/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Rensning af mose...
Fra : acement
Vist : 1740 gange
40 point
Dato : 02-05-04 22:07

vores mose er ved at gro totalt til i skidt. lige nu spirer der grønne alger op overalt. Mosen virker som et stort net af planter der snor sig op til overfladen. Vi sætter ænder ud hvert år, men dette hjælper ikke på problemet. Der er meget tæt beplantning omkring mosen, af forskellig art. Hvad skal vi gøre???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-05-04 22:17

Du skriver "vi" og "vores". Åltså må I være nogen stykker. Hvad med at låne/leje/købe en harve af en bondemand i nærheden, binde et tov i hver side af den og så gå en masse ture i hver sin side rundt om vandet? Det er et udmærket og konditionsgivende alternativ til at lave afskærende grøfter, som kan opfange alt det nitratholdige afløbsvand, som omdanner jeres mosevand til grøkålssuppe. Oveni får I en masse af den motion og friske luft (og er væk hjemmefra), som jo er jeres egentlige motivation for at være jægere.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-05-04 22:20

Start med at tynde ud omkring mosen,derefter skal du have grøden skåret er mosen dyb så må der prof. folk til ellers kan du gøre det selv.Efter at du nu har fået renset op,så tag en Ph prøve af vandet.Det kan evt. hjælpe,at smide noget kalk ud i vandet,så bliver mosen knap så sur/ mindre ph. værdi. Ænder kan ikke holde en mose ren tvært imod.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-05-04 22:31

Jo mere kalk, du kyler i, desto mere frodig bliver den. Surhed i mosevandet binder næringsstoffer. det er bl. a. derfor, jeg s´mider kalk i min mose - det er for at gøre den MERE frodig. Men den er nu osse gravet ud i smålandsk højmose! Og alt det, der vokser rundt om, tager sin part af tilløbende næringssalte. Det er derfor de nyeste vandløbsplaner kræver et udyrket bælte langs søer og vandløb. Det udyrkede men vildtvoksende spiser en masse af de nitrater og fosfater, som ellers vil få vandløb, søer og fjorde og kystnære farvande til at gro til grønkålssuppe. Den naturlige fortsættelse vil så være, at man nænsomt fjerner en del af alt det, der gror op nær vandet og bruger det som gødning langt væk fra vandet. Ellers er der ikke mere fornuft i det end at tisse i bukserne for at få varmen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-04 23:54

Rendegraver og gummiged/ladvogn til at køre skidtet væk ud på brakmarken. Hvor stor er jeres mose ?

http://www.sns.dk/natur/nattyper.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-04 23:55

Ps. Lad det vokse til, af hensyn til de vilde dyr

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-05-04 00:04

Der er ingen tvivl om at ænderne er med til at gøde vandet. En jeg kendte brugte halm til at fjerne kvælstoffet fra vandet. Det drejede sig om en mindre dam Virkningen skulle bero på, at der er underskud af kvælstof i halm, forrånelsesprocessen forbrugte så kvælstof fra vandet, således at der blev underskud af kvælstof til bevoksningen. Hvis rådet virker, må man tilsætte ny halm efterhånden som den gamle forrådner, fordi kvælstoffet frigives igen efterhånden som halmen forrådner. Nu ved jeg jo ikke hvor stor mosen er, eller om det overhovedet er muligt at gøre dette forsøg. Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 03-05-04 00:04

> acement
En mose er jo netop en MOSE. Derfor skal du/I lade den "passe" sig selv". Du/I forventer vel ikke at det skal blive til en park ?
/PG

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-05-04 00:11

Tak Guild

..padder, og fauna/flora i det hele taget vil være glade for denne indstilling til en naturgrund.

..ligesom os andre !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-05-04 00:13

Ps. Ænderne skal nok dukke op alligevel. Såvel som andre gode jagt-objekter

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 03-05-04 00:45

Hej Molo
Jeg har netop en naturgrund, hvor ca. 9000 kvm er mose .. og hvor er det skønt, at følge natures "egen gang" ! .. men jagt-objekter bliver de ALDRIG !!
Dyr i alle afskygninger: Mange, mange !!
/PG

Kommentar
Fra : acement

Dato : 03-05-04 17:09

Hmm mosen er på 2000kvm... Vi har hørt at Karper kan rense en sø... Er det noget der holder vand???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-05-04 17:13

Græskarper erfremavlet med henblik på at holde ferskvande fri for grøde. Og med den størrelse vand skulle det være overkommeligt! Der findes tommelfingerregler for, hvor mange centimeter fisk, der bør være pr. 10 kvadratmeter vandflade, og den slags kan jeg ikke huske. Men I skal have ministeriel tilladelse til at sætte dem ud (og det får I sikkert også)
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 40 point
Dato : 03-05-04 17:26

Græskarper holder søen fri for grøde, med grønalge opblomstrig til følge. Deres afføring nærer algerne og så må man have fiskene op igen. Man kan så udsætte gedder for at holde bestanden af karper nede, men dette skal der også søges om : http://www.dfu.min.dk/fiskepleje/Udsaette%20gedde%20og%20aborre.htm

Læs iøvrigt : http://www.skovognatur.dk/erhvogadm/ferskvand/smaa.htm

..og : http://www.skovognatur.dk/erhvogadm/ferskvand/lovgivsoer.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-05-04 17:48

Nu har de jo en tilvækst, de der græskarper.Altså vil der blive bundet en del af næringsindholdet i fiskekød. Og hvis der bliver algeblomstring, kan det i det beherskede vandvolumen holdes nede med halm. Ikke smidt frit ud i vandet, men lagt i sække med sten til at holde dem nede. De mikrober, der nedbryder halm, skal bruge nitratkvælstof til deres aktivitet. Når virkningen af halmsækkene aftager, fisker man dem op, bruger halmen i kompostbunken og putter frisk halm i. Cyklustiden vil jeg slet ikke ind på, da det i allerhøjeste grad afhænger af den lokale gødningstilførsel.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-05-04 18:03

php_et -> Det er en mose !!! ..ikke en sø eller en et vandhuld på marken.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-05-04 18:10

Nu er "mose" jo mange ting. Én af varianterne er et hul efter tørvegravning, en anden er den naturlige lavmose, en tredie er den naturlige højmose. Da der her er tale om 2000 kvadratmeter vand, går jeg ud fra, det er det første. Og så er der stort set kun stavemåden til forskel.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-05-04 18:21

Ok., men cyklustiden er under alle omstændigheder langsom

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 20-05-04 02:03

Hallo, er det ikke på tide at lukke spørgsmålet ? .. Accepter ét af svarene !
/PG

Godkendelse af svar
Fra : acement

Dato : 27-05-04 16:58

Tak for svaret molokyle.