/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Stylesheet opacity filter
Fra : Donny
Vist : 610 gange
50 point
Dato : 26-05-02 17:22

Jeg har en class der ser således ud:

.top {
   filter: Alpha(Opacity=50);
   border: thin solid #000000;
   width : 750;
   height : 100;
   background-color : #0099FF;
}

Filteret gør at man kan se baggrunden på siden igennem.
Det der er minuset er at det er ALT indhold i det punkt der bliver transparent, billeder, rammer, osv.
Det er kun selve baggrundsfarven i punktet jeg vil have at filteret skal påvirke.
Hvordan gør jeg det ?

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 26-05-02 17:47

Hmm jeg kan ikke finde filter: Alpha(Opacity=xx); i css2 eller css1 specifikationerne, hvorfor så benytte det? ;)

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : Donny

Dato : 26-05-02 17:50

Det eksisterer altså, jeg bruger det, og har set det andre steder.
Jeg vil bare gerne vide hvordan jeg kun tilknytter filteret til baggrundsfarven, og ingen andre ting i den class.

Accepteret svar
Fra : Gensmann

Modtaget 60 point
Dato : 26-05-02 18:07

Det eksisterer i IE browsere ja, men er formodenlig ikke en del af CSS1 eller CSS2 specifikationen fra w3c.

Det kan aldrig anbefales at bruge properitære teknologier i forbindelse med webudvikling, med mindre der er en hel klar (og god) grund til at udelukke alle andre browsere der har valgt at følge åbne officielle standarder. De er sjældent specielt godt dokumenteret.

Derudover ser det umiddelbart ud til at opacity filteret påvirker hele laget og det ikke bare kan nestes i en div for at opnå det resultat du søger, så p.t. må mit bud være at det ikke er muligt.

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : Donny

Dato : 26-05-02 19:41

Opacity er en ret ny funktion som både Microsoft og Mozilla/netscpae har impliceret på deres egen måde, men ingen af dem overholder W3C's regler. Men det skyldes tildels også at Opacity ikke findes i nogle af de nuværende CSS-versioner.
Opacity / gennemsigtighed kommer først i CSS-3
http://www.w3.org/TR/2001/WD-css3-color-20010305#transparency

PT understøtter nutidens browsere (Mozilla/Netscape6, Opera5+, MSIE5+) de fleste CSS-1'er og en del af CSS-2'erne, men ikke alle.

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 17-06-02 13:15

Man kan "snyde" ved at lave baggrunden delvist gennemsigtig ved at fjerne hver anden pixel (så fremt at du bruger et grafik-format der understøtter gennemsigtighed). Ulempen er at man skal køre en relativt høj opløsning for ikke at kunne se snyderiet - men det virker...

Godkendelse af svar
Fra : Donny

Dato : 24-06-02 23:21

Tak for svaret Gensmann.

Kommentar
Fra : fluks

Dato : 16-07-02 14:10

Donny... det du ønsker ER muligt.. det med at lave det med hver anden pixel er en meget grov grynet løsning i forhold til.. det var blandt andet derfor Opacity attributten blev introduceret, så det andet er outdated. Hvordan man får det til at virke er en anden sag.. jeg sidder selv og kæmper lidt med det pt... men for dem som tvivler på det kan lade sig gøre henvises til www.gamevoice.com .. ved mouseover på links i toppen ses et eksempel hvor baggrunden er semi-transparent mens indholdet forbliver almindeligt. De anvender SPAN til det, men det er ikke lige lykkedes mig at genskabe effekten pt... desværre :(