/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
alkali skade på mørkt lakeret bord
Fra : rodbro1
Vist : 886 gange
200 point
Dato : 01-05-04 22:35

Jeg har tabt en dråbe alkalisk rengøringsmiddel på et moderne lakeret edelstræs bord. Produktet har ætset et område på størrelse med en 10 krone, således at det står lyst mod det ellers mørke træ. Hvordan kan jeg reparere det??
Jeg forestiller mig, at jeg kan bejdse eller farve træet mørk på det givne sted for dernæst at lakerede det flere gange??
mvh. rodbro

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-05-04 23:53

Jeg har flere gange med succes fjernet hvide rande på et lakeret bord.
Tag noget sprit, hældt lidt ud på det sted der er angrebet.
Du skal derefter fordele den sprit du har hældt ud.
Der skal være så meget fugtighed i det, at du kan tænde sprittet.

Afbrændingen af sprittet får lakken varmet så meget op at den hvide rand forsvinder.

Til alle vittige sjæle......bordet er der også bagefter

Lad nu være med at overpøse området, bare et tyndt lag, men dog fugtigt.
Er du nu i tvivl, så prøv på et lille område først.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-05-04 00:04

Se her
http://www.dr.dk/GDS/raad_enkelt.asp?id=1098

Jeg fandt også denne, men om det kan bruges på et bord ??

http://www.asko.dk/ASKO/brandsite/main.cfm?moduleID=15&pageID=206
- EDDIKE er effektiv mod pletter der indeholder alkali, svedpletter.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 19-06-04 11:22

sorry men den eneste løsning er din egen. af med lakken og ny lak på. ellers vil det altid være synligt.hvis du ikke er MEGET ferm på fingrene, vil dit forsøg på at reppe skaden ende som noget Leth går og laver, nemlig på lossepladsen!!! din lokale snedker kan lave din skade,og det er ikke vildt dyrt.