/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Betjening af gasfyr
Fra : bv32
Vist : 6436 gange
50 point
Dato : 28-05-02 12:31

Jeg har et gasfyr der hedder HS-Tarm. Fyret står for opvarmning af huset samt opvarmning af en vandvarmer og er udstyret med en "stryringsenhed". Denne enhed gør det muligt at tidsprogrammere natsænkning, sætte fyret til manuel betjening og sætte fyret til "kun varm vand". Mit spørgsmål handler om sidste indstilling. Når jeg indstiller mit fyr på "kun varm vand" får jeg alligevel varme i radiatorerne. Kan nogen svarer mig på, hvordan det kan være? Kan man forestille sig, at fyret producerer et overskud i varme en gang imellem og afleder denne via radiatorerne eller er den gal med styringsenheden? Det er ikke noget altoverskyggende problem, fordi jeg kan jo bare skrue ned for termostaterne. Men burde det ikke være muligt at slå radiatorerne fuldstændig fra?

Accepteret svar
Fra : Lightyear

Modtaget 50 point
Dato : 28-05-02 16:51

HS tarm unitén findes i 2 varianter, 1 variant hvor der er 2 cirkulationspumper, 1 til centralvarme og 1 til varmtvandsbeh. ved denne model kan det kun være kontakten der styrer pumperne der er defekt (tjek om pumper kører)
Den anden model har en motorstyret shuntventil som varmtvandsprioriterer og kun én pumpe, ved denne model er det mest sansynligt at stiften (den motoren trykker på) har sat sig den løsnes nemt ved at afmontere motor og derefter slå på stiften for enden, ikke skråt, den skal kunne arbejde nemt ved tryk med f.eks et hammerskaft.

endelig kan det være at alle dele ikke fra starten af har været korrekt monteret

Lightyear

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 29-05-02 10:46

Jeg tror nok, at min model er den du beskriver med én pumpe. Der er ihvertfald et varmtvandsprioriteringsventil fra Honeywell synligt. (Kan det passe?).

Det lyder lidt voldsomt med at begynde at afmontere motoren......

Kan det skade anlægget hvis jeg bare skruer ned for termostaterne? Jeg synes, at jeg har fået at vide en gang, at altid mindst en termostat skal være åben, så at anlægget kan "komme af med varmen". Kan du sige noget om det?

Kommentar
Fra : Lightyear

Dato : 30-05-02 00:18

Unitén med Honeywell 3 vejsventil er en variant med anden ventil, denne skal IKKE adskilles - her tjekkes den lille pind der i en af de korte ender på motorhuset (retangulært), pinden er en lille flad ting der kører i en slids, denne pind kan tvangsstyres ved at trykke pinden til den side hvor der er et hak hvor den kan sættes fast så der er åbent i alle 3 porte på ventilen, som i dit tilfælde.
Hvis ventilen skal fungere pr automatik skal den ud af dette hak og ned i den lange slids, så den virker løs, jeg har flere gange set ventilen sat i hak (manuel) hvis man ikke har kunnet finde ud af det elektriske.
Det kan ikke skade anlægget på nogen måde at lukke alle thermostater, det du har hørt er kun aktuelt ved brændefyr og større gas/oliefyrede anlæg, hvor der kan dannes luft i systemet hvis vandstrømmen står stille under opvarmning af kedlen - i disse anlæg er der iøvrigt kølesløjfe

mvh

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 30-05-02 09:47

Jeg har lige checket, pinden sidder ikke fast i hak, men er løs. Har du andre teorier om, hvad der kan være galt? Jeg synes allerede, at dit svar er fyldestgørende og er imponeret, hvad du ved om det. Jeg er ikke i tvivl om, at du er VVS mand til dagligt

Kommentar
Fra : Lightyear

Dato : 30-05-02 18:05

den med VVS er go´ nok, men tilbage til din ventil, hvis den pind du har fundet IKKE føles anderledes når du sætter kedlen på varmtvands prioritering og øger vandtemperaturen på det varme vand, er det et elproblem, måske brændt motor (mål spænding i motorhus).
hvis den føles anderledes (kan ikke bevæge sig så meget som før) er det gummikuglen der veksler mellem portene i ventilen der er slidt, den kan ikke skiftes og der må ofres en ny ventil - i dette tilfælde kan problemet løses delvis ved at nedsætte pumpetrykket på cirkulationspumpen, enten en vippeknap på siden eller et drejehjul på toppen af eldekslet på pumpen.......

mvh

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 30-05-02 22:49

Jeg siger tak for det udførlige svar. Det lyder jo som om problemet er ret harmløst med ventilen og jeg kan bare nøjes med at få det skiftet ud ved næste eftersyn.

Med venlig hilsen,
bv32.

Kommentar
Fra : Lightyear

Dato : 31-05-02 17:22

ja, der kan absolut intet ske med dit "hardware"

mvh

Kommentar
Fra : fasan

Dato : 31-10-02 12:59

Hej bv32
Jeg håber at du har fået løst dit problem med din gaskedel, men jeg mener ikke at det du nævner er en fejl.
Jeg har også en HS-Tarm Apollo 50V electronic gaskedel. Den opfører sig også som du har nævnt, men det skyldes at når prioriteringsventilen har sørget for det varme vand i varmtvandsbeholderen, så skifter den automatisk over til "radiatorstrengen" igen og da cirkulationspumpen stadig kører vil der blive sendt varmt vand ud i radiatorstrengen indtil kedlen er afkølet og pumpen stopper. Hvis du ikke bryder dig om at den gør således, så kan du anbringe et par ventiler på frem/returløb til radiatorstrengen. Jeg har kørt med dette system i 14 år og uden problemer spærret radiatorstrengen af i sommerperioden, om vinteren er det jo ligegyldigt at der kommer en sjat varmt vand ud i dine radiatorer.
Derud over er det en møjkedel - jeg er netop i disse dage ved at indhente tilbud på et nyt anlæg, da der er alt for mange reparationer på nævnte kedel, jeg har skiftet luftvagt, gasreguleringsventil, ekspansionsbeholder, elektronikboks og så videre. Nu gider jeg ikke mere, den går i rødt 5-10 gange hver dag og forskellige vvs montører siger at det koster 5-10.000 kr. at få den til at køre som den skal. Efter min mening er det en kedel der aldrig skulle have været produceret.
mvh

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 31-10-02 19:10

Hej
Indtil videre kører min kedel ok, og udskiftning af motoren i ventilen har løst mit problem. Min VVS mand mener, at min kedel er udmærket......(det er vel ligesom med biler, du har måske fået fat i en "mandagsmodel")

En anden ting er, at den nu er begyndt at larme lidt mere end den plejer når den varmer vandet i kedelen. Har nogen en ide, hvad det kunne skyldes og hvad jeg kan gøre ved det/eller om jeg overhovedet skal gøre noget ved det? Den fungerer upåklageligt ellers.