/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Grill
Fra : netper
Vist : 2891 gange
100 point
Dato : 28-05-02 12:25

Nu nærmer sommeren sig hastigt og så tænkte jeg om der ikke var nogen der havde nogle gode råd angående grillning.

Her tænker jeg på både selve det at tænde grillen op, rengøringen bagefter og også hvad der skal/kan tilberedes på grillen

Mvh

Per Klausen

Accepteret svar
Fra : ivanovic1

Modtaget 110 point
Dato : 28-05-02 12:38

Sådan tænder du grillen

En stor del af nydelsen ved at spise er duften – duften af mad, ja hele atmosfæren omkring måltidet. Desværre er der mange, der ikke har forstået det, når de tænder en grill. De bare pøser store mængder af diverse ildelugtende, brandbare væsker ud over grillkullene og sætter ild til.

Det virker ja, men hvor det lugter. Men faktisk kan en grill lugte ganske godt, hvis man bruger kul af en ordentlig kvalitet og tænder op med en grillstarter eller elektrisk grilltænder. Læs her, hvordan du gør uanset hvilken metode du bruger.

Du skal bruge:
stanniol
trækul
trækulsbriketter
grillstarter eller elektrisk grilltænder
optændingsvæske, lampeolie, lugtfri petroleum eller optændingsblokke
tændstikker
spand med vand

1. Stanniol

Læg et stykke staniol i bunden af grillen med den blanke side opad. Det får varmestrålerne til at stråle opad – den rigtige vej. Desuden skåner det grillen og letter rengøringen.

2. Trækul og trækulsbriketter

Læg herefter trækul, trækulsbriketter eller en blanding af begge dele ovenpå. Det er bedst at bruge lige dele trækul og trækulsbriketter.

3. Elektrisk grilltænder

Optændingen kan ske på flere forskellige måder.

En elektrisk grilltænder er den nemmeste metode.

Læg grilltænderen i bunden af grillen og tænd for den.

Hvis du bruger forlængerledning skal du sørge for, at den er ordentligt udrullet. Ellers kan den bryde i brand. De elektriske installationer skal også være i orden.

4. Grillstarter

Optænding med grillstarter er også en rigtig god metode.

Grillstarteren er et optændingsrør med lukket bund og et varmeisolerende håndtag.

læg grillkul i bunden af røret og sammenkrøllet avispapir i små stykker oveni.

Tænd så papiret, og lad grillstarteren stå på noget, der tåler høj varme – for eksempel en flise.

Hæld kullene på grillen, når de er rødglødende.

5. Optændingsblokke og væsker

Du kan også tænde en grill ved at anbringe optændingsblokke mellem kullene og antænde dem.

Hvis du bruger optændingsvæske, skal du hælde væske på kullene og antænde dem.

Brug aldrig andre væsker end optændingsvæske, lampeolie eller lugtfri petroleum.

Sprit eller benzin dur ikke – det kan eksplodere.

Hæld den rigtige mængde væske på fra starten.

Hvis du gør det, når der er gløder i, kan der komme stikflammer.

6. Vand

Hav en spand vand stående,hvis noget går galt.

7. En halv time

Fra grillkullene tændes, til de er klar til grillning, går der cirka en halv time.

Sådan renser du nemt grillristen

De fleste holder af de lune sommeraftener, den gode grillmad og den kølige hvidvin. Hvad de fleste derimod ikke holder af, er næste gang, der skal grilles. For grillristen er mildest talt møgbeskidt, og ingen har lyst til at påtage sig det både beskidte og hårde arbejde, det er, at få grillristen ren igen.

Men grillristen kan rengøres på cirka 30 sekunder. Læs her hvordan.

Du skal bruge:
grill- eller stålbørste
vand
haveslange
eventuelt tykke havehandsker

1. Her er hemmeligheden

Selvom det er fristende at grille det, der skal grilles og så sætte sig til at spise, så gør dig selv en tjeneste.

Når alt er grillet, så brug 30 sekunder til at samle lidt mere appetit i. Tag eventuelt tykke havehandsker på, og giv så risten en omgang med grill- eller stålbørsten.

2. Skyl og færdig

Skyl risten med vand.

3. God samvittighed

Sæt dig så med god samvittighed ved middagsbordet og nyd maden og den kølige hvidvin.

Hovedrengøring af grillen

Mindst et par gange om året, eller i hvert fald når grillsæsonen slutter, er det en god ide at give grillen en hovedrengøring. Selvom det ikke er de store beløb, man har ofret på sin grill, er det tåbeligt ikke at passe lidt på den alligevel. Selv billige griller kan man have glæde af i mange år, hvis man passer lidt på den.

Du skal bruge:
brun sæbe
sort plastiksæk
eller
enzymholdigt vaskemiddel
stor balje eller lignende

vand
haveslange
ovnrens
børste
spand
universal rengøringsmiddel
eventuelt tape

1. Grillristen

Passer man den daglige rengøring af grillristen, er hovedrengøringen egentlig overflødig.

Men, hvis man synes, at grillristen trænger til lidt ekstra, så smør den ind i brun sæbe, og læg den i en sort plastiksæk i cirka 24 timer.

Luk eventuelt posen til med tape.

2. Vand skal der til

Brug en børste til at skrubbe alle sæberester væk, mens du skyller med vand.

3. Alternativt

Har man ikke lige brun sæbe i huset, kan man i stedet
opløse et enzymholdigt vaskemiddel i varmt vand i en stor balje eller lignende.

Læg grillristen i blød i cirka 24 timer.

Skrub grillristen med en børste, og skyl efter med masser af vand.

4. Grillen indvendigt

Rens grillen for aske.

Smør indersiden ind i ovnrens, og lad det sidde natten over.

Skrub med en børste, mens du skyller grillen godt.

5. Grillen udvendigt

Hæld vand i en spand, og tilsæt universal rengøringsmiddel.

Brug en børste til at vaske ydersiden af grillen med, og skyl efter med rent vand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-05-02 11:42

"netper" <netper.news@kandu.dk> writes:

> Nu nærmer sommeren sig hastigt og så tænkte jeg om der ikke var nogen
> der havde nogle gode råd angående grillning.
>
> Her tænker jeg på både selve det at tænde grillen op, rengøringen
> bagefter og også hvad der skal/kan tilberedes på grillen

Vi bor på 2. sal og har ikke mulighed for at grille (snøft). Men mine
forældre griller det meste af sommerhalvåret.

De har en speciellavet gril, sopm består af en bakke og et stativ med
rundjern henover. Den er lavet, så der kan ligge en hel laks på
den. Den bliver tændt op og gjort ren med en gasbrænder, som dem man
bruger i haven. Når den er blevet kold tager hunden sig af den grove
rengøring, og når den skal tændes igen, ligges kullene i bakken, og
tændes med gasbrænderen. Den varmepåvirkning er nok til at brænde det
sidste på grillen og dræbe bakterier.

I starten syntes jeg at det var utrolig ulækkert, men nu efter 4 år på
den måde er der stadigvæk ingen af os der er blevet syge, så det er
nok godt nok.

Ellers plejer vi at lave praktisk talt alt på grillen eller på bålet
ved siden af. Bålet er alletiders til kogte ting og grillen er god at
stege på.

Jeg håber I får en god sommer med masser af lækkert grillmad.

Mvh Trine

--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://usenet.dk

Kommentar
Fra : netper

Dato : 28-05-02 13:20

Det kunne også være meget spænende hvis der var nogen der havde erfaring med de helt store grille til helstegte lam eller pattegrise

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-05-02 13:59

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in
news:uoff07dw0.fsf@trinekc.dk:

<snip>
> Bålet er alletiders til kogte ting og grillen er god at
> stege på.
>
Smører i gryderne til bålet ind i brun sæbe uden på eller lader i dem være
"for evigt sorte" ?

mvh
/Jens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-05-02 15:11

Jens <a.b.renner@gmx.de> writes:

> Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in
> news:uoff07dw0.fsf@trinekc.dk:
>
> <snip>
> > Bålet er alletiders til kogte ting og grillen er god at
> > stege på.
> >
> Smører i gryderne til bålet ind i brun sæbe uden på eller lader i dem være
> "for evigt sorte" ?

Som regel smører vi dem ikke ind. De bliver bare vasket op inden i til
hverdag og sommetider bliver de gjort helt rene. Normalt er det heller
ikke det helt store Sankt Hans-bål vi har gang i. Der er mange der har
en tendens til at tro at større er bedre, og det gælder ikke i dette
tilfælde. Det giver sommetider ret mærkelige brød!

Mvh Trine

--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://usenet.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-05-02 15:17

netper wrote:

> Nu nærmer sommeren sig hastigt og så tænkte jeg om der ikke var nogen
> der havde nogle gode råd angående grillning.
>
> Her tænker jeg på både selve det at tænde grillen op, rengøringen
> bagefter og også hvad der skal/kan tilberedes på grillen
>
> Mvh
>
> Per Klausen
>

Smid en stor våd gulvklud på den sorte brankede rist så hurtigt som muligt
efter overstået brug og fjern så resterne uden problemer næste dag 8)

Rune

Kommentar
Fra : Anakardian

Dato : 28-05-02 17:32

I stedet for at bakse med brun sæbe udenpå gryderne kan man smøre dem ind i sulfo og komme en gang staniol udenpå.
Når man så skal vaske op er det bare at fjerne staniolen og vaske.

Mvh
Anakardian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 28-05-02 20:35

Hej igen

Hvad er det egentlig du mangler at få svar på indenfor dette Spørgsmål ;o?

Her har du opskrift på

HELSTEGT PATTEGRIS.
----------------------------------

Ingridienser: 15 kg. pattegris på 12-15 kg (få slagteren til å gøre den i stand, blandt andet skal den saltes i et halvt døgn)

Fyld:
1 kg. porre
2 kg. løg
500 g. bacon
1 kg. kastanjer uden skal
2 kg. kartofler
3 kg. fars (kalv, svin, kylling og leveren fra grisen)
3 æg
persille
hvidløg
salt
peber

Lav farsen af kødet, æggene, porren og løgene som på forhånd er skåret i skiver og surret i smør i en halv time, bacon i terninger, rensede kastanjer, kartofler i små terninger, finhakket persille og hvidløg. Smag til med salt og peber.

Fyld pattegrisen med farsen. Sy maven til.
Arranger grisen i liggende position (på maven). Pensle med en blanding af olivenolie, peber og urter (salvie, rosmarin) gentagende ganger under stegningen.

Steg ved svag varme, 120-150 grader i 4-5 timer, eller over åben ild i 5-5 1/2 timer. Pas på så ikke de tynde partier revner under grillstegningen.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : netper

Dato : 28-05-02 21:35

Hej Parkenss

Jeg er vel egentlig ved at have fået svar på det hele, men mit formål var egentlig lige så meget at få en snak igang omkring grillen og spørgsmålet har kun kørt i knab en dag så det får lige lov til at stå lidt endnu :D

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-05-02 08:49

<KLIP>

> Smid en stor våd gulvklud på den sorte brankede rist så hurtigt som muligt
> efter overstået brug og fjern så resterne uden problemer næste dag 8)
>
> Rune

Hvor finder du en gulvklud der kan dække en rist på 57 cm
jeg gør genre det at jeg tager en avis og vikler om risten, og hælder lidt
sæbevand på den, (brun sæbe)
efter en 3-4 timer fjerner jeg den igen, og risten kan næsten skylles ren
under en varm vandhane.
Der sker ikke noget ved at lade den ligge til næste dag, det bliver det kun
lidt nemmere af.

Optænding, kan jeg kun anbefale at købe et af de rør der er beregnet til
det.

Hvad der kan tilberedes kommer helt an på hvilken grille du har, vi laver
pizza, flæskesteg, kylling, ryger fisk og kød, samt meget andet i vores
(Weber)
Ellers er der masser af opskrifter på nettet over hvad man kan lave i en
grill

/Søren

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 30-05-02 00:12

Tak for svaret ivanovic1.

Jeg syntes det er en utrolig udførlig beskrivelse du er kommet med

tak

Mvh

Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 17:35

Rengøring af grill.....

Nyd din grillaften og glem alt om rengøring indtil den igen skal bruges! Lad
bare alt fedt og snask sidde på den i mellemtiden.

Når den igen skal bruges, tænder du kullene og når de er ved at være klar og
risten er blevet gennemvarm, tager du en stålbørste og børster den ren for
de rester, der har sat sig fast. Det er ganske nemt at få alle rester
fjernet.

Sådan har vi i over 10 år holdt den samme Gaucho støbejernsgrill pæn!

Risten er faktisk det pæneste på den!
Men foden er desværre blevet rusten med årene, så i år er den røget ud og
imens overvejes det, om den skal afløses af en kuglegrill. Måske en af de
billige i første omgang.

Mvh. Lisbeth

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-06-02 14:07

Rengøring af alt påbrændt og fedtet snask, på grill, bagerist og bradepande
klares let ved at putte det snavsede i en plastsæk, hæld ca.1 dl.
salmiakspiritus i(udendørs), og luk sækken, der så skal henstå et døgns tid.

Herefter kan alt(!) skidtet spules af med en vandstråle.

Undgå dog behandling af aluminium, der ikke tåler alkaliteten fra
salmiakspiritussen.

H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-02 07:59

> Rengøring af alt påbrændt og fedtet snask, på grill, bagerist og
bradepande
> klares let ved at putte det snavsede i en plastsæk, hæld ca.1 dl.
> salmiakspiritus i(udendørs), og luk sækken, der så skal henstå et døgns
tid.

Lidt mindre farligt, kan det gøres med brun sæbe i stedet...