/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Indfarvning af brudekjole?
Fra : louie2003
Vist : 12789 gange
50 point
Dato : 04-05-04 14:59

Hej! Er der nogen, der ved, hvor man kan få farvet en cremefarvet brudekjole sort? Det er synd, at den bare hænger i et skab, når jeg egentlig gerne ville have den farvet og syet om til en almindelig selskabskjole.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 04-05-04 15:00

Du farver den vel ligesom du ville farve en hvilken som helst anden kjole??

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 04-05-04 15:23
Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-05-04 18:09

I Matas, for eksempel, kan du købe farver til at putte i vaskemaskinen, så du selv kan indfarve din kjole. Stoffets evne til at suge farve afhænger af stoffets materiale. Hvis din kjole eksempelvis består af både naturmateriale som silke eller bomuld og et syntetisk stof af én eller anden art, vil disse 2 stoftyper givetvis tage imod farve forskelligt. Du bør derfor undersøge sagen lidt nærmere, før du går i gang, for at få så godt et resultat som muligt. Syntetiske stoffer er svære at indfarve, mens silke og bomuld ikke giver de store problemer. Til gengæld kan du godt risikere, at brudekjolens stof er imprægneret med noget, som gør, at stoffet har svært ved at tage jævnt imod farve. Så du løber en risiko ved at kaste dig ud i projektet; uanset om du lader andre gøre det for dig eller selv vil forsøge. Hvis kjolen er af silke, kan du muligvis hente hjælp hos Kirsten i forretningen Spektrum i Charlottenlund (tlf. 39638500). Her forhandles farvepigmenter og kemikalier samt diverse remedier til silkemaling. Jeg mener, at hun indfarver silke for folk mod betaling, muligvis indfarver hun også bomuld.
Held og lykke!

Kommentar
Fra : iholt

Dato : 06-05-04 16:33

Har du spurgt på det lokale renseri??? Hvis de ikke vil gøre det har de måske kendskab til steder i dit lokalområde. Det vil da være ærgerligt om du får kjolen ødelagt. God held med dit foretagende...

Kommentar
Fra : vejrupm

Dato : 27-07-04 12:48

Hej,
jeg har netop været igang med at undersøge farvning af brudekjole. Min kjole er 100% polyester og cremefarvet. Købt hos Askepot og Valentiono i Tønder. Her har de gode erfaringer med indfarvning af brudekjoler. De anbefaler indfarvning med en gele type som de bruger hos et renseri i Jeising ´Vask og Rens`. Denne farve kan man også selv købe og anvende. Resultatet bliver pastel farver, da polyester ikke tager så godt imod. Diverse tråde osv. kan tage anderledes mod indfarvningen. Der er selvfølgelig altid en risiko...!