/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Halogen transformator
Fra : geab
Vist : 2060 gange
30 point
Dato : 04-05-04 13:53

Hej
jeg vil sætte halogenspots op i et gammeldags 2 m2 badeværelse. Nu er der spørgsmål om jeg skal sætte transformatoren op ud på gangen og føre "halogen kabler" i et installationsrør igennem muren eller om det er ok at sætte den elektronisk transformator direkte op i selve badeværelse.
Installationskabel som jeg trækker fra en fordelerdåse i gangarealet til selve transformator: kan den være med 2 faser plus jord selvom der ligger ikke noget jord pt i lejligheden eller skal den kun har to ledninger?

Gernot

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 04-05-04 14:56

De fleste transformatorer er "dobbelt isoleret" og kræver derfor ikke jord.
Jeg vil vælge at placere trafo i "midten" af badeværelses loftet (ovenpå).
Benyttes en elektronisk trafo, må ingen kabler være mere end 200 cm lange.
/PG

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 04-05-04 14:58

Transformatoren SKAL sidde i det rum halogenlamperne er (pr. lov)

Hvis det er indbygningsspot, så må trafoen sidde på loftrummet, da installationen sidder på loftrummet (hvis der altså er loftrum oven over)

I princippet må du ikke gøre som du selv foreslår. Personligt ville jeg nok gøre det alligevel.
Men der sker intet ved at have en trafo ude på et badeværelse, bare den ikke lige sidder i brusekabinen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 04-05-04 14:58

Transformatoren SKAL sidde i det rum halogenlamperne er (pr. lov)

Hvis det er indbygningsspot, så må trafoen sidde på loftrummet, da installationen sidder på loftrummet (hvis der altså er loftrum oven over)

I princippet må du ikke gøre som du selv foreslår. Personligt ville jeg nok gøre det alligevel.
Men der sker intet ved at have en trafo ude på et badeværelse, bare den ikke lige sidder i brusekabinen

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 40 point
Dato : 04-05-04 14:58

Sætter du trafo op i selve baderummet, skal denne placeres i "zone 3"
/PG

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 13-05-04 21:58

Elektricitetsrådets undersøgelse viser, at flere forbrugere er i tvivl om, hvad de må udføre af elarbejder inden for belysning. Det gælder især lavvolt halogenspots, hvor mange tror, at de selv må opsætte og samle delene. Det må man kun under følgende betingelser.
Lavvolt halogenspots består som regel af flere enheder. Hvis enhederne leveres som et færdigt samlesæt med en transformer, lamper, ledninger og monteringsvejledning, hvor det tydeligt fremgår, hvordan de skal samles og installeres, kan de betragtes som et samlet armatur. Man må derfor selv installere disse lavvolt halogenspots i boligen. Dette gælder også lavvolt halogenspots beregnet til indbygning. Det kræver særlig faglig viden at dimensionere en lavvolt installation og forkert dimensionering kan give risiko for brand.

Vær opmærksom på

At der ikke må ændres på halogensættet, fx forlænge de medfølgende ledninger eller anvende andre dele.

At transformeren skal være tilgængelig, fx gennem en løs loftplade.

At transformeren eller spottene ikke må dækkes af isoleringsmateriale, medmindre der står noget andet i monteringsvejledningen.

At ledninger fra en transformer til lavvolt halogenspottene ikke må føres gennem loftet eller væggen.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 20-05-04 02:05

Hallo, er det ikke på tide at lukke dette spørgsmål ? .. Accepter ét af svarene !
/PG

Godkendelse af svar
Fra : geab

Dato : 24-05-04 14:51

Tak for svaret Guild. men hvad er zone 3?

Hilsen, Gernot

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 26-05-04 14:14

Zone 3:
Alt det udenom Zone 0, 1, og 2.

Eksempel:
Zone 0 = Badekar (Selvfølgelig ingen installationer)
Zone 1 = Rummet lige over badekar (Her skal der være plads til dig = ingen installationer.
Zone 2 = Omkringliggende "rum" (Her må kun være extra beskyttede installationer = IP > 34 (så vidt jeg lige husker))
Zone 3 = I princippet som en helt almindelig stue, men det er jo ikke forbudt af bruge fornuften.

Zone 3 = Eller sagt på en anden måde. Rummet over 220 cm fra gulv, og rummet som begynder 60 cm fra badekar.

De kan læse mere i "Stærkstrømsreglementer" kapitel 138.

/PG