/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Algefjerner alternativer
Fra : svendgiversen
Vist : 5627 gange
50 point
Dato : 01-05-04 08:54

Nogle af mine terrasse mursten, der nu skal lægges om, er angrebet af alger.

I stedet for at skure dem med algefjerner, overvejer jeg at dyppe dem i klorin,
før jeg lægger dem ud igen.

Er det en bedre og billigere løsning?
Eller hvad er endnu bedre??
En ombytning fra skygge til solside er vel kun en kortfristet løsning???

Tak igen, Svend

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 01-05-04 09:12

Man må anvende klorin til rengøring - det er ganske udmærket.
Det gøres f.eks. således:
Klorin fjerner grønne alger og snavs. Klorinen afbleger og må ikke bruges til farvede fliser.
Brug en forstøverflaske til klorinen, lad den virke i ca. 1 kvarter.
Skrub med en kost mens du spuler klorinen af fliserne.
(Husk at bruge handsker. )

Mvh

2603ph

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-05-04 09:18

Klorin er ikke specielt godt for grundvandet, men det er jo ligegyldigt i københavn, der tilsætter man klor til drikkevandet, så det smager af ...&£¤@...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-05-04 09:45

Eddikesyre i forholdet 1 til 10 vandes på, regnen gør resten.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-05-04 10:02

En stiv kost/børste, varmt vand og knofedt !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-05-04 10:06

Brug en højtryksspuler.

Så får du de flotteste sten.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-05-04 10:18

Tak for de mange svar,
vi forsøger med eddike syre.

>Brug en højtryksspuler.

får man så ikke ødelagt de sarte teglsten,
porøsiteter og senere frost sprængninger?
Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-05-04 10:32

Højtryksspuler eller eddikesyre ??
Hvis du har betænkeligheder med brugen af en højtryksspuler, så ville jeg da også være betænkelig ved at bruge eddikesyre, som går ind og opløser kaklholdige ting i en mursten. Det kan vel også lave en form for porøsitet.

Håber du vælger den rigtige løsning, eller er det jo spildt arbejde
God fornøjelse.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-05-04 10:51

Molo har ret... en stiv kost og knofedt, man kan så "skurre" med lidt eller meget sand også. Skal det så "henkoges" kan du med en forstøver gi' fliserne et lag Atamon blanding
Klorin / klor fordamper... og anvendes i alle vandbehandlingsanlæg, det er ikke "kun" forbeholdt Kbh. og ved koncentrationer på over 3 ppm kan det lugtes i vandet fra hanerne
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-05-04 10:55
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-05-04 10:57

Svend... køb en af de hersens roterende børster til din højtryksrenser (det bruger jeg)

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 01-05-04 12:34

hej
eddikesyre 32% ca.1til 10 blandingsforhold i vand lad det sidde 2-3 uger
derefter er algerne væk
skal det være hurtigere højtryks renser der efter lægge dem om
og giv dem oven nævnte kur

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 01-05-04 16:28

Svend - sæt fruen i gang med at skrubbe - de plejer at være gode til det.
mvh nusa

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 50 point
Dato : 01-05-04 21:20

Du skal have algerne dræbt helt, derfor klorin eller måske eddikesyre.Når de er "visnet" kan de skures eller skrubbes af.
Får du dem ikke slået ihjel skal der ikke mange sporer til før det starter forfra

Kommentar
Fra : pennerup

Dato : 02-05-04 16:56

edikesyre er helt fint, hvis der er kalk i teglstenene ville det for længst have medført frostsprængninger i teglstenene også kaldt kalksprængere.

brintoverilte er også godt til at fjerne alger med men dette har også en blegende effekt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-04 17:03

Varmt vand, som jeg sagde tidligere ...og evt. lidt brun sæbe, som er skrapt og dog biologisk skånsomt

..samt skurekost og masser af knofedt. Vejret er jo også dejligt netop nu til den slags sysler

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-04 17:06

Gæder mig efterhånden til at høre resultatet af de forskellige forslag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-04 17:08

GLÆDER ... selvfølgelig

Brintoverilte, eddikesyre, Klor ...og nu også brun sæbe

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-05-04 19:54

Tak for svaret stig54.

Jeg er imponeret over den megen hjælpsomhed i denne del af Kandu,
(selv er jeg normalt mere aktiv under slægtsforskning).

Det du skriver Stig lyder rigtigt.

Vi renser nu murstene med en børste,
og dypper oversiden i klorin før vi genplacerer dem.

Senere bliver de skuret med vand og sand,
og hvis der fortsat er alger,
bruger vi 1:10 eddikesyre kuren.

Så er næsten alle gode råd taget i anvendelse,
(bortset fra højtryks metoderne, som jeg kun tror hjælper på kort sigt).

Tak for de mange gode råd, Svend

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-04 20:13

Helt iorden

Vi ses svendgiversen

Citat
Velkommen til kandu.dk
Vejen til en hurtig løsning, gennem bruger til bruger hjælp, danske nyhedsgrupper, kurser og vidensdeling.