/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
hvordan formatere man en udvidet partion~
Fra : return
Vist : 527 gange
250 point
Dato : 03-05-04 08:02

købte en ny hd forleden og har brugt en boot diskette der hedder pmdos til at formatere en partion som nu er blevet til mit c drev så er det lige jeg ikke forstår at når jeg så laver en udvidet partion hvorfor kan kan den så ikke formateres ,der hvor der står format i bootprogrammet altså knappen der skal trykkes på den er ikke aktiv hvordan kan det være ?? har fået lagt me ind på c drevet .

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-04 08:19

Med pmdos skulle du have lavet en ekstra primary partition som ME kan ligge på.
Men jeg vil foretrække at ME ligger først på HD.
Du kan flytte Dit nuværende C: til højre og lægge en ny til venstre.
Genstart mellem hver operation og åbn styresystemet på nuværende C: hvis det er win2000 ell XP
Uforståeligt...........så er jeg på igen i aften
Emesen.

Kommentar
Fra : return

Dato : 03-05-04 08:23

uforståligt så prøver i aften

ha lagt me ind på cdrevet som er en primary partion problemet er bare så at når jeg prøver på at lave en udvidet ,den kan godt oprettes men kan ikke formatere den da format kanppen ikke er aktiv

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-04 09:58

Kom lige i tanke om - den udvidede partition skal jo lige have en partition indlagt
før du kan formatere den.
Din HD ser sådan ud:
(C: pri part) [ ]
Og skal se sådan ud:
(C: pri part) [ (logisk part) ]
Og kan se sådan ud:
( C: pri part) [ (logisk part) (logisk part) (logisk part) (logisk part) ]
Emesen.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-05-04 18:47

Korrektion emesen!

Det hedder et "logisk drev" - ellers har du fuldstændig ret

I en extended eller udvidet partition skal der oprettes et eller flere logiske drev før man kan formatere (hvert af dem).

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-04 19:05

Ja ja - meeeeeen.
Partition Magic (ligner Pmdos som Technet har lavet)
omtaler et logisk drev som "Logical Partition"
Nå det var bare lige.
Emesen.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-05-04 21:09

OK emesen - godt ord igen.

Du har nok ret vedr. PQMagic, men den rette faglige betegnelse er altså .....

Du kan så (atter) med fuld ret anføre, at det er mere pædagogisk at bruge de betegnelser som manden med problemet støder på, så ikke mere røg af den brand.

Fremgangsmåden burde i alt fald være forelagt !

Kommentar
Fra : return

Dato : 03-05-04 21:32

det jeg har gjort med min nye hd på 160gb er at jeg har lavet en pri på 30gb hvor Me er lagt ind .

men for at man så kan oprette sine logiske drev skal man så bruge resten til en udvidet partition hvor man så opretter sine logiske drev i ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-04 21:47

Ja du kan bruge resten til en udvidet part med et stort logiskdrev eller flere små som alle skal formateres i enten Fat32 eller NTFS
Når du laver et drev i den udvidede part vil den selv gøre plads til drevet.
NTFS kan se Fat32 men ikke omvendt.
En lille fidus er at lægge dine dokumenter i et logisk drev og det gøres sådan:
h-klik på dokumenter på skrivebordet>egenskaber>ved placering skriver du eks. D:\Dokumenter>anvend>ja til alt flyttes over.>ok (E: hvis CD-rom er D:)
Nu vil dine office-dokumenter lægge sig på dette drev og selv om du formaterer C: drevet har du stadig dine dokumenter.
Emesen.

Kommentar
Fra : return

Dato : 03-05-04 21:51

ok prøver lige

Kommentar
Fra : return

Dato : 04-05-04 20:08

nu her jeg prøvet pm-dos bootdiskette og først formateret hele harddisken . så vil jeg op rette en partion på 30gb som der skal xp på , regner så med at når jeg har installeret xp kan jeg oprette den udvidet af resten altså ca 120gb som en udvidet partition som jeg så kan indele i tre logiske partitioner : en på 30gb en på 50gb og en på 40 gb , skriv lige om det er rigtigt det jeg prøver på og så lige hvordan jeg formatere mine logiske drev ,for den kan jeg ikke lige tackle

p.s virker pm-dos bootdisketten ikke til Me ???? det var lige et lille ekstra spørgsmål .

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-05-04 20:35

Du skal IKKE formatere harddisken først !
Start med at fjerne alle partitioner.
Opret så en primær på 30 Gb til dit operativsystem
Så laver du en udvidet på RESTEN af harddisken
I den uvidede opretter du så 3 logiske drev/partitioner på hhv. 30, 50 og 40 Gb.
NU skal du så formatere alle drevene/partitionerne hver for sig.
Altså: format c:
herefter format d:
osv.
Til sidst kan du så installere din xp på den primære partition.

På'n igen
Hilsen myg

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-05-04 20:40

PS:
Jeg kender ikke det der pm-dos, men du skal normalt bruge en fdisk eller gdisk eller Partition Magic til at oprette partitionerne med.
Der må være følgende filer (eller tilsvarende) på disketten, nemlig: fdisk og format.
Format kender du, og fdisk er stort set selvforklarende.
Gdisk er et tredieparts-program, der er særdeles effektivt til at gøre det samme (og lidt til) som fdisk. Det har desuden den fordel, at det kan bruges i batch-programmer.
PQMagic er et grafisk program á la Windows, der kan gøre det samme.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-05-04 20:47

Ja myg - der er flere måder at gøre det på.

return> jeg vil lige være sikker inden jeg råder dig...........
Vil du både have ME og XP på din HD

Emesen.

Jeg har ikke prøvet PMdos på ME men jeg er overbevist om at det kan den godt.

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-05-04 12:39

nej kun xp hvis det kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-05-04 12:40

jeg vil bare have xp lagt ind på den så bruger jeg me på den gamle hd

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 250 point
Dato : 05-05-04 16:12

OK her er så en måde at gøre det på.
Lav en primary partition på 30GB og formater den til NTFS
Indstaller XP på denne partition (så vil din CD/DVD lægge sig som D:)
Efter indstallation af XP
start igen med pmdos
peg på frit område>create>kryds ved Extended...>ok
create>træk i "bjælken" og gør partitionen mindre til størrelsen du vil have.
Gør det igen til du har fyldt din extended op
peg på en extended parttition ad gangen>format>vælg NTFS
Primary skal være boot = YES
de andre skal være boot = NO
Exit og gør ikke noget før du får besked af comp
Til sidst ctrl+alt+del og den genstarter
når XP er startet........luk den ned igen og genstart.
Emesen.

Kommentar
Fra : return

Dato : 06-05-04 08:49

ok det prøver jeg lige lidt senere i dag når jeg sidder ved min com

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 06-05-04 17:40

Tak for svaret emesen.

takfor din hjælp selv om jeg var længe om at forstå det så er det nu lykkes mig at få    det til at virke som det skal

forsat god dag til dig

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-04 18:18

og det kan godt være lidt svært at forstå hvordan HD virker.
Emesen.