/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Indbygningsspot og Gipsloft
Fra : pentium
Vist : 7181 gange
50 point
Dato : 04-05-04 10:53

Hej

Jeg skal have sadt nyt gipsloft op. Jeg sætter et lag gips op, som bliver skruet på trælægter. Bagved trælægterne er det danpspær, og bag ved igen er der 200 mm isolering.

Mit spørgsmål er følgende: hvis jeg gerne vil have indbygkingsspot, hvilken form for spot kan jeg så bruge. Kan jeg bruge 220 v, eller skal jeg have nogle spot med transformator?

Eller hvad skal jeg gøre?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 04-05-04 11:07

Du kan bruge begge former. (220 v eller lavvolt (halogen)).
I alle tilfælde du sørge for at armaturet kan "komme af" med varmen ! Læs monteringsanvisningen GRUNDIGT, da målene kan skifte fra armatur til armatur.

Lav eksempelvis en lille trækasse, så isolationsmateriale og andre brandbare materialer ikke kommer i forbindelse med armaturet. __|---|__
Håber min "tegning" går igennem .. som tiltænkt.
/PG

Accepteret svar
Fra : bigdane_dk

Modtaget 50 point
Dato : 04-05-04 12:25

Hejsa,

jeg kan ikke lade være med lige at pippe med... husk lige hvad lovgivningen siger om indbygningsspots... så vidt jeg husker... så skal der være 30 cm fra spotten til loftet (!) men smut ned til din lokale elektriker.. og spørg.. han ved det 100%...

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 04-05-04 13:07

> bigdane_dk
Du har ret i at der er en sikkerhedsafstand i lysretningen (gardiner, loft etc). Men afstanden, jeg taler om, er sikkerhedsafstanden for varmen, som armaturet "sparker" bagud !
/PG

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-05-04 16:33

brug en lerblomsterkrukke (ca. dob diameter af spot) hvad angår spot så må du kun selv montere et samlesæt ikke enkel spot det er kun aut.elinstallatør
læs hvilken krav der er til den pågældene lampe ang. afstande mm ligger i kassen med laperne
lav ikke en trækasse brug lerkrukker eller specialkasser

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 04-05-04 18:34

Her har du et uddrag af bekendtgørelsen.
715.482.2.1 Fabrikantens installationsanvisning skal følges, især de anvisninger der omhandler montering på brændbare eller ikke-brændbare underlag. Se også 559.
Armaturer uden F-mærke må ikke monteres på brændbare underlag. F-mærkede armaturer skal installeres i henhold til reglerne for F-mærket som angivet i EN 60598.
Belysningsarmaturer med tilbehør skal være således udført og anbragt, at risiko for skadelig opvarmning af materiel eller omgivelser undgås.
Note 1
Det vil normalt være nødvendigt at sikre indbyggede armaturer i lofter, hvorpå der er lagt isoleringsmåtter e.l., mod for tæt omslutning af isoleringsmåtterne.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 04-05-04 21:38

Få en aut. installatør til at lave det, det er det eneste rigtige.

Se denne http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1480

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 05-05-04 14:53

hejsa..
Jeg snakkede da også om den afstand.. der er regler for den slags så vidt jeg husker.. da jeg sænkede loftet.. sagde min lokale el-smed at der var regler for den slags....

Mvh
bent

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 06-05-04 21:11

Hejsa !
Allerførst vil jeg lige sige at den nævnte type installation, kun må udføres af en aut. installatør. Fordi det drejer som om en fast installation.
Dernæst er der meget få typer armaturer som er brugbare til det ovennævnte. Disse skal nemlig, som nævnt, være F-mærket; men skal også have en streg over.
Der findes desværre meget få af denne type armaturer endnu og så vidt vides kun med 10 w stiftpærer.
Der findes på elrådets hjemmeside en meget lang, udførlig og faglig beskrivelse af emnet
www.elraadet.dk/view.asp?ID=1007

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-05-04 08:13

man må godt selv montere færdige samlesæt anvisningen der ligger ved skal føgles og den må ikke ændres på nogen måde

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 07-05-04 08:52

Hej Roth !
Du plejer da ellers at være fornuftig !
Må man gerne montere et samlesæt i et lukket hulrum dvs. tilledningerne ikke er tilgængelige i hele deres længde ?
Nej ! Det eneste en ikke aut. må lave selv er atmontere et færdigt samlesat i et ikke isoleret loft, hvor trafo og tillednnger er tilgængelige i hele deres længde. Dvs. et loft hvor man kan komme til fra loftet og isoleringen er fjernet eller spotsene er beskyttet korrekt.
www.elraadet.dk/view.asp?ID=1007

MVH Michael

Godkendelse af svar
Fra : pentium

Dato : 08-05-04 17:44

Tak for svaret bigdane_dk. Alt mit belysning har jeg givet vider til en trikker.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-05-04 14:05

michaelholm:

når det samles og opsættes i overensstemmelse med monteringsvejledningen

Sådanne samlesæt er typisk halogenbelysninger bestående af en transformer og 3 til 5 lamper, og de kan lovligt opsættes af andre end autoriserede elinstallatører.

de kan lovigt monteres af andre end aut. el