/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fjerne halv mur til køkkenalrum
Fra : kokkenmuren
Vist : 3809 gange
20 point
Dato : 06-05-04 21:48

Jeg ønsker at fjerne en halv mur, imellem værelse og køkken for at få et køkkenalrum. Derfor skal muren fjernes ned til ca. 30 cm over køkkenbordshøjde, og en slags bar skal sættes på. Men - hvorledes sikrer jeg mig en flot og lige mur i samme højde hele vejen? Muren er ikke bærende, og jeg er 99% sikker på at det er en betonmur - ihvertfald ikke en murstensmur.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 06-05-04 22:07

Først sikrer du dig at muren ikke bærende, spørg en ekspert hvis du er i tvivl.
Prøv af bore et par prøvehuller i muren for at finde ud af om det er leca, gasbeton, beton eller andet.
i en værktøjsudlejning kan du leje en sav der kan klare det.
Du kan også kaste dig over muren med en vinkelsliber, det støver helt vild, du skal lave et telt det er helt tæt og arbejde inde i, eller bruge en uges tid på at gøre rent igen bagefter.
Når du alligevel skal have en plade ovenpå som afslutning af halvmuren er det ikke så kritisk at den er savet perfekt af.
Go arbejdslyst mvh ahtn

Kommentar
Fra : BULLEVAP

Dato : 06-05-04 22:09

Brug en bajonetsav eller en vinkelsliber. Pas på det støver en del - husk at markere med en vandret /lodret streg.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-05-04 23:21

en bærende halvmur??????

Kommentar
Fra : mango

Dato : 06-05-04 23:39

Du finder højden på den mur du skal have og vadder ( er i tvivl om stavemåden, men det er jo også måden det gøres på det handler om *GG* ) med en loddestok og måler ud, derefter skærer du af med en vinkelaliber.
med venlig hilsen
Sus

Kommentar
Fra : BULLEVAP

Dato : 06-05-04 23:42

Ja, det kunne den nu godt være hvis den går på tværs af spærene! Eller parallel med tagrenden , hvis der er en..

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-05-04 23:44

det her går vist ud på at ævle, og den er jeg med på, så jeg vil helt sikkert bruge dynamit, meget dynamit og væk med skidtet

Kommentar
Fra : mango

Dato : 06-05-04 23:56

Ja Melander jeg forandledes til at sige : man snakker som man har forstand til

Accepteret svar
Fra : smut

Modtaget 20 point
Dato : 07-05-04 10:48

du skal bruge en betonsav den sviner ikke så meget som en vinkelsliber du skruer så et brædt på væggen i den højde du ønsker den kan du så save efter det er meget nemmere end "frihånds arbejde" hvis du skal have en barplade på af træ skal du lime den fast med z-lim og det skal være den gode gammeldags giftige af slagsen en vandbaseret holder ikke lige så godt og pladen har en tendens til og blive skæv pga vandindholdet i limen husk du ikke må give pladen olie på bagsiden så kan du ikke lime på den det virker garanteret da jeg har gjort det mange gange før

god arbejds lyst

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 07-05-04 11:54

hvis en væg går fra gulv til loft og lad os sig en meter ud fra tilstødende væg, er det en hel mur..

hvis den samme væg går fra gulvet og en meters penge op, er det en halvmur, og kan derfor ikke være bærende...

kom igen

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 07-05-04 19:41

hej melander jeg er sikker på at det er den øverste halvdel han vil fjerne for at ende med en halv mur.
hvis det var den nederste han ville fjerne er den jo bærende
mvh ahtn

Kommentar
Fra : kokkenmuren

Dato : 07-05-04 22:41

Hehe..virkelig mange gode svar og kommentarer - tror godt jeg kan forbedre min forklaring næste gang, men tror det bliver mindre underholdende . Tak for hjælpen - jeg går i krig i morgen.

Godkendelse af svar
Fra : kokkenmuren

Dato : 07-05-04 22:42

Tak for svaret smut.