales de så året efter/via oplysninger fra værdicentralen ?
hvis man det samme år har haft kurstab på andre aktier - kan/blive disse så fratrækkes gevindsten i anden aktier inden for samme år!
vh
kl

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 07-05-04 09:55

For at få din kursgevindt skal du jo sælge aktierne først og fremmest.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-05-04 10:03

Dansk Aktionærforening kan anbefales.
http://www.shareholders.dk/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-05-04 10:07

Lidt vejledning her.
http://www.skat-hvordan.dk/

Accepteret svar
Fra : aroma

Modtaget 30 point
Dato : 07-05-04 10:11

her har du har der står i Nordea hjemmeside. Du kan også søge i din ejgen banks hjemmeside

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vil du finde ud af, hvad du rent faktisk har fået ud af en investering, er det afkastet efter skat, du skal
se på. Afkastet på aktier, købt for frie midler, beskattes som:

Aktieindkomstskat betaler du af aktieudbytte og kursgevinster på aktier ejet over 3 år.
I 2004 skal du betale 28 pct. i aktieindkomstskat for beløb under 42.400 kr. og 43 pct. for beløb over
42.400 kr. Beløbet reguleres hvert år. Det er muligt at overføre aktieindkomst mellem ægtefæller. Er du
gift, skal I i 2004 først betale den høje skat, når den samlede aktieindkomst er over 84.800 kr.

Kapitalindkomstskat på aktier betales af kursgevinsten, hvis du har haft aktierne under 3. år. Satsen, du
betaler, afhænger af din øvrige indkomst. Hvis investeringen foretages i en pensionsopsparing,
skal der i stedet betales pensionsafkastskat.

Salg af aktier, du har haft i under 3 år
Du betaler kapitalindkomstskat af kursgevinster. Skatten er på mellem 38,8 og 59,7 pct. og afhænger af
din personlige indkomst og kommuneskat. Er din kapitalindkomst negativ, fx på grund af renter til huslån,
kommer kapitalindkomstskatten ned på 33,3 pct.

Har du haft kurstab, kan tabet modregnes i kursgevinster fra aktier, som du har haft i under 3 år. Er
tabet større end kursgevinsten, kan du modregne uudnyttede tab i kursgevinster, som du (og din
ægtefælle) måtte få.

Salg af aktier, du har haft i over 3 år
Beskatningen afhænger af, om kursværdien på din aktiebeholdning har været
over eller under 100.000 kroners-grænsen. Sådan er grænsen blevet kaldt, siden den blev indført, men i
virkeligheden reguleres den hvert år. I 2004 er grænsen 133.700 kr. og for ægtepar 267.300 kr.

Hver gang du handler en aktie, skal kursværdien af din aktiebeholdning opgøres for at se, om kursværdien
er over eller under 100.000 kroners-grænsen (for ægtepar opgøres begge aktiebeholdninger). Denne
opgørelse kaldes en måling. En måling sker før et salg og efter et køb, ligesom den opgøres hvert
nytår.

Under 100.000 kr.-grænsen
Har kursværdien ikke på noget tidspunkt de seneste 3 år været målt over 100.000 kroners-grænsen, er kursgevinsten
skattefri. Skulle du få et kurstab, kan det ikke trækkes fra.

Over 100.000 kr.-grænsen
Har kursværdien på et tidspunkt inden for de seneste 3 år været målt over 100.000 kroners-grænsen, skal du
betale aktieindkomstskat af kursgevinsten. Kursværdien skal holdes under 100.000 kroners-grænsen
i de følgende 3 år, for at du igen kan slippe for at betale skat af kursgevinster.

Hvis du i stedet får et kurstab ved et salg, kan det trækkes fra i en kursgevinst, som du (eller din ægtefælle)
eventuelt har haft på andre børsnoterede aktier, der har været ejet i over 3 år. Er tabet stadig
større end kursgevinsten, kan du modregne i de kommende kursgevinster.

Syntetisk indgangsværdi
Den syntetiske indgangsværdi kan benyttes i det tilfælde, hvor du har ejet børsnoterede aktier i mere
end 3 år, og kursværdien af alle børsnoterede aktier ikke har passeret 100.000 kroners-grænsen.
Den syntetiske indgangsværdi er kursværdien af dine børsnoterede aktier på det tidspunkt, hvor
100.000 kr.-grænsen passeres. Det gælder uanset om målingen foretages i forbindelse med en handel eller
ved en måling 31. december, og uanset om kursen er højere eller lavere end den oprindelige anskaffelseskurs.

Hvis kursen på måletidspunktet er højere end anskaffelseskursen, kan du ved at anvende den syntetiske værdi
som anskaffelseskurs opnå et lavere beskatningsgrundlag. (Det modsatte gør sig gældende ved kursfald.

Overgangsregler
I forbindelse med skattereformen og omlægningen af aktiebeskatningen blev der indført overgangsregler
for aktier, som man ejede før 19. maj 1993. Sælger man disse aktier efter at have ejet dem i over 3 år, og
har værdien af aktierne været over 100.000 kroners-grænsen, kan man skattemæssigt vælge, om man vil bruge
kursen fra 19. maj 1993 eller den reelle købskurs, når man indberetter fortjenesten. Ved at vælge den
højeste kurs, kan man minimere beskatningen.

Har man fået et kurstab på aktier, som man har ejet før 19. maj 1993, og har kursværdien været over
100.000 kr.-grænsen inden for de seneste 3 år, kan man højst fratrække et beløb, der svarer til forskellen
mellem den pris, man har solgt aktier til, og aktiernes kursværdi den 19. maj 1993.

Beskatning af udenlandske aktier
Som udgangspunkt er beskatningen ens, uafhængigt af om man investerer i danske eller udenlandske
aktier. Flere lande indeholder dog et acontobeløb af aktieudbyttet, normalt en procentsats.

Kommentar
Fra : aroma

Dato : 07-05-04 10:11

her har du har der står i Nordea hjemmeside. Du kan også søge i din ejgen banks hjemmeside

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vil du finde ud af, hvad du rent faktisk har fået ud af en investering, er det afkastet efter skat, du skal
se på. Afkastet på aktier, købt for frie midler, beskattes som:

Aktieindkomstskat betaler du af aktieudbytte og kursgevinster på aktier ejet over 3 år.
I 2004 skal du betale 28 pct. i aktieindkomstskat for beløb under 42.400 kr. og 43 pct. for beløb over
42.400 kr. Beløbet reguleres hvert år. Det er muligt at overføre aktieindkomst mellem ægtefæller. Er du
gift, skal I i 2004 først betale den høje skat, når den samlede aktieindkomst er over 84.800 kr.

Kapitalindkomstskat på aktier betales af kursgevinsten, hvis du har haft aktierne under 3. år. Satsen, du
betaler, afhænger af din øvrige indkomst. Hvis investeringen foretages i en pensionsopsparing,
skal der i stedet betales pensionsafkastskat.

Salg af aktier, du har haft i under 3 år
Du betaler kapitalindkomstskat af kursgevinster. Skatten er på mellem 38,8 og 59,7 pct. og afhænger af
din personlige indkomst og kommuneskat. Er din kapitalindkomst negativ, fx på grund af renter til huslån,
kommer kapitalindkomstskatten ned på 33,3 pct.

Har du haft kurstab, kan tabet modregnes i kursgevinster fra aktier, som du har haft i under 3 år. Er
tabet større end kursgevinsten, kan du modregne uudnyttede tab i kursgevinster, som du (og din
ægtefælle) måtte få.

Salg af aktier, du har haft i over 3 år
Beskatningen afhænger af, om kursværdien på din aktiebeholdning har været
over eller under 100.000 kroners-grænsen. Sådan er grænsen blevet kaldt, siden den blev indført, men i
virkeligheden reguleres den hvert år. I 2004 er grænsen 133.700 kr. og for ægtepar 267.300 kr.

Hver gang du handler en aktie, skal kursværdien af din aktiebeholdning opgøres for at se, om kursværdien
er over eller under 100.000 kroners-grænsen (for ægtepar opgøres begge aktiebeholdninger). Denne
opgørelse kaldes en måling. En måling sker før et salg og efter et køb, ligesom den opgøres hvert
nytår.

Under 100.000 kr.-grænsen
Har kursværdien ikke på noget tidspunkt de seneste 3 år været målt over 100.000 kroners-grænsen, er kursgevinsten
skattefri. Skulle du få et kurstab, kan det ikke trækkes fra.

Over 100.000 kr.-grænsen
Har kursværdien på et tidspunkt inden for de seneste 3 år været målt over 100.000 kroners-grænsen, skal du
betale aktieindkomstskat af kursgevinsten. Kursværdien skal holdes under 100.000 kroners-grænsen
i de følgende 3 år, for at du igen kan slippe for at betale skat af kursgevinster.

Hvis du i stedet får et kurstab ved et salg, kan det trækkes fra i en kursgevinst, som du (eller din ægtefælle)
eventuelt har haft på andre børsnoterede aktier, der har været ejet i over 3 år. Er tabet stadig
større end kursgevinsten, kan du modregne i de kommende kursgevinster.

Syntetisk indgangsværdi
Den syntetiske indgangsværdi kan benyttes i det tilfælde, hvor du har ejet børsnoterede aktier i mere
end 3 år, og kursværdien af alle børsnoterede aktier ikke har passeret 100.000 kroners-grænsen.
Den syntetiske indgangsværdi er kursværdien af dine børsnoterede aktier på det tidspunkt, hvor
100.000 kr.-grænsen passeres. Det gælder uanset om målingen foretages i forbindelse med en handel eller
ved en måling 31. december, og uanset om kursen er højere eller lavere end den oprindelige anskaffelseskurs.

Hvis kursen på måletidspunktet er højere end anskaffelseskursen, kan du ved at anvende den syntetiske værdi
som anskaffelseskurs opnå et lavere beskatningsgrundlag. (Det modsatte gør sig gældende ved kursfald.

Overgangsregler
I forbindelse med skattereformen og omlægningen af aktiebeskatningen blev der indført overgangsregler
for aktier, som man ejede før 19. maj 1993. Sælger man disse aktier efter at have ejet dem i over 3 år, og
har værdien af aktierne været over 100.000 kroners-grænsen, kan man skattemæssigt vælge, om man vil bruge
kursen fra 19. maj 1993 eller den reelle købskurs, når man indberetter fortjenesten. Ved at vælge den
højeste kurs, kan man minimere beskatningen.

Har man fået et kurstab på aktier, som man har ejet før 19. maj 1993, og har kursværdien været over
100.000 kr.-grænsen inden for de seneste 3 år, kan man højst fratrække et beløb, der svarer til forskellen
mellem den pris, man har solgt aktier til, og aktiernes kursværdi den 19. maj 1993.

Beskatning af udenlandske aktier
Som udgangspunkt er beskatningen ens, uafhængigt af om man investerer i danske eller udenlandske
aktier. Flere lande indeholder dog et acontobeløb af aktieudbyttet, normalt en procentsats.

Kommentar
Fra : aroma

Dato : 07-05-04 10:13

her har du har der står i Nordea hjemmeside. Du kan også søge i din ejgen banks hjemmeside

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vil du finde ud af, hvad du rent faktisk har fået ud af en investering, er det afkastet efter skat, du skal
se på. Afkastet på aktier, købt for frie midler, beskattes som:

Aktieindkomstskat betaler du af aktieudbytte og kursgevinster på aktier ejet over 3 år.
I 2004 skal du betale 28 pct. i aktieindkomstskat for beløb under 42.400 kr. og 43 pct. for beløb over
42.400 kr. Beløbet reguleres hvert år. Det er muligt at overføre aktieindkomst mellem ægtefæller. Er du
gift, skal I i 2004 først betale den høje skat, når den samlede aktieindkomst er over 84.800 kr.

Kapitalindkomstskat på aktier betales af kursgevinsten, hvis du har haft aktierne under 3. år. Satsen, du
betaler, afhænger af din øvrige indkomst. Hvis investeringen foretages i en pensionsopsparing,
skal der i stedet betales pensionsafkastskat.

Salg af aktier, du har haft i under 3 år
Du betaler kapitalindkomstskat af kursgevinster. Skatten er på mellem 38,8 og 59,7 pct. og afhænger af
din personlige indkomst og kommuneskat. Er din kapitalindkomst negativ, fx på grund af renter til huslån,
kommer kapitalindkomstskatten ned på 33,3 pct.

Har du haft kurstab, kan tabet modregnes i kursgevinster fra aktier, som du har haft i under 3 år. Er
tabet større end kursgevinsten, kan du modregne uudnyttede tab i kursgevinster, som du (og din
ægtefælle) måtte få.

Salg af aktier, du har haft i over 3 år
Beskatningen afhænger af, om kursværdien på din aktiebeholdning har været
over eller under 100.000 kroners-grænsen. Sådan er grænsen blevet kaldt, siden den blev indført, men i
virkeligheden reguleres den hvert år. I 2004 er grænsen 133.700 kr. og for ægtepar 267.300 kr.

Hver gang du handler en aktie, skal kursværdien af din aktiebeholdning opgøres for at se, om kursværdien
er over eller under 100.000 kroners-grænsen (for ægtepar opgøres begge aktiebeholdninger). Denne
opgørelse kaldes en måling. En måling sker før et salg og efter et køb, ligesom den opgøres hvert
nytår.

Under 100.000 kr.-grænsen
Har kursværdien ikke på noget tidspunkt de seneste 3 år været målt over 100.000 kroners-grænsen, er kursgevinsten
skattefri. Skulle du få et kurstab, kan det ikke trækkes fra.

Over 100.000 kr.-grænsen
Har kursværdien på et tidspunkt inden for de seneste 3 år været målt over 100.000 kroners-grænsen, skal du
betale aktieindkomstskat af kursgevinsten. Kursværdien skal holdes under 100.000 kroners-grænsen
i de følgende 3 år, for at du igen kan slippe for at betale skat af kursgevinster.

Hvis du i stedet får et kurstab ved et salg, kan det trækkes fra i en kursgevinst, som du (eller din ægtefælle)
eventuelt har haft på andre børsnoterede aktier, der har været ejet i over 3 år. Er tabet stadig
større end kursgevinsten, kan du modregne i de kommende kursgevinster.

Syntetisk indgangsværdi
Den syntetiske indgangsværdi kan benyttes i det tilfælde, hvor du har ejet børsnoterede aktier i mere
end 3 år, og kursværdien af alle børsnoterede aktier ikke har passeret 100.000 kroners-grænsen.
Den syntetiske indgangsværdi er kursværdien af dine børsnoterede aktier på det tidspunkt, hvor
100.000 kr.-grænsen passeres. Det gælder uanset om målingen foretages i forbindelse med en handel eller
ved en måling 31. december, og uanset om kursen er højere eller lavere end den oprindelige anskaffelseskurs.

Hvis kursen på måletidspunktet er højere end anskaffelseskursen, kan du ved at anvende den syntetiske værdi
som anskaffelseskurs opnå et lavere beskatningsgrundlag. (Det modsatte gør sig gældende ved kursfald.

Overgangsregler
I forbindelse med skattereformen og omlægningen af aktiebeskatningen blev der indført overgangsregler
for aktier, som man ejede før 19. maj 1993. Sælger man disse aktier efter at have ejet dem i over 3 år, og
har værdien af aktierne været over 100.000 kroners-grænsen, kan man skattemæssigt vælge, om man vil bruge
kursen fra 19. maj 1993 eller den reelle købskurs, når man indberetter fortjenesten. Ved at vælge den
højeste kurs, kan man minimere beskatningen.

Har man fået et kurstab på aktier, som man har ejet før 19. maj 1993, og har kursværdien været over
100.000 kr.-grænsen inden for de seneste 3 år, kan man højst fratrække et beløb, der svarer til forskellen
mellem den pris, man har solgt aktier til, og aktiernes kursværdi den 19. maj 1993.

Beskatning af udenlandske aktier
Som udgangspunkt er beskatningen ens, uafhængigt af om man investerer i danske eller udenlandske
aktier. Flere lande indeholder dog et acontobeløb af aktieudbyttet, normalt en procentsats.

Godkendelse af svar
Fra : lund44

Dato : 07-05-04 10:28

Tak for svaret aroma.

jeg fik endvidere en besvarelse med en lings til skattechefernes rådgivning
også tak for den- navnet forsvandt da jeg godkendte aroma (noget med thell)

tak til jer begge - håber den sidste også ser min besvarelse

Kommentar
Fra : dintryghed.dk

Dato : 09-08-04 09:45

Et lille fif.

Personer der vælger at stifte en trus fond i udlandet, til fordel for dem selv og deres nærmeste, har mulighed for at lade alle investeringer gå gennem den. Da fonden jo er skattefri er alle investeringer, der i fremtiden går gennem denne, også skattefrie..... En trust fond kan også fungerer som en personlig Pensions selskab.

En trust fond giver gerne en fast rente på alle frie midler på ca: 5 % p.a.

Mulighederne er mange.
Vi svarer gerne på spørgsmål, men se hjemmesiden eller kontakt os pr. tlf.
www.dintryghed.dk

Held og lykke med det
Donny M.