/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Træningsproblemer, gode råd søges....!
Fra : ChiChi
Vist : 699 gange
200 point
Dato : 27-05-02 11:10

Hej Derude

JEg mangler gode råd om "genoptræningen" af min hanhund

Vi træner DCH's C-klasse og har været ude i konkurrencer i små 2 år, og i år troede jeg så lige at NU var den der!
Vi har fået vores første halve oprykning i marts/april og konkurrenceåret stratede da også forrygende med gode point.
MEN nu har han altså ligesom glemt alt sammen... eller tja alle de "store" øvelser.

Vi mangler inspiration til træning af lineføring, apport, spring og rondering. (tja og alle de andre øvelser )

Lineføring:
Han hænger i vendingerne og bliver ALT for glad i løb, hvilket resultere i gennemsnitspoint omkring de 15 ud af 20 mulige.

Spring:
Tja, nogle gange går det til UG andre går det slet ikke.. hvordan får jeg det FAST?

Apport:
Den har altid været svær, men han var i år begyndt at være rimelig til apport, nu dur den igen ikke.. *SUK*

Rundering:
DET er den mest mystiske... han har altid fået MAX point i rundering indtil Sjællandsmesterskabet sidste år, hvor han fandt på at rundere på en grå stander på den anden side af pladsen.. Siden har han kun markeret svagt og på det sidte helt tabt runderingen når vi er til konkurrencer.

Vi træner både med klikker og alm. positiv forstærkning(ros, godbidder)

Oskar er en 4 årig schnauzer(kastrat).

Vi har 26 april fået en lille dværgschnauzertævehvalp i huset, som min kæreste træner med, dette er blevet nævnt som en mulig grund til hans "tilbagefald"! Nogen ideer til hvordan jeg får ham tilbage på "toppen"?

Han er en dejlig arbejdsglad hund, som ikke skal have for megen gentagelse i sin indlæring, så KEDER han sig.... På den anden side kan det godt virke som om han skal have øvelsen ind "med skeer"...

Og så et lille hjertesuk... er der andre der oplever at blive sat til at dække hunden af i en bunke tidlser til en konkurrence ? Jeg synes personligt det er TRÆLST, da OSkar jo helst ikke må få sår/stikmærker på grund af hans Stafylokokker. Så nu er det anden gang her i foråret jeg har måttet passe en Dæk-øvelse til en konkurrence, fordi den var lagt midt i et bed TIDLSER *SUK*

HJÆLP!! alle forslag bliver modtaget med glæde

MVH
Sussan og Oskar
http://schnauzers.dk

Kommentar
Fra : ChiChi

Dato : 27-05-02 15:14

Hej Parkenss

Faktisk fik vi ikke fjernet hans ulveklo. da dyrlægen ikke turde lægge ham i narkose. Vi fik istedet klippet den helt kort i lokalbedøvelse og så gjort et eller andet ved nerven, så jeg kan holde neglen helt kort til daglig! og det virker fint!

Ja, jeg har også tænkt på det med træningen/målene, men vi har faktisk kun trænet DCH's C-klasse + spor hele året, og netop dette med at holde målene har jeg holdt stramt på i år. MEN det er selvfølgelig også en god ide at kigge sig selv efter *S* Jeg synes da også selv at jeg er blevet bedre til at holde fokus og give oskar fred til at lære ET program!

Selvfølgelig kan man ikke tage hensyn til at en hund har skavanker - MEN jeg synes altså det er skrupforkert at tvinge hundene til at dække midt i tidsler.. Jeg har kun oplevet det hos DCH - aldrig i DKK... og hvorfor overhovedet byde hundende det når der er masser af tidselfri pladser *SUUK*

JEg mangler ideer til hvordan jeg gør træningen spændende igen, da jeg føler han synes det er lidt trælst for tiden.. måske fordi han er en anelse jaloux på den lille, for er Tikki der kan han dælme godt sine øvelser...

Inspiration efterlyses!!
JEg ved jo der er masser af dygtige hundeførere herinde

MVH
Sussan og Oskar der pt sover dybt ude på trappestenen, sammen med dagens kødben!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-05-02 11:36

ChiChi <ChiChi.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:DFmI8.27338$4f4.927042@news000.worldonline.dk...

Hej Sussan !

Da der åbenbart ikke er andre, der vil hjælpe dig, skal jeg da gerne gøre
forsøget )
Jeg træner selv i C klassen (var til konkurrence i Lørdags i Skagen) og
kender derfor programmet. (Mig og Dixie (min hund) er dog af og til lidt i
tvivl om, hvem der har hvem i snor )))))
Jeg har lavet lidt om på rækkefælgen i dit brev, håber det er i orden.

> Vi mangler inspiration til træning af lineføring, apport, spring og
> rondering. (tja og alle de andre øvelser )

Hvad med øvelsen "at have hund" ))

> Lineføring:
> Han hænger i vendingerne og bliver ALT for glad i løb, hvilket resultere
> i gennemsnitspoint omkring de 15 ud af 20 mulige.

Konkurrenceteknik:
Lav vendingerne så store og langsomme som muligt (2-3 små skridt). Ved
træning vendes på stedet.
Træn joggingløb fra stilstand og til fuld fart. Træn hele tiden ved
varierende hastigheder. Ros og animer ikke hunden for meget, brug
kommandoerne "Plads" og "Nej",- ikke hundens navn.

> Spring:
> Tja, nogle gange går det til UG andre går det slet ikke.. hvordan får
> jeg det FAST?

Start fra bunden igen i en periode. Lang line og kop med godbid. Når det
ikke går godt, så læg meget mærke til omgivelserne. Hvad har fanget hans
interesse osv.

> Apport:
> Den har altid været svær, men han var i år begyndt at være rimelig til
> apport, nu dur den igen ikke.. *SUK*

Start fra bunden igen i en periode. Hver gang du kaster med et eller andet,
så brug kommandoen "Apport". Kast med forskellige ting,- bolde, apportbukke,
pinde, sko, hansker,- alt hvad du kan komme i tanke om. Dette er også af
hensyn til øvelsen "Feltsøg".

> Rundering:
> DET er den mest mystiske... han har altid fået MAX point i rundering
> indtil Sjællandsmesterskabet sidste år, hvor han fandt på at rundere på
> en grå stander på den anden side af pladsen..

Du skulle vel ikke, helt tilfældigt, have skældt ham huden fuld for dette ?

Hvis du kan svare positivt på dette spørgsmål, burde du selv eller i det
mindste din træner, kende svaret.

>Siden har han kun markeret
> svagt og på det sidte helt tabt runderingen når vi er til konkurrencer.
> Vi træner både med klikker og alm. positiv forstærkning(ros, godbidder)

Aner ikke, hvad "klikker" er. Men godbidder og ros, kender jeg dog ) Se
ovenstående svar og tag det op med din træner.

> Oskar er en 4 årig schnauzer(kastrat).
> Vi træner DCH's C-klasse og har været ude i konkurrencer i små 2 år, og

Hvorfor kun i små 2 år, når Oskar er 4 år ?

> i år troede jeg så lige at NU var den der!

Og det var den så ik' )

----------------------------------------------------------------------------
---------------------------------
> Vi har fået vores første halve oprykning i marts/april og
^^^^^^^^^
> konkurrenceåret stratede da også forrygende med gode point.
> MEN nu har han altså ligesom glemt alt sammen... eller tja alle de
> "store" øvelser.

Kan du selv se sammenfaldet ?
Den lille hund får for stor opmærksomhed i forhold til den store. Oskar's
måde at få lidt mere opmærksomhed er, ved træning at "bøffe" nogle af
øvelserne. Det er ganske vist negativ opmærksomhed, men ikke destomindre
opmærksomhed.
Du kan rette op på dette forhold, ved at bruge meget mere tid (end du gjorde
før) på Oskar. Det er præcis det samme, som hvis man har et barn og så lige
pludselig får et mere. Det giver en blanding af jalouxi og en følelse af
manglende opmærksomhed hos den ældste, her Oskar.

Er man ikke meget opmærksom på netop denne problemstilling, når man forøger
familien med en ekstra hund, kat eller barn for den sags skyld, render man
ind i problemer.

> Vi har 26 april fået en lille dværgschnauzertævehvalp i huset, som min
^^^^^^
> kæreste træner med, dette er blevet nævnt som en mulig grund til hans
> "tilbagefald"! Nogen ideer til hvordan jeg får ham tilbage på "toppen"?
----------------------------------------------------------------------------
---------------------------------

> Han er en dejlig arbejdsglad hund, som ikke skal have for megen
> gentagelse i sin indlæring, så KEDER han sig.... På den anden side kan
> det godt virke som om han skal have øvelsen ind "med skeer"...

Dette har jeg læst med de "kedelige" briller. Det kunne godt ligne et udslag
af ovennævnte (mellem stregerne).

> Og så et lille hjertesuk... er der andre der oplever at blive sat til at
> dække hunden af i en bunke tidlser til en konkurrence ? Jeg synes
> personligt det er TRÆLST, da OSkar jo helst ikke må få sår/stikmærker på
> grund af hans Stafylokokker. Så nu er det anden gang her i foråret jeg
> har måttet passe en Dæk-øvelse til en konkurrence, fordi den var lagt
> midt i et bed TIDLSER *SUK*

Nej, jeg har ikke været ude for det, men jeg kan sagtens forstå dig. Hvis
det var mig, ville jeg sende en klage i 3 eksemplarer,- 1 til din
lokalafdeling, 1 til den afholdende forening og 1 til DcH Danmark. Og skriv
klagen, at den også er sendt til de andre. Dette giver en mindre tendens
til, at klagen bliver "arkiveret lodret" eller bliver "slettet ved et
uheld".

> HJÆLP!! alle forslag bliver modtaget med glæde

Jamen jeg har da forsøgt nu, ihvertfald. Håber det hjælper

--
Med venlig hilsen

René Løweneck
www.loweneck.dk
Fra 0 til opdateret på under 60 sekunder...

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 200 point
Dato : 29-05-02 22:10

Hej Sussan.

Måske kan du bruge noget af følgende:
___

> Lineføring:
> Han hænger i vendingerne og bliver ALT for glad
> i løb, hvilket resultere i gennemsnitspoint omkring
> de 15 ud af 20 mulige.

Lav hurtige vendinger til højre og omkring til træning, så han tvinges til
at sætte farten op. Hav ham i en lang snor, så det ikke er rykket i linen
der får ham til at følge med !!!

Så snart han er på plads er der dømt leg og belønning. Gå evt. nogle gange i
en cirkel med Oskar yderst, så du også her "tvinger" ham til at sætte
tempoet op og følge dig hurtigt ....

Løb: løb langsommere, drej ofte til venstre så han "tvinges" til ikke at
springe op/løbe foran !!!

Husk at gå lidt ned i tempo de sidste 2-3 skridt til konkurrencer, så Oskar
har en chance for at vide at nu skal han være ekstra opmærksom !!!

Varier evt. med tysker- og hollandske vendinger ....

Generelt: beløn KUN når han gør det perfekt, træn meget moment-træning og
husk variabel frekvens ved forstærkningen.
___

> Spring:
> Tja, nogle gange går det til UG andre går det slet
> ikke.. hvordan får jeg det FAST?

Hvad er det der går galt ???

- springer ikke
- løber udenom
- springer over og stikker så af
- springer over og løber udenom hjem
- eller ?????
___

> Apport:
> Den har altid været svær, men han var i år begyndt
> at være rimelig til apport, nu dur den igen ikke.. *SUK*

Hvad er det helt konkret der går galt ???
___

> Rundering:
> DET er den mest mystiske... han har altid fået MAX
> point i rundering indtil Sjællandsmesterskabet sidste år,
> hvor han fandt på at rundere på en grå stander på den
> anden side af pladsen.. Siden har han kun markeret
> svagt og på det sidte helt tabt runderingen når vi er til
> konkurrencer.

Jeg ville nok starte helt forfra, og så kører en BUNKE drift på ham ...
___

Helt generelt kunne det måske hjælpe lidt med noget "konkurrence-træning".
Forstået på den måde, at du sætter en bane op magen til den I vil kunne møde
til konkurrencer med pinde og dufte af andre hunde et nyt sted. Så får du en
af dine træningskammerater eller din træner til at lege dommer med clipboard
og det hele .

Du kommer ind til "dommerholdet" og "dommeren" siger så alt det de plejer at
sige: der er pindene, har du nogen spørgsmål, du må gerne gøre klar, værsgo'
osv. osv. osv.....

Nu laver du øvelserne som du plejer, men nogle gange tager I r... på Oskar,
og så er der belønninger. Den ene gang skal han måske lave en sid og et
spring for så at lave en rundering, hvor figuranten har en bold/kiks. Næste
gang får han allerede belønningen ved sid. På den måde lærer han, at selvom
der står en og fortæller hvad I skal, er der alligevel en belønning, han ved
bare ikke lige hvornår .

En anden mulighed var måske at give ham et andet signal, der også kan bruges
som en belønning. F.eks. har Tikki til træning lært, at hvis hun får lov til
at springe op af mig og bliver klappet, så er det fordi det er godt det hun
har lavet - det bruger jeg så mens dommeren skriver kommentarer, så får
Tikki lov til at springe op, og er helt oppe at køre ved næste øvelse .

Ud fra det du skriver har jeg også lidt på fornemmelsen at du mangler nogle
forkommandoer til nogle af øvelserne ?!?

Håber du kan bruge lidt af det ....

Hilsen
Carina

Kommentar
Fra : ChiChi

Dato : 30-05-02 09:11

Hej René

Jeg har klippet lidt i det hele for at kunne svare dig
>
> Hvad med øvelsen "at have hund" ))

Øvelsen at have hund, går glimrende! Oskar for masser af opmærksomhed, inspiration og motivation til daglig. I går var vi bla. 2 timer på stranden bare ham og jeg og nyde naturen og fuglene... Oskar er nemlig stadig ikke så god til at svømme trods 1½ års private svømmetimer i AA-hundecenter *S*
>
> > Lineføring:
> > Han hænger i vendingerne og bliver ALT for glad i løb, hvilket resultere
> > i gennemsnitspoint omkring de 15 ud af 20 mulige.
>
> Konkurrenceteknik:
> Lav vendingerne så store og langsomme som muligt (2-3 små skridt). Ved
> træning vendes på stedet.
> Træn joggingløb fra stilstand og til fuld fart. Træn hele tiden ved
> varierende hastigheder. Ros og animer ikke hunden for meget, brug
> kommandoerne "Plads" og "Nej",- ikke hundens navn.

OK... det må vi prøve.. *S*

> > Spring:
> > Tja, nogle gange går det til UG andre går det slet ikke.. hvordan får
> > jeg det FAST?
>
> Start fra bunden igen i en periode. Lang line og kop med godbid. Når det
> ikke går godt, så læg meget mærke til omgivelserne. Hvad har fanget hans
> interesse osv.

Her valgte jeg at prøve med Klikkeren i tirsdags til træning, og VUPS.. så kunne Oskar sq godt springe igen.. samtidig har jeg fået lokket min kæreste til at bygge os et Springbræt hjem til haven, så jeg kan træne det derhjemme også! I lørdags mistede vi nu godt nok springet fordi der var en anden hanhund der havde tisset på det

> > Apport:
> > Den har altid været svær, men han var i år begyndt at være rimelig til
> > apport, nu dur den igen ikke.. *SUK*
>
> Start fra bunden igen i en periode. Hver gang du kaster med et eller andet,
> så brug kommandoen "Apport". Kast med forskellige ting,- bolde, apportbukke,
> pinde, sko, hansker,- alt hvad du kan komme i tanke om. Dette er også af
> hensyn til øvelsen "Feltsøg".
>
Problemet med Oskar er at han laver et flot felt, men han er ikke til det med at jagte ting.. vi prøver nu at "hidse" ham til det ved at have en lab klar til at hente apporten hvis han ikke gør det.
JEg ahr også overvejet at binde en tynd snor i et hjørne af apporten, så jeg kan få den til at bevæge sig!

> > Rundering:
> > DET er den mest mystiske... han har altid fået MAX point i rundering
> > indtil Sjællandsmesterskabet sidste år, hvor han fandt på at rundere på
> > en grå stander på den anden side af pladsen..
>
> Du skulle vel ikke, helt tilfældigt, have skældt ham huden fuld for dette ?

NEJ, tværtimod blev jeg da lidt stolt over at han runderede på en død genstand..
Vi er gået over til at han KUN får godbidder hvis han laver en korrekt rundering..(selvfølgelig med lidt hjælp fra mig og figurenten).. Det skægge er at han stadig laver perfekte "eftersøgninger" i store områder og der kan finde 2-3 figurenter med korrekt halsgivning og det hele... Han synes umiddelbart at den normale C-rundering er for nem ?

> > Oskar er en 4 årig schnauzer(kastrat).
> > Vi træner DCH's C-klasse og har været ude i konkurrencer i små 2 år, og
>
> Hvorfor kun i små 2 år, når Oskar er 4 år ?
Oskar er omplacerings/problem-hund og jeg har først fået ham som 10 md, hvorefter jeg var nød til at bruge de næste 14 md på at "genetablere" hele hans holdning til "livet". Så vi var først konkurrenceklar da han var 2 år.. )

> > Vi har fået vores første halve oprykning i marts/april og
> ^^^^^^^^^
> > konkurrenceåret stratede da også forrygende med gode point.
> > MEN nu har han altså ligesom glemt alt sammen... eller tja alle de
> > "store" øvelser.
>
> Kan du selv se sammenfaldet ?
> Den lille hund får for stor opmærksomhed i forhold til den store. Oskar's
> måde at få lidt mere opmærksomhed er, ved træning at "bøffe" nogle af
> øvelserne. Det er ganske vist negativ opmærksomhed, men ikke destomindre
> opmærksomhed.
> Du kan rette op på dette forhold, ved at bruge meget mere tid (end du gjorde
> før) på Oskar. Det er præcis det samme, som hvis man har et barn og så lige
> pludselig får et mere. Det giver en blanding af jalouxi og en følelse af
> manglende opmærksomhed hos den ældste, her Oskar.
>
> Er man ikke meget opmærksom på netop denne problemstilling, når man forøger
> familien med en ekstra hund, kat eller barn for den sags skyld, render man
> ind i problemer.

Alt dette er jeg fuldstændig klar over, og har skam også med i mine overvejelser, men jeg har ikke ændret på hans opmærksomhed.. han er stadig min lille bavian, og helt klart den der får mest opmærksomhed. MEN det påvirker ham alligevel, åbenbart! Dog har jeg bemærket at han har svært ved at komme ind i bilen, så jeg skal lige have tjekket at han ikke ha ondt i sine bagben igen! Han har tidligere haft nogle spændinger i hoftemuskulaturen, så det får vi lige tjekket. Dengang fik jeg ham HD fotograferet og bedømt til A/B hofter (Dyrlægen sagde at "det var A-hofter, men på grund af Vinklingen ville det blive B hos DKK"). Så må vi igang med svømningen igen!!

> > Han er en dejlig arbejdsglad hund, som ikke skal have for megen
> > gentagelse i sin indlæring, så KEDER han sig.... På den anden side kan
> > det godt virke som om han skal have øvelsen ind "med skeer"...
>
> Dette har jeg læst med de "kedelige" briller. Det kunne godt ligne et udslag
> af ovennævnte (mellem stregerne).
*SS* Det skyldes ihvertfald ikke den lille ny hvalp *S* for sådan har han altid været !

> > Og så et lille hjertesuk... er der andre der oplever at blive sat til at
> > dække hunden af i en bunke tidlser til en konkurrence ? Jeg synes
> > personligt det er TRÆLST, da OSkar jo helst ikke må få sår/stikmærker på
> > grund af hans Stafylokokker. Så nu er det anden gang her i foråret jeg
> > har måttet passe en Dæk-øvelse til en konkurrence, fordi den var lagt
> > midt i et bed TIDLSER *SUK*
>
> Nej, jeg har ikke været ude for det, men jeg kan sagtens forstå dig. Hvis
> det var mig, ville jeg sende en klage i 3 eksemplarer,- 1 til din
> lokalafdeling, 1 til den afholdende forening og 1 til DcH Danmark. Og skriv
> klagen, at den også er sendt til de andre. Dette giver en mindre tendens
> til, at klagen bliver "arkiveret lodret" eller bliver "slettet ved et
> uheld".

Det vil jeg da overveje!!
> > HJÆLP!! alle forslag bliver modtaget med glæde
>
> Jamen jeg har da forsøgt nu, ihvertfald. Håber det hjælper
>
Jamen tak for hjælpen da!!

MVH
Sussan og Oskar
http://schnauzers.dk

Godkendelse af svar
Fra : ChiChi

Dato : 30-05-02 09:27

Hej Carina

Dine lineføringstips vil jeg straks gå hjem og prøve!!
Og den med at belønne med at springe op bruge vi også, sammen med "voldsomme" Rusketure, som er Oskars favorit leg/tændsats
Og det med at få en til at lege "dommer" lyder også glimrende!

Problemet med spring er nok mest, som en af ovres dommere sagde " den hund har godt nok en LAAAANG lunte" efter at oskar havde sprunget 20 sek efter kommandoen MEN.. vi fik fuld point *G*
Altså.. enten springer han ikke eller også går der lang tid imellem kommanoen og udførelsen af springet, for når først han springer går det som regel GLIMRENDE Det kan dog ske at han leger " gedebuk" på toppen af springet, dog MEGET sjældent!

Apporten er problemet nok mest at han synes det er ufedt at samle den der dumme træting op! for hansker og alt muligt andet fra feltsøg går glimrende nu...

Egentlig tror jeg vi har et generelt problem med DRIFTEN for tiden.. han er lidt sløv og langsom til det hele.. lige bortset fra lineføringsløbet altså )

Du har jo selv set ham rundere på TW ovre i Thy, og som jeg også skriver til René, så er han stadig KANON til eftersøgninger.. men C-runderingen har han altså tabt lysten til.... Vi prøver at finde den igen..... *S* endnu en "genstart"

Altså hvis den hund snart skal "genstartes" mere, så vil jeg have installeret nyt styresytem på ham *LOL*

Forkommandoer ???

MVH
Sussan og Oskar - der stadig sover oven på sin strandtur igår
http://schnauzers.dk