/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  poten 300
rådighed beløb folkepensionist
Fra : vi
Vist : 724 gange
50 point
Dato : 06-05-04 12:04

Min mor er kommet på plejehjem og iforbindelse med dette, er der nogle store regninger som skal betales. Husleje i den gl. lejlighed 1 mdr samt indflytning ect til plejehjem. hun har ikke fået udbetalt pension i maj, og der er sendt en regning fra kommunen til hende på 6.800kr som er i forbindelse med formeget udbetalt pension og boligsikring ( hun får ikke bolig sikring i den måned lejligheden står tom med håndværkere, men hun betaler husleje!!!
Hun har fået en ekstra regning på ca 16.000 kr hun har betalt 9600 i indskud som er blevet brugt, altså yderligere 16.00,00fra kommunen på istansættelse af hendes gl lejlighed.
Mit spørgsmål er hvormeget skal hun afbetale om måneden til dette til kommunen OG. hvad har hun min.krav på at have til lommepenge pr mdr

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 06-05-04 13:53

Det er utroligt hvad det offentlige byder landets pensionister. Det de forlanger at en pensionist skal leve for, vil de korse dig over selv at leve for. Jeg syntes, i skal tilbyde en afdragsordning på 150,00 kr. mdl. Dette skal i holde fast i, og vil de ikke gå med til det, så ank sagen. Jeg syntes det er sjofelt.
Torben

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-05-04 18:43

Det lyder virkelig muntert! Jeg har selv en gammel mor, som måske skal på plejehjem i den nærmeste fremtid. Så jeg kan til dels se problematikken.
Der er jo flere aspekter: Der er gælden til kommunen fordi de har udbetalt for meget boligydelse. Hvis hun har fået max. ydelse, 2500 kr. pr md. så kan det løbe op til 7500 kr, hvis det er en 3 mdr.s periode.. Når de ikke udbetaler pension til hende, er det så ikke fordi de har tilbageholdt alle pengene i "ét hug"? Det er noget, du skal snakke med din mors sagsbehandler om, for selvfølgelig skal din mor da have nogle penge til rådighed hver måned.
Den anden del af gælden er jo nok til det boligselskab, som ejer det boligkompleks, som din mor boede i. Når et gammelt menneske flytter, så kan de være grove med at kræve ekstra meget for istandsættelse fordi de ved, at en gammel dame ikke orker at diskutere med dem eller føre sag. -Vi havde samme problem, da min mor flyttede til min by for 6-7 år siden.
Men også den gæld må du snakke med kommunens sagsbehandler om. Hvis din mor ikke har anden indtægt end sin folkepension, så vil hun sandsynligvis kunne få hjælp til sin gæld til boligselskabet af kommunen.
Så du må ringe til kommunen og bede om en tid hos en sagsbehandler.

Men det ser voldsomt ud på papiret, og det må også chokere din mor. Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-10-04 21:37

Ja, jeg kan tilslutte mig de forrige indlæg. Det er sikkert rigtigt, at boligsikringen er så bureaukratisk, at den ophører, den dag hun ikke beboe lejligheden, selv om hun skal betale fuld leje, mens håndværkerne er i gang, og det kan jo tage en måned eller to, hvis de har tid, og hvis boligselskabet er effektive til at organmisare. Så den gamle dame kan næsten blive ruineret i de måneder, hvor hun sla på plejehjem. Men jeg vil sige det som de andre: Din mor SKAL have penge at leve for, og I skal forlange, at kommunen finder løsningen og kommer med pengene, de har altid kontante tilskud, som de kan hjælpe med i konkrete situationer. Prøv at tænke, som hvis du var advokat: Find alle kommunenes fejl og svigt og din mors retskrav. Ikke noget med at stå med hatten i hånden. Og skriv til dem, hvis telefonsamtalerne løber ud i ingenting.

Skriv f. eks: "Det er beklageligt, at kommunen i nogen tid har udbetalt forkerte ydelser til min mor, og det har nu bragt hende i den situation, at ........

Min mors budget i de næste 12 måneder ser sådan ud: (Her kan du tage de vigtigste poster, som I kan forud se dem nu). Efter de faste udgifter til bolig, mad, medicin, frisør, tøj, tog og bus, licens, sygekasse, forsikring.........(andet)......er der et beløb tilbage på kr......hver måned. Af dette beløb kan min mor afse (skriv f. eks. 100 kr. el. 150) hver måned. Jeg må på det bestemteste protestere imod, at der sker modregning i min mors pension, og jeg vil klage hele vejen op gennem systemet, hvis de uberettiget modregner, for det vil reelt betyde, at de forhindrer min mor i at købe de mest vigtige fornødenheder."

Hvis de alligel modregner, så klag i øst og vest: Til Folketingets ombudsmand, til Socialministeriet, til Komunens socialudvalg, til det sociale ankenævn. Ja, hellere skyde med spredehagl og håbe, at der et sted er en behjertet person, der kan hjælpe.

Jeg synes også du skal skrive til et par politikere, både på Rådhuset og i Folketinget. I Folketinget skal det være et par socialordførere, f. eks. Pia Kristensen fra Dansk Folkeparti, hun er en af dem, der kan blive indigneret og vred, når hu støder på uretfærdigheder, men der er flere.

Held og Lykke, tab ikke modet.

Som I kan sew

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-10-04 14:57

Hej vi.

Hvordan går det? Lever din mor endnu?

Min mor døde på hospitalet i juli, -3 dage før hun skulle have været udskrevet til plejehjem. Hendes møbler var blevet flyttet, og gardiner og elektriker var bestilt.

Ellers ville vi have været i nogenlunde samme situation som jer. -Med dobbelt husleje, -indflytningsudgifter og istandsættelse af den gamle lejlighed.

I stedet skete der det, at fordi min mor ikke havde "nogen formue af betydning" (under 34.000), så blev boet ordnet som udlæg. Det betyder, at den, som har ordnet begravelsen (altså mig) får rådighed over såvel indbo som øvrige formue. Uden pligt til at betale andet end begravelsesudgifter og rydning af lejlighed.

Så istandsættelsen af min mors lejlighed og huslejen bliver aldrig betalt.

Der er jo gået et par måneder, siden du skrev dit spørgsmål. Meget kan jo være sket siden da.
Skriv og fortæl, hvordan det er gået..

Hilsen Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-10-04 15:08

Og hej, Oldboston..

Jeg kan garantere dig for, at jeg personligt slet ikke har -eller har haft overskud til at være politisk aktiv eller klage eller lignende i den situation, hvor min gamle mor er syg og må flyttes på plejehjem. (Og oven i købet skal være glad og taknemmelig til!)

-Det forløb er det urimeligste og hårdeste, jeg nogensinde har været ude for! AL!! -energi går først og fremmest til omsorg og trøst for det gamle menneske. --Der er IKKE også overskud til at rende myndighederne på dørene... --Selv nu, flere måneder efter, har jeg stadig ikke overskud til at klage over de urimeligheder, vi blev udsat for.

Hilsen Birgitta.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 04-10-04 22:43

jeg føler med dig, og forstår dig godt.