/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
paragrafer?
Fra : jensgas
Vist : 366 gange
200 point
Dato : 28-05-02 23:28

Hejsa jeg er en ung pige med muskelsvind. Jeg har et barn p 6 mdr og nu er jeg blevet alene. Jeg vil gerne vide hvilke paragrafer jeg kan få hjælp under da jeg ikke sidder i kørestol og derfor ikke kan få personlig hjælper og dog kan jeg ikke løfte min datter da jeg kun kan bære 5kg og hun vejer 8. Da det ikke er min datter der er handicappet kan jeg ikke få en hjælper da jeg kan klare mig selv.

med venlig hilsen Tina Andersen tsoa@email.dk

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 28-05-02 23:40

Hej Tina

Jeg kan godt forstå din afmagt,---den besked du har fået er jo totalt modsigende,
Allerførst,--har du et arbejde ? Det er vigtigt lige at få slået fast, da det jo er forskellige regler der træder i kraft.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-05-02 04:50

jensgas <jensgas.news@kandu.dk> wrote:

> Hejsa jeg er en ung pige med muskelsvind. Jeg har et barn p 6 mdr og nu
> er jeg blevet alene. Jeg vil gerne vide hvilke paragrafer jeg kan få
> hjælp under da jeg ikke sidder i kørestol og derfor ikke kan få
> personlig hjælper og dog kan jeg ikke løfte min datter da jeg kun kan
> bære 5kg og hun vejer 8. Da det ikke er min datter der er handicappet
> kan jeg ikke få en hjælper da jeg kan klare mig selv.
>
> med venlig hilsen Tina Andersen tsoa@email.dk

Jeg tror at indlægget hører inde under dk.videnskab.jura.

FUT dk.videnskab.jura

Det betyder at du kan finde videre svar i den juridiske gruppe.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 200 point
Dato : 29-05-02 08:13

Hej Jensgas
Hej jeg kender problemet, er selv selvhjulpn kørestolsbruger, og det er nettop det der er problemet ikke? At du er selvhjulpen! For et par år siden var jeg i en ad-hoc gruppe i DSI ( De samvirkede invalideorganisation) hvor vi lavede en kæmpe rapport om nettop dette problem. Der findes nemlig ikke en bestemt paragraf som man kan gå ind og bruge. Nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken kommune du bor i ? Det er nemlig meget forskelligt hvordan de forskellige kommuner behandler disse sager. Jeg vil også gerne vide om du får pension, det har nemlig også meget at sige. Men skriv endelig tilbage, for jeg vil meget gerne hjælpe dig, dette er nemlig et af mine hjertesager. Men under alle omstændigheder skal du henvise til den rapport DSI har lavet omkring denne problematik, evt. kontakte Stig Langvad, som er formand for DSI. Du er velkommen til at skrive til mig på: susk@privat.dk
Mange venlige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-05-02 09:33

"jensgas" <jensgas.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:vzSI8.7763$N46.455855@news010.worldonline.dk...
> Hejsa jeg er en ung pige med muskelsvind. Jeg har et barn p 6 mdr og nu
> er jeg blevet alene. Jeg vil gerne vide hvilke paragrafer jeg kan få
> hjælp under da jeg ikke sidder i kørestol og derfor ikke kan få
> personlig hjælper og dog kan jeg ikke løfte min datter da jeg kun kan
> bære 5kg og hun vejer 8. Da det ikke er min datter der er handicappet
> kan jeg ikke få en hjælper da jeg kan klare mig selv.
>
> med venlig hilsen Tina Andersen tsoa@email.dk

Hej Tina.

Jeg skulle mene, at du kan få et svar på dit spørgsmål i gruppen
news:dk.helbred.handicap , som jeg selv har bevæget mig en del i.
Der sidder mange med en masse viden og erfaring, også med det juridiske.
Hvis du vil være på forkant med loven, vil jeg foreslå dig at spørge efter
"Lov om social service" hos din boghandler. Skulle jeg mene, at den hedder.
Ellers kan jeg foreslå dig at kontakte DSI på telefon; 36751777. Eller
besøg deres hjemmeside på
www.handicap.dk .
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.

Med venlig hilsen KH,

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-05-02 10:29

jensgas <jensgas.news@kandu.dk> skrev i artiklen
<vzSI8.7763$N46.455855@news010.worldonline.dk>...
> Hejsa jeg er en ung pige med muskelsvind. Jeg har et barn p 6 mdr og nu
> er jeg blevet alene. Jeg vil gerne vide hvilke paragrafer jeg kan få
> hjælp under da jeg ikke sidder i kørestol og derfor ikke kan få
> personlig hjælper og dog kan jeg ikke løfte min datter da jeg kun kan
> bære 5kg og hun vejer 8. Da det ikke er min datter der er handicappet
> kan jeg ikke få en hjælper da jeg kan klare mig selv.

At du ikke sidder i kørestol, er ikke i sig selv begrundelse nok til at
give dig afslag på hjælp efter serviceloven. I praksis er det dog meget
muligt, at kommunen netop på det grundlag skønner, at du ikke har behov for
en hjælper, og at kommunens skøn efterfølgende vil blive godtaget af det
sociale ankenævn.

For mig lyder det lidt som om du ikke har ansøgt om en personlig hjælper,
fordi du har hørt, at det ikke kan lade sig gøre, når man ikke sidder i
kørestol, og hvis det er tilfældet, vil jeg anbefale dig at ansøge om en
hjælper, for det kan bestemt ikke udelukkes, at du vil få tilsagn.

Jeg vil dog anbefale dig at læse Lom om social services (servicelovens)
bestemmelser vedrørende voksne. Endvidere er det en god idé at læse de
relevante vejledninger til serviceloven, da de ofte kan give nogle klarere
fingerpeg om, hvad de forskellige paragraffer betyder i praksis. Særligt er
det en god idé at læse "Vejledning om sociale tilbud til ældre m.fl.", idet
den også omhandler handicappede. Endvidere kan "Vejledning om sociale
tilbud til voksne med handicap" anbefales.

Alt dette kan findes på retsinfo. Prøv evt. at søge på retsakter med
populærbetegnelsen "servicelov".

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-05-02 12:51

"jensgas" <jensgas.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:vzSI8.7763$N46.455855@news010.worldonline.dk...
> Hejsa jeg er en ung pige med muskelsvind. Jeg har et barn p 6 mdr og nu
> er jeg blevet alene. Jeg vil gerne vide hvilke paragrafer jeg kan få
> hjælp under da jeg ikke sidder i kørestol og derfor ikke kan få
> personlig hjælper og dog kan jeg ikke løfte min datter da jeg kun kan
> bære 5kg og hun vejer 8. Da det ikke er min datter der er handicappet
> kan jeg ikke få en hjælper da jeg kan klare mig selv.

Hvis jeg var dig, ville jeg henvende mig til muskelsvindfonden,
www.muskelsvindfonden.dk

Hilsen Sten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-05-02 15:56

"jensgas" <jensgas.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:vzSI8.7763$N46.455855@news010.worldonline.dk...
> Hejsa jeg er en ung pige med muskelsvind. Jeg har et barn p 6 mdr og nu
> er jeg blevet alene. Jeg vil gerne vide hvilke paragrafer jeg kan få
> hjælp under da jeg ikke sidder i kørestol og derfor ikke kan få
> personlig hjælper og dog kan jeg ikke løfte min datter da jeg kun kan
> bære 5kg og hun vejer 8. Da det ikke er min datter der er handicappet
> kan jeg ikke få en hjælper da jeg kan klare mig selv.

Masser af mennesker i din og tilsvarende situationer har fået gode råd hos
Hanne Reintoft i:

http://www.dr.dk/p1/retogpligt/?programmer=true

Breve sendes til:
Ret og Pligt
Danmarks Radio
1999 Fr.berg C.

p1 Mandag 15:30 - 16:00
Genudsendes lørdag 9:10 - 9:40

Prøv det. Held og lykke.

PETER