/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
haven til hundene
Fra : snusi
Vist : 322 gange
150 point
Dato : 06-05-04 19:39

Hej

Hvordan ser en "rigtig hundehave" ud? Jeg tænker på hvad bør der være i haven for at hunden synes det er rart. Jeg har to cairn, men min have er ikke så stor og det er mest gårdhave. Jeg har dog et stykke jord som jeg evt kan lave noget i som vil glæde hundene, men hvad?

snusi

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-05-04 20:12

Du skal vel have lidt gtæs - hunde har behov for at æde græs en gang imellem, og nogle buske til at give skygge i de varme sommerdage, og bare en lille plads, hvor de må grave, mange hunde elsker jo at grave, og de hunde jeg har kendt har fundet sig et bestemt sted at besørge, der må man så rense op, eventuelt lave en mødding, personligt ville jeg grave efterladenskaberne ned - inden naboen mener at han kan lugte noget! Mvh. Valde

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 160 point
Dato : 06-05-04 20:50

Hvis det kun er en gårdhave du har er der ikke meget plads, det er jo kun til at slikke sokskin i, men du kan i et hjørne af pladsen lave en sandkasse til dem og i midten af sandkassen sætte en tyk træstok, den skal stå fast og hvorfor så det, jo hvis du har hanhunde, så er de meget glade for, at have noget de kan tisse opad, det behøver ikke koste noget, du kan sikkert finde en stor tyk gren der er savet af et træ og hvis det er birk kan det virke dekorativt samtidigt med. Et rundt kloak rør de kan løbe igennem kan de også have morskab af, så kan du hvis der er mere plads tilbage lægge en planke oven på som vippe og træne balance øvelser med dem, en solskinsplatform der er hævet fra jorden ved jeg at de også godt vil syntes om, det er kun din fantasi der sætter grænsen og pladsen. Græs skal slås så noget pænt lidt fint grus / sten i sandkassen kan gøre det, jeg bruger selv sådan en kasse den skal rense en gang i mellem, regnvandet søger for at skylle den ren for urin, så det er kun det store der skal samles op, ellers en læderbold gode kraftige kødben og andet sjovt legetøj som de kan lide at lege med, så skal de nok få det sjovt. Sandkassen kan være en træramme eller et stort traktordæk. Du kunne også stille en trækasse de kunne gå ind i og få skygge i. God fornøjelse med de kreative fantasier.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-05-04 22:05

Gode forslag fra bevi54, synes jeg.... Jeg har selv en have på størrelse med et frimærke, og den bliver endnu mindre af, at jeg har en amerikansk bulldog på 48 kg.
Men han elsker sin have. Jeg har mange planter hele vejen rundt, et område med fliser og havemøbler, hvor han kan søge skygge, samt et lille stykke på kun 7m2 med græs. Men selvom min hund ikke ligefrem kan motionere i haven, så hygger han sig gevaldigt i den. Om sommeren går han fra sol til skygge og fra skygge til sol og ligger bare og nyder duftene og lydene. Min hund har aldrig været vild med at grave, men det er cairns måske? Til gengæld ville han elske en stor sandkasse, men det synes jeg altså ikke, at jeg har plads til. Han er helt vild og pjattet med sand og sandkasser. Så det tror jeg faktisk kunne være en god idé. Noget græs til at rulle sig på og ligge på, et sted at finde skygge, et sted med vand at drikke, og så en sandkasse eller rør, som bevi54 sagde.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-05-04 00:37

Vores haver er heller ikke ret stor, men vores Golden simpelthen ELSKER at ligge under en lille pil vi har. Jeg ved ikke hvad det er for en, men den er ikke meget over en meter høj, den får "gæslinger" og grenene hænger ned til jorden i de nederste lag, så de danner en rund hule.
Vores gamle hund var også helt vild med at ligge derinde, selv om hun faktisk ikke kunne være der.
Hendes næstbedste sted er ved siden af trappen, lige midt i blomsterbedet. Der er jorden dejlig kølig om sommeren, så hun bliver kølet lidt ned.

Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 07-05-04 09:05

Tak for svaret bevi54.

Det lyder rigtig godt, jeg må ud og se efter kloakrør og noget træ til at kravle på.

Gò weekend

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-05-04 18:34

Et fuglebad eller springvand eller en lille sø vil måske også være et hit.