/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vurdere støddæmpere?!?
Fra : akaup
Vist : 481 gange
100 point
Dato : 05-05-04 17:07

Hvordan vurderer man om støddæmpere skal skiftes.
Og skifter man både fjedre og selve støddæmperne, eller er det "hver for sig"? Har fået fortalt, at man kun skifter fjedrene, hvis en af dem er knæket.

Micra´en bumper meget op og ned efter selv et lille bump - hvilket jo går ud over bremselængde og vindstabilitet osv. (Ved det godt - så helst ingen morale hér!)
Det virker som om at bagenden har det værst - men hvordan undersøger jeg om de også skal skiftes foran?
Og til sidst - der er 3 års garanti på dem fra Hr. Hansen, så mon ikke det selv kan klares vha. Haynes og et par fjederpresser til 70 kr?

Mvh. Andreas Kaup.

Accepteret svar
Fra : smut

Modtaget 110 point
Dato : 05-05-04 17:12

du skal bare trykke hårdt ned på fronten af bilen hvis den gynger flere gange efter du har sluppet er dine stødd. færdige den skal helst kun hoppe een gang det samme gælder slf.bagenden du kan også kigge efter om de er blever utætte dvs kommer der olie ud af dem? det er normalt ikke nøbvendigt og skifte fjedre men hvis den hænger meger med "røven" når du kører med trailer var det måske en ide og skifte fjedre bagpå og de er meget nemme og skifte hvis man er lidt fix på fingrene

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 05-05-04 17:31

Tilslutter mig "smut", men tilføjer:
Forrest er der sansynligvis fjederben. Dvs at du også skal have skilt ledforbindelser ad med værktøj til dette. Koster ingen herregård, = 100 - 150 kr.
På en ældre model som din, ville jeg købe fjederen ved en hugger, = 1/2 til 1/3 nypris. Kan sagtens skiftes skiftes hver for sig, men støddæmperne skal selvfølgelig skiftes parvis for/bag.

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 24-05-04 00:20

Tak for svaret smut.