/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
ansættelses kontrakt
Fra : sounded
Vist : 352 gange
200 point
Dato : 03-05-04 18:34

Jeg har en veninde, der blev ansat i et motionscenter i januar måned, i forbindelse med ansættelsen skrev hun under på en kontrakt hvor hun lovede at blive på stedet i midst 2 år. Hvis hun ikke opretholder det, skal hun betale 1000,- kr. for hver måned hun har været ansat på stedet i "bøde" til ejeren. Altså, nu hvor hun overvejer at finde et andet job, skal hun betale hendes arbejdsgiver 5000,- for at sige op.
Er det en lovlig kontrakt??

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-05-04 18:36

Det er ikke lovligt, og hun kan roligt sige op.

Funktionærloven står over alle kontrakter.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-05-04 18:38

HVIS der er tale om at hun har fået kurser eller lignende kan der være tale om, at hun ved ansættelsesforholdets ophør skal tilbagebetale kursusafgiften såfremt vilkårene for at få kurset gratis ikke er opfyldt, eller der kan være tale om en konkurrence klausul som siger at hun i en periode ikke må tage arbejde hos en direkte konkurrent, men at hun skal betale en "bøde" for at sige op?????

Den holder ikke nogen steder

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 03-05-04 18:39

enig med better_P -

din veninde burde nok tænke over hvad det er hun skriver under på... tænk hvis nu den var lovlig...!

Kommentar
Fra : binky

Dato : 03-05-04 18:39

Nej, men jeg håber din veninde er i fagforening, så de kan se på det. Den kontrakt minder om slavehandel, så hvis din veninde ikke er i fagforening, så gå til gratis retshjælp med sagen. I kan finde dem i telefonbogen. Den holder ikke en meter.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-05-04 18:43

Der er ingen grund til at gå til advokat.

Hun kan stille og roligt sige op, og selvfølgelig overholde vilkårene i opsigelsesperioden, dvs at hun passer sit arbejde indtil hun bliver fritstillet.

Når han efterfølgende gør krav på pengene, hvis han gør krav på dem, så kan hun gå til en advokat.

Almindelig nysgerrighed byder mig at spørge hvilket center der er tale om, tænk nu hvis det er der man træner, så kunne je gda godt overveje at finde et andet sted

Kommentar
Fra : binky

Dato : 03-05-04 18:52

Ja, det er så spørgsmålet, om han skal have lov til at slippe af sted med det, Jeg kan da forestille mig, at der var noget, der kunne vrides godt og grundigt om på ham, hvis der var en autoritet, der greb ind.
mvh
binky

Kommentar
Fra : sounded

Dato : 03-05-04 19:03

nej, jeg ved ikke om jeg er så vild med at udlevere stedet umiddelbart, men jeg kan da sige at det er ikke en af de "store, kendte" steder

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 210 point
Dato : 03-05-04 19:24

Når nu der er tale om en ansættelse i et motionscenter, er det jo ikke sikkert, at personen er omfattet at Funktionærloven. Inden for visse brancher er det ikke usædvanligt at have uopsigelige arbejdskontrakter. Det her dog en forudsætning, at ansættelsesforholdet er tids- eller opgavebegrænset. På den anden side mener jeg ikke, at det er lovligt at pålægge arbejdstageren en "bøde" hvis vedkommende siger op før tid. Der må i den forbindelse være tale betaling af en erstatning, som svarer til arbejdsgiverens egentlige tab.

Det er svært at sige noget konkret ud fra oplysningerne, men umiddelbart er jeg enig med B_P, men inden din veninde gør noget drastisk, og måske risikerer et sagsanlæg, ville jeg nok få kigget aftalen efter af en sagkyndig.

Jensen

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-05-04 19:27

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Funktionaerloven.html

Paragraf 1 i funktionærloven beskriver hvem der er omfattet

Godkendelse af svar
Fra : sounded

Dato : 04-05-04 12:37

Tak for svaret RyeJensen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 04-05-04 15:24

Det var såmænd så lidt.

Jensen