/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Pladsen er forsvundet
Fra : kd_dk
Vist : 531 gange
100 point
Dato : 01-05-04 19:28

Hej med jer!

Jeg er ny herinde, så derfor har jeg kun mine 20 point at udbyde pt.
Min problem er som følger:

I min computer har jeg 2 x 80 GB harddiske, begge med 2 partitioner. Den ene disks ene partition (e:) har på mystisk vis brugt pladsen. Windows og Partition Magic + et par programmer til siger at der er 54 GB totalt og 1,44 GB ledig plads på disken, men når jeg sammenligner med den faktiske størrelse på filerne på disken, så fylder de kun 13,3 GB. Altså små 40 GB der er forsvundet.

Jeg har prøvet følgende:
Kigge efter systemfiler
Scanne med CHKDSK
Defragmentere
Læse disken fra en FTP-client, for at finde mærkelige ting
Slette alt i papirkurv og Norton Protected Files (SystemWorks).

Nu giver jeg snart op.

Info:
HD: Western Digital Caviar 80GB
Styresystem: WinXP SP1
Filsystem: NTFS

... er der nogen der kan hjælpe mig?

På forhånd tak!
Kenneth

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 19:37

Partition Magic
Kan den se hele HD og viser den 80 GB
Du bør kunne se hvor meget hver enkelt partition fylder og hvor meget af pladsen der er brugt.
Jeg går ud fra at dine partitioner er lyserøde i kanten.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 19:40

HD 80 GB vil vise ca. 76 GB

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-05-04 19:42

1,44 GB det er mærkeligt det er lige som en diskette har plads til.
Hvis du bruger XP, skal du gå ind i kontrolpanel/administration/komputeradministration/diskhåndtering
Der kan du se om du mangler at partionere og senere formatere en del af disken.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kd_dk

Dato : 01-05-04 19:52

Emesen --> Partition Magic kan se hele disken uden problemer. Windows kan også sagtens. Der er først når jeg begynder at sammenligne med det faktiske indhold, at det går galt. Der burde i virkeligheden være og 40 GB ledig plads.

Palle Hansen --> Du er lidt galt på den. Jeg har (efter computerens mening) 1,44 GB ledig plads på disken. På en diskette er der 1,44 MB.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 01-05-04 19:56

Hej pallebhansen

Kan du ikke lige fortælle mig, hvor jeg kan købe de disketter du nævner her: "1,44 GB det er mærkeligt det er lige som en diskette har plads til"

mvh
Frank

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 20:01

Ok - du har så 4 part på 2 HD
Da du sikkert har delt dem op er det en enkelt part som ikke er synlig.
Den som gemmer sig er nok status hidden - den skal være none
H-klik på den gemte partition>advance (nederst)>unhide> genstart
Det må du ikke gøre ved C:
En god ting er at navngive partitionerne:
H-klik på partitionen>label>lav et navn (max 8 tegn)
Så kan du se hvad der er hvad i windows.
Emesen.
Er du i tvivl så lad være med at "apply Changes" og spørg i stedet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 20:03

Franksp - du kan købe dem af mig............men de er dyre.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 01-05-04 20:04

Hej emesen. Hvad er dyrt?

mvh
Frank

Kommentar
Fra : kd_dk

Dato : 01-05-04 20:07

Emesen--> Den er ikke skjult. Se http://www.damholdt.dk/hd/hd1.jpg som er et screenshot fra PM. Mine harddiske har i forvejen nogle sigende labels. Først hvilken fysisk harddisk, dernæst indholdet, og til sidst drevbogstavet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 20:14

Den står perfekt og tallene passer med mine.
(det undrer mig at kan have så lange navne på partitionerne)
Men E: er jo fyldt op iflg. PM
Og da det jo er synlige filer så tror jeg du må sammentælle igen.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 20:18

Hvad siger lagkagen i windows (denne comp)

Kommentar
Fra : kd_dk

Dato : 01-05-04 20:24

http://www.damholdt.dk/hd/hd2.jpg <-- Screenshot fra Diskegenskaber
http://www.damholdt.dk/hd/hd3.jpg <-- Screenshot fra egenskaber for indholdet på disken (CTRL+A) incl. skjulte filer og systemfiler.

Kommentar
Fra : kd_dk

Dato : 01-05-04 20:25

Eller også var det omvendt...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 20:29

Windows og PM er altså enige.
Den der emule in...... læser ikke din HD men har måske selv en begrænsning.
Eller også læser den kun noget af det.

Kommentar
Fra : kd_dk

Dato : 01-05-04 20:33

Nej, det lader ikke til at være tilfældet, for når jeg gør det samme på F: får jeg et resultat der passer langt bedere sammen, selvom der er omkring 46-48 GB brugt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 20:33

Mit gæt - du har ikke så meget plads på E:
Drive Image (powerquest/symantec) kan pakke drev ned til det halve hvis det gemmes på en anden partition.

Kommentar
Fra : kd_dk

Dato : 01-05-04 20:36

Jamen det jeg gerne vil finde ud af er hvad al den plads bliver brugt til, for som jeg ser det bliver det brugt til ingenting og derfor vil jeg gerne have frigjort pladsen. Der er jo ikke nogen grund til at lade 40 GB svømme ubrugte hen... Findes der ikke et eller andet makabert tool der kan klare sådan noget?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 20:41

Hvad siger så defrakmentering/analyse - er der så meget rod i filerne at den fylder.
Jeg kender ikke et program der kan det.
Emesen.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 01-05-04 20:41

Der kan være flere grunde til dit problem. Din BIOS skal måske opdateres for at "frigive" de rigtige oplysninger om dine diske. Det kan også skyldes Windows, så du skal lige hente opdateringer på WindowsUpdate. Og så er der jo lige mulighedden for at du har "BAD" område (defekt disk).

Kommentar
Fra : kd_dk

Dato : 01-05-04 20:45

http://www.damholdt.dk/hd/hd4.jpg <-- Windows Diskdefragmentering - Siger det samme...

Kommentar
Fra : kd_dk

Dato : 01-05-04 20:47

wilsonweb --> Min BIOS er opdateret (ifølge ABIT FlashMenu), og windows kører autoupdate. Bad Sectors er en mulighed, men så burde CHKDSK da kunne finde dem...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 20:49

Jeg er tæt på et væddemål..............du har ikke den plads.
Det er denne som viser forkert:
http://www.damholdt.dk/hd/hd2.jpg

Kommentar
Fra : kd_dk

Dato : 01-05-04 20:52

Emesen --> Jeg synes også selv det ville virke mest logisk, men når jeg går ind og læser egenskaberne for hver enkel mappe på drevet (det er let... der er kun 7 incl. systemmapper), så giver det også kun ca. 13 GB. så de 40 GB gemmer sig godt...

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-04 21:13

OK hvis du så kun har 13 GB filer kan de vel ligge ovre på D og F så du har en tom E: som så kan formateres.

Kommentar
Fra : kd_dk

Dato : 01-05-04 21:25

Emesen --> Se, nu er du inde på noget af det rigtige... Det lyder faktisk som en god idé. Havde jeg faktisk ikke selv tænkt på før du skrev det. Takker. Fuld point herfra... Over and out!

Godkendelse af svar
Fra : kd_dk

Dato : 01-05-04 21:26

Tak for svaret emesen. Selv i de mest ulogiske situationer holder du hovedet koldt og kommer med et logisk svar. Tak for det!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 21:29

Selv tak - og resultatet kommer her i tråden ikke - jeg er lidt spændt.
Men jeg lukker nok om lidt.

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 01-05-04 21:42

lige en hurtig kommentar til slut...

Hvor store filer ligger der på disken?

en fil på 1 byte fylder på disken 4 kilobyte! (eller rettere sektorstørrelsen!)

Mvh
BigDane_dk

Kommentar
Fra : kd_dk

Dato : 01-05-04 21:49

bigdane_dk --> Har ikke den store betydning da der langt fra er filer nok på disken til at fylde 40 GB!!!

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 01-05-04 22:05

Det kan da ellers godt lade sig gøre...

Jeg taler af erfaring... har lige fyldt en 40Gbytes disk med 1 bytes filer...

(om det tog tid????? YOU BET!! )
windows siger at der ikke er mere end xxx kbytes reelt brugt, mens disken reelt er brugt helt og aldeles..
Det var bare for at udelukke dette.

Mvh
BD

Kommentar
Fra : kd_dk

Dato : 01-05-04 22:40

Uanset hvad er sagen nu løst ved hjælp af Emesens råd. Skulle dog lige klemme dunken i fejlsikret tilstand for at formatere, da der åbenbart var en eller anden form for aktivitet på disken. Jeg håber problemet er løst nu. Nu ser alt igen ud som normalt...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-05-04 14:14

kd_dk