/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Noget optage halløj...
Fra : Jannie3
Vist : 304 gange
70 point
Dato : 30-04-04 16:09

Hejsa...

Ved at jeg nok burde vide det jeg spørge om, men....

Jeg mangler et eller andet instrument til at optage mit eget musik på..
Altså en båndoptager der kan optage det man sige og sådan noget,
men hvor kan jeg lige købe det henne???

Det må godt være sådan en computer dims.. Har set i en film hvor en pige køber sådan en dims
til at optage hendes egne numre på.... Bare til sådan amatør noget altså..

Kan nogen hjælpe???

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 30-04-04 16:14

Du kan bl.a. købe en mikrofon der tilsluttes din pc......

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 30-04-04 16:15

ellers er der både minidisc's og mp3'afspillere der kan optage i en udmærket kvalitet.
Men en god mikrofon ville nok kunne gøre det

Mvh Niels

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-04-04 16:23

Tjaa, en del lydkort kan selv spille musikken, f.eks som SMF - standard midi file. Ellers er ideen nok at få fingre i, som ovenfor nævnt, en mikrofon og lidt kabelværk.

Spiller du f. eks. selv et instrument, kan du indspille det først, og senere lægge indtil flere sangstemmer og kor på. Gode og anvendelige programmer koster desværre masser af penge og kan ikke findes til gratis download. Mange musikforretninger har små harddiskrecordere til udlejning. Måske kunne det betale sig at forespørge i en musikforretning. Hvis du ikke selv er musiker, er klogeste valg at finde en sådan, og dernæst høre hvad han/hun kan præstere. Der er jo også bunker af bands der mangler/efterspørger søde sangerinder, så hvorfor ikke. Det er meget sjovere at spille "rigtigt" istedet for selv og sidde og rode med pc programmer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-04-04 16:38

Mange, billigere lydkort, har problemer med at kapere lavimpendante belastninger som mikrofoner direkte. Skal man præsterer tålelige optagelser, er det (noramlt) klogest at have en mixer indskudt. Ligeledes hvis der skal manipuleres en anelse (eq, rum mv).

Afhængig af hvor du bor, vil der være en masse små hobbystudier i kældre og garager. HD recording har snart gjort "betalbare" studier til hvermands eje. En PC + tåleligt lydkort + software + pult + mikrofon(er) + effekt/rum + hovedtelefoner og det løse, og vupti har du tre gange Sweet Silence's kapacitet i firserne (groft sagt). Kvaliteten er manger steder rigtig god. Eksemplerne på hits der er produceret i "demo-studier" er manger. Hvem husker ikke Cotton eye Joe?

Min gamle IBM håndterer gladeligt 16 stereokanaler i CD-kvalitet, dvs 32 spor ved gammeldags analogteknik. Hvor højt du kan gå, har jeg aldrig efterprøvet. Desuden kan du nedmixe tabsfrit i en uendelighed, så mulighederne er enorme. Programmet kan håndtere 72 stereokanaler (pc'en kan nok ikke). Jeg sampler 16 bit, så lyder bliver rigtig god. Mit program, Samplitude Sampling kan alt hvad jeg kan ønske mig af manipulation for "den lille hjemmelydmand".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-04-04 16:50

Hvad vi du mere konkret indspille?
Har du en lille popstar i maven?
Kan du synge? Kan du selv spille?
Hvad er ambitionsniveauet?
Må det koste noget?

Kommentar
Fra : Jannie3

Dato : 30-04-04 20:46

Rolig rolig...

Puha alle de ord..

Jo..
Jeg synger Og spiller selv og jeg skulle egentlig bare bruge noget så jeg kunne sende noget ind til mgp eller senere til nogen pladestudier.. Det må ikke koste ret meget over 2000

Jeg forstod det meste af hvad i skrev..

Det med mikrofonen.. Skal man ikke hvae mere til sin computer.. Altså en brænder eller noget..??

Kommentar
Fra : Jannie3

Dato : 30-04-04 20:47

Dig niels... Kan en mp 3 afspiller optage både sang og musik???
Og hvad koster sådan en???

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 30-04-04 20:50

Jo, hvis du vil brænde det til cd, skal du have en cd-brænder.

Kommentar
Fra : Jannie3

Dato : 30-04-04 21:03

Hvor meget tror du det vil koste.. Kan mikrofonen også optage musik

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 30-04-04 21:10

Hvad er det for noget musik du vil optage?
En god mikrofon koster ca. 250-300,- og opefter. Man kan også få nogen billigere, men de er ikke det værd.

Kommentar
Fra : Jannie3

Dato : 30-04-04 21:11

Jamen keyboard spil i hvert fald.. skal have skrevet en snag til mgp som sakl sendes ind enten i år eller næste år.. og
ellers er det bare sådan lidt amatør arbejde

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 30-04-04 21:18

Jeg vil mene at hvis det hele er sat ordentligt op, uden de store forstyrrelser, så burde den uden vanskeligheder optage dit spil.......

Kommentar
Fra : Jannie3

Dato : 30-04-04 21:23

oki..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-05-04 08:30

For et par tusind kan du snildt booke dig ind i et bette hjemmestudie. Så er muligheder pludselig væsentlig større. Hvis du er godt kørende på keybord, kan du programmere den del hjemmefra, så koster det ikke tid.

Hvis du selv optager via mikrofon lydkort og ind på pc'en, bliver det nemt meget tørt at høre på, med mindre du har en rumklangsmaskine. Mange programmer kan dog generere et eller andet, men rigtig godt bliver det ikke.

Mit klare råd er, find et hobby-lydstudie. Spørg nærmeste musikbutik, måske kan de hjælpe.

Nogle kommunale spillesteder har også den slags faciliteter.

->Mordex. Brugbare mics er min dobbelt så dyre. Det er rent skrammel i den prisgenre.

Kommentar
Fra : Grise_tryne

Dato : 04-05-04 18:12

der er også et kabel der hedder et midikabel (mener jeg) som man kan sætte fra keyboardet til pc'en. det koster vist 200-300 kr. (hos lars green musik) www.larsgreen.dk det har jeg selv gjort med god succes. jeg har også fået et program der hedder musicator som optager og sætter noder op på et stykke papir, som man senere kan printe ud. men det laver ikke mp3 filer så skal man nok have et program der laver filerne om.

Mvh Grise_tryne

Kommentar
Fra : Grise_tryne

Dato : 04-05-04 18:14

ups.... her er hjemmersiden..... www.larsgreenmusik.dk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-05-04 08:09

Musicator er egnet til at lave og fikse musikken i midi-format. Smart kan det være at arrangere og lave musikken i midi, overføre den til diskette og afspille den vha keybordet. Fra keybordet optager du så vha af egnet optage program, f. eks. Sound Forge eller Samplitude Sampling. Du opretter f. eks. 8 stereo-spor. På etteren optager du grundmusikken fra keybordet, spor to og tre f. eks Guitar. Fire, fem osv sang og kor. Slutteligt klipper du ups og host væk og mikser det til allersidst. Når du har mikset tager du en kopi og nedmikser til en alm. waw fil (cd format).

Vupti!