/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Skriv hvilken kategori man har postet i!~
Fra : Steffansteffan
Vist : 483 gange
35 point
Dato : 02-05-04 00:20

hej

Jeg har lavet et artikel system i ASP som kører på en access database.

I databasen er der to Grupper en der hedder cat og en der hedder oversigt

cat = Her er kategorierne samlet.

oversigt = her er artiklerne postet.

Under gruppen "Oversigt" er der en kolone der hedder "Category" Dette har så en id efter hvilken kategori artiklen er postet i. F.eks. hvis man har valgt kategorien "Hardware" for den måske ID nr. 5 under kolonen "Category" i Gruppen Oversigt. Fordi Hardware kategorien har ID nr. 5 under Gruppen cat.

Det jeg så gerne vil er hvis jeg nu skriver:

Er oprettet i kategorien <%=RS("Category")%>

Så kommer der jo bare til at så:

Er oprettet i kategorien 5

Det er jo ret klart, men jeg vil gerne ha at koden kigger over i Gruppen "Cat" og ser hvilket id der er det samme som det andet og så skrive Navnet på categorien i stedet for.

Så den skriver:

Er oprettet i kategorien Hardware

Istedet for.

Skriv hvis i ikke forstår hvad jeg mener.

Håber på nogle gode svar.

m.v.h
Steffan

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 05-05-04 09:56

Jeg tror jeg forstå det :-| men er ikke helt sikker..

Så vidt jeg forstå har du bare lavet en tabel med navnet Categori, med kun 1 kollone. Du kan jo sagtens lave flere kollone heri.

Hvordan jeg vil bygge databasen op
Håber du forstå min opbyning af database.. mener heller ikke det er helt normal procedure. Men det er vist bare min egen procedure for at skrive dem.

Categori {
id as autonummering
Kategori as tekst
}
oversigt {
refkat as tal ' Reference fra tabel kategori
Overskrift as tekst ' Give overskrift til Artikel
Artikel as notat ' Selve artiklen
Hit as tal ' Mulighed for at vise hvormange hit der er kommet på Artikel
OpretData as dato ' Mulighed for at vise hvornår siden blive opret
changeDato as dato ' Mulighed for at vise hvornår siden er blivet redigeret.
}

Nu har du så id som en kategori list med tal og kategori indholder teksten
så kan du skrive <% =RS("kategori") %> og få teksten frem

Kan det bruges?