/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Tegninger til en Nordlandsbåd
Fra : andersboye
Vist : 1311 gange
20 point
Dato : 30-04-04 11:00

Skulle nogen mon have tegninger, eller kende til links, til en Nordlandsbåd der kan bygges som modelbåd? Der skal bruges opstalt, plan, linietegning, sejltegning og snit. Det må helst ikke koste noget.

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 20 point
Dato : 30-04-04 11:19

Måske du kan hente hjælp i denne klub:
http://hjem.get2net.dk/Sophielaug/Sophinyt/2002Nyt/Maj09.htm
/PG

Kommentar
Fra : Håkøybotn

Dato : 01-01-07 18:22

Der findes ikke tegninger til nordlandsbåde. Alle mål er forholdsmål, måske ændret en anelse efter bådbyggerens erfaring. Samme forholdsmål bruges i princippet om der bygges en lille færing eller en storfembøring. Skal du finde flest oplysninger er det på arctandria.no og deres links videre, samt 4-binds værket Nordlandsbåten og Åfjordsbåten af Gunnar Eldjarn og Jon Godal. Værket er den nødvendige bibel, hvis man vil vide alt om de to bådtyper.

Kommentar
Fra : andersboye

Dato : 04-01-07 11:09

Tak for besvarelsen. Jeg havde nok på fornemmelsen at det var noget i den retning. Jeg er i mellemtiden - ca. to år - kommet i besiddelse af en opmåling af en nordlandsbåd, fra vikingeskibshallen i Roskilde.
Nu skal jeg så se at få slettet spørgamålet??

Godkendelse af svar
Fra : andersboye

Dato : 04-01-07 11:10

Tak for svaret Guild.