/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
svchost.exe
Fra : KaVAkandu
Vist : 492 gange
50 point
Dato : 02-05-04 12:07

Hej
Jeg har lige set at der har været et spørgsmål angående denne fil.
Jeg er ikke helt klar over hvad arlet mente da han kaldte denne en virus.
Måske er det ,men hvis jeg ser på Windows-Jobliste_Processer så har jeg den kørende 4 gange.
1 i LOKAL TJENESTE - 1 i NETVÆRKSTJENESTE - 2 i SYSTEM ,men de bruger ingen CPU kraft eller CPU tid.
Hvis jeg fjerner dem bliver der uorden i maskinen.
Så hvad er denne fil til ,hvis det ikke er en virus.
Jeg bruger XP-home.

Mvh. KaVAkandu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-04 12:11

Det du ser er formentlig en ægte fil.
Placeringen af filen (rod/mappe) er afgørende for at identificere den som virus.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-04 12:13

Jeg skulle måske nævne, at den rigtige skal ligge i C:\Windows\System32

Accepteret svar
Fra : arlet

Modtaget 60 point
Dato : 02-05-04 12:27

Den du har der er helt legal.

Jeg har 5 i min jobliste.

Læs mere her:
"Nu spørger du om svchost og det vil jeg da gerne forklare lidt nærmere om. Hvis du bruger XP eller 2000 som styresystem så er svchost.exe et af de programmer som følger med. Det er et generetisk værtsprogram for tjenester/services i systemet, som kører fra DLL-filer. Ved windows opstart checker svchost registreringsdatabasen for tjenester, der skal indlæses. Der kan forekomme flere svchost.exe filer samtidigt. Hver svchost-session indeholder en hel gruppe af tjenester. Hver gruppe kan findes under HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\Svhost i registreringsdatabasen. Normalt (ingen regler uden undtagelser) indeholder svchost fuldt legale tjennester.

Den du måske tænker på er nok scvhost.exe (her har de snedige virusfabrikanter byttet om på bogstaverne, så den skjules bedst mulig). Scvhost kan henføres til flere forskellige vira. Det er altså ingen legal fil. Jeg kan give dig nogle eksempler her:

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.hllw.gaobot.ae.html

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/backdoor.sdbot.n.html

Dette kan være en af grundene til at det ikke er nemt for en som ikke kender til HijackThis logs at gennemskue alle snavsfabrikanternes tricks, og det er og også derfor vi fraråder mange til at gå igang med den slags logs med mindre de har kendskab til den slags finurligheder. Der er også mange variationer af messenger.exe. Nogle er gode andre er virus og trojaner. Lige sådan med iexplorer. Iexplorer.exe er en trojan, medens iexplore er legal."

hugget fra perhaps www.spywarefri.dk *S*

og her http://www.svein.dk/Visartikler.asp?ART_id=110&S_Menu=1

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 02-05-04 12:30
Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 02-05-04 14:10

Hej

Tak for jeres svar
Ja der kan man bare se ,man staver ikke men læser bare ordet og ikke staver det før man bliver oplyst derpå TAK.

Til arlet jeg har prøvet den fra svein.dk ,men den gik ikke.
"tasklist" blev ikke genkendt som en intren eller ekstern kommando ,et program eller en batchfil.

Men det er vel kun fordi man er lidt nyskærig.

Mvh. KaVAkandu

Godkendelse af svar
Fra : KaVAkandu

Dato : 02-05-04 14:14

Tak for svaret arlet.

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 02-05-04 17:03

Velbekommen