/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
hvordan kan jeg hæve mit fribeløb som st~
Fra : icecold
Vist : 887 gange
200 point
Dato : 30-04-04 20:02

Jeg er på SU 6 mdr i år og må tjene 120.000 kr før skat i år ved siden af Su´en. Er der nogen der ved, hvordan jeg kan hæve dette beløb, uden at betale SU tilbage eller afmelde SU nogle måneder ? ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-04 20:24
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-04 20:25
Kommentar
Fra : Guild

Dato : 30-04-04 23:36

Nord for Limfjorden sir' vi: Så lowlig så møglig !
/PG

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 01-05-04 01:32

er det ikke nok?? Netop derfor er dere sat en grænse på din "udover su-indkomst"

Kommentar
Fra : icecold

Dato : 01-05-04 09:12

Nej det er ikke nok! Jeg bor i KBH, som knapt er så billigt som derude på landet du sikkert bor! Desuden skal ALD indkomst tælles med. (Feriepenge etc.) Yderligere har jeg ferie 20-06-04 til 01-09-04. Vi har ingen opgaver/lektier der skal laves, da de først dukker op i slutningen af studiet (om 2 1/2 år) I min ferie vil jeg da læse i relevante studiebøger, MEN resten af tiden vil jeg hellere arbejde end at trille tommelfingre ! ! ! Til sidst skal nævnes, at jeg er max træt af at være røv fattig, så pak lige fordommene væk omkring: "er det ikke nok??", som kan tolkes "de studerende på overførelsesindkomst, skal squ være taknemmelige og bukke og neje for OS skatteplagede, som er i arbejde, der betaler deres SU så de kan sidde og læse"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-05-04 13:52

Kan da godt forstå du er irriteret over reglerne, men det er jo politisk bestemt! Og 120000 er da immervæk osse en slant! Du sidder da bedre i det end de fleste, så jeg vil bestemt ikke kalde dig røv fattig!!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 02-05-04 23:59

> icecold
I denne tråd er er overhovedet ikke kommet indslag med "fordomme" .. måske det er dig selv, der bærer disse ?
Men tilbage til dit spørgsmål om, at hæve grænsen ? .. NEJ det er ikke muligt, og ifølge mit regnestykke er det da en helt god mulighed for en månedsløn !
/PG

Kommentar
Fra : Rohan

Dato : 06-06-04 11:59

Hej Icecold

Jo der er en mulighed for lovlig "forhøjelse" af beløbet.

JEg er ikke klar over din uddannelse m.v. og ved derfor ikke om du kan overskue løsningen, som er at du bliver momsregistreret.

Hvis du er på god fod med arbejdsgiver er der måske mulighed for du kan få lov til at fakturere de timer du lægger hos ham til din timeløn (+ evt. feriepengene 12,5%). Dertil skal du lægge moms 25% til, hvilket ikke har betydning for arbejdsgiver, hvis han er momsregistreret (næsten alle andre end læger etc.).

Fra denne indkomst kan du trække udgifter der er brugt til at sikre og vedligeholde indkomsten, dvs. kontorudstyr relevant litteratur, evt. en bærbar computer etc..

Du bliver nød til at have mere end en indtægtskilde (arbejdesgiver), men dette kan evt. gøres ved at købe diverse ting for venner etc. og sælge dem videre, ellers ses virksomheden for en omgåelse af kildeskatteloven mv.

Køb af en bærbar til e.x. 8.000,- e.x. moms vil kunne straksfraskrives og derfor trækkes direkte fra i dit årsresultat => Du har i forhold til SU tjent 8.000 MINDRE (må vel være lige så godt som at forhøje beløbet, med mindre du er i gang med at spare kontanter op til et eller andet spændende).

Held og lykke med studierne.

Kommentar
Fra : icecold

Dato : 06-06-04 23:19

Hej Rohan tak for svar. Jeg er pædagogstuderende og har 2 år og 3 mdr tilbage. Mit studiejob er på en døgninstitution, så jeg får løn fra KBH´s kommune og kan desværre ikke bruge dit råd, men det er der nok andre der kan.

Accepteret svar
Fra : Rohan

Modtaget 200 point
Dato : 07-06-04 17:33

Det begrænser selvfølgelig mulighederne en anelse :)

Eneste mulighed er således, at du indbetaler penge til en kapitalpension. Der kan indbetales maksimalt ca. kr. 30-35.000,-, hvilket giver et fradrag i personlig indkomst. Fristen for indbetalingen er udgangen af året (dvs. du kan teoretisk betale hele beløbet den 31. dec)

Fradraget i den personlige indkomst indregnes som et fradrag i indkomsten fsva SU-lovens § 23, hvorfor du reelt nedsætter din egentlige indtægt.

Hagen ved løsninger en naturligvis, at du faktisk skal indbetale beløbet og dette kræver du sparer op til det eller låner pengene. Det det hører med til svaret at du kan få pengene udbetalt umiddelbart efter, dette resulterer dog i en "straf-skat" som vist ligger på ca. 60%. Løsningen er dog væsentligt af foretrække frem for at skulle betale SU tilbage.

Jeg har gennem mit studie benyttet mig af løsningen når jeg ved årets udløb kunne se at jeg havde tjent for meget.

Held og lykke med studierne, og SU'en.

Marker venligst spørgsmålet som besvaret såfremt du er tilfreds med svaret.

Mvh Rohan

Godkendelse af svar
Fra : icecold

Dato : 08-06-04 13:55

Tak for svaret Rohan.