/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rustbeskytelse Pava eller Dinotrol?
Fra : Bragesvej
Vist : 1710 gange
50 point
Dato : 01-05-04 14:37

hvad skal jeg vælge, og hvorfor?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 01-05-04 14:39

Gammel bil med overfladisk rust: PAVA
Nyere med fejlfri undervogn: Dinitrol

Forklaring: PAVA er tyndtflydende og trænger (penetrerer) lettere ind i rusten og stopper det begyndende angreb. Dinitrol er tykkere og lægger sig som et beskyttende lag uden på og holder længere.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 14:40

Jeg valgte Dinitrol fordi jeg fik % gennem FDM
Men ellers er de lige gode. FDM anbefaler begge produkter.
Emesen.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-04 14:45

Jeg har dog også fået behandlet min ene bil med pava der fik jeg også %
men ville bare vide om dinitrol var bedre en pava?

prisforskel?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-05-04 14:49

De er helt sikkert lige gode, men det afhænger bare lidt af hvad de skal bruges til.
I "gamle" dage anbefalede FDM Tectyl, der skulle sprøjtes på efter MS metoden, hvilket ville sige, at man først skulle sprøjte et tyndt penetrerende olielag ind i hulrummene og derefter et tykkere og på selve den synlige del af undervognen skulle der påsprøjtes et "slidlag".
Når man bruger Dinitrol sprøjter man også en tyndere olie ind i vanger og paneler.
PAVA kan også bruges på nye biler, men der skal genbehandles oftere, derimod vil jeg ikke anbefale Dinitrol til en ældre bil med rustangreb alene ud fra, at jeg har set forskellen når min gode ven der er autoopretter skærer en skadet bil op.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-05-04 14:50

Til Astraen skal du bruge PAVA, der så vidt jeg er informeret er billigere end Dinitrol.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-04 15:18

Ok så må jeg nok også vælge pava til previaen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 16:09

Det kostede mig 3000 for den store tur med Dinitrol (Xantia 4 år første gang)
Emesen.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 01-05-04 19:38

Hej!
Efter min mening skal du ikke vælge en af de to men derimod suvo. Du kan finde dem på www.suvo.dk.
Det er fordi de har gode produkter samt at de damprenser din bil og stiller den i tørrekabine en hel nat. Jeg har set Pava behandlinnger hvor man "tørrenser" undervognen og det er efter min bedste overbevisning ikke godt selv om det kan føles praktisk at få bilen samme dag. Det gør du ikke hos suvo.
Jeg får ikke rabat eller procenter hos nogen af dem.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-04 19:52

www.suvo.dk er et webhotel?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-05-04 19:58

Det er ikke et webhotel, men de har åbenbart bare ikke fået lavet en hjemmeside endnu.

Der er mange meninger omkrig damprensning eller tørrensning, men netop PAVA er velegnet til tørrensning og omkring damprensning har det altid været et problem, at få bilen helt tør fordi det varme vand danner kondens i vangerne hvor der er ringe ventilation og derfor problemer med tørring.
Personligt vil jeg gå efter de metoder som FDM anbefaler.

Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 20:06

Der jo også Helsinge bilpleje, hvor de også damprenser og tørrer.
Jeg brugte deres produkter til min gamle Volvo 210 - og den kører endnu. (ej min mere)
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-04 21:35

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 04-05-04 11:35

Hvad skal man vælge til en 2 år gammel VW Polo, der er galvaniseret?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-05-04 11:44

Der ville jeg vælge Dinitrol.
Det siges at hæve bilens gensalgsværdi hvis det bliver gjort når bilen er 2-3 år gammel.
Jeg skyder mine biler af før det skal gøres fordi jeg syntes oliestanken ødelægger køreglæden (går netop nu og venter på en ny karet).
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 04-05-04 13:10

Hjertelig tak for din anbefaling.
Steen