/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
TFT Skærm
Fra : bimbobo2
Vist : 422 gange
50 point
Dato : 30-04-04 10:49

Hej,
jeg overvejer at købe en 17" tft skærm og bruge både til PC og som TV via et tunerkort...
Er der nogen der har erfaringer med en TFT skærm brugt som tv?
Vi vil ikke investere 6000-7000 tusinde kroner for en LCD tv endnu!
På forhånd tak
Carlo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-04-04 11:29

Det er der da ikke noget i vejen for - det fungerer udmærket og giver et pænt billede.

Men det er jo svært at se fjernsyn mere en en ad gangen
Ligeledes er det et lille billede hvis ikke du sidder foran skærmen.

Men det kan sagtens lade sig gøre.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 11:48

Ja det kan jo godt være lidt svært at se TV-avisen i den anden ende af en 40 m2. stue
Nu da du har TV kort behøves du jo ikke købe et LCD TV men "bare" en god skærm / monitor i samme standard. TV funktionen har du jo via din PC (TV-kort).

Citat
Skærm
======
Skærmen skal have en tilstrækkelig god kvalitet, så den ikke har synlig flimmer. Skærmen vil i de fleste tilfælde være fri for flimmer, hvis den har en frekvens på mindst 80 Hz.

Undersøg selv, om der er flimmer ved at se på skærmen ud af øjenkrogen.

Skærmens omgivende ramme bør være lys for at undgå hårde kontraster i arbejdsfeltet.

Skærmens overflade skal være mat og neutral, så lyset ikke reflekteres. Skærmbilledet bør desuden gå helt ud til kanten.

På en god skærm er det muligt at regulere lysstyrken og kontrastforholdene mellem tegn og baggrund.

Stråling
======
Både tv-skærme og skærmterminaler udsender stråler og specielt de lavfrekvente elektriske og magnetiske felter har været under mistanke for skadevirkninger.

Selvom skadevirkninger fra skærme ikke er påvist, har man valgt at stille krav om, at strålingen skal mindskes så meget som muligt.

På offentlige arbejdspladser har man pligt til at indkøbe udstyr, der opfylder anerkendte normer og standarder. Ofte kan leverandøren svare på, om en given skærm opfylder disse standarder.

En god skærm opfylder både ISO standart 19241-3 og den svenske norm TCO.

og så den HELT vilde version på http://www.at.dk/sw4544.asp

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 11:52

NB: Et andet sjovt fænomen... prøv at brumme dybt og længe (med lukket mund), alt imedens du kigger på din skærm
Skyldes ikke flimmer... men derimod at dine øjne jo svømmer i "væske", som du så sætter i bevægelse. Det kan være spooky... prøv det (for nu at bruge en fortæsket reklame).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 11:56
Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 30-04-04 14:49

Tak for svarene,
nu har vi jo en stor fjernsyn i stuen, så er det ikke meningen, at skærmen skal bruges some 1. TV...
Vi mangler bare et ekstra tv hjemme og så har jeg tænkt mig ar bruge en TFT som PC/TV skærm....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-04-04 14:51

Jamen så slutter du det da bare til - det virker udmærket

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 50 point
Dato : 30-04-04 15:00

Enig med refi, men jeg har forstået det som, at du endnu ikke har indkøbt skærmen.
Acer 1714... den koster en smule over 3000kr, men er alle pengene værd. Den har en responstid på 14ms, og et kontrast forhold på 350:1, hvilket er ok.
Ellers er der en sort http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=41498

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 15:02

Test af 17" TFT fladskærm fra producenten GNR
http://www.edbpriser.dk/Review.asp?ID=1527

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-04-04 15:07

Det du skal huske hvis du endnu ikke har købt skærmen - er at få vist/tændt den skærm du skal have med hjem og se om den har pixelfejl.
Du kan normalt ikke få den byttet bagefter da de fleste fabrikanter accepterer et vist antal fejl - men der er jo ingen grund til at der er nogen.
Alternativt få bytteret på skærmen.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 01-05-04 12:30

Tak igen alle samme,

Clan, den Acer skærm du anbefaler, har jeg faktisk set og er en mulighed, men også denne her frister mig lidt, selvom det er lidt dyrere. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18470

Refi, M.H.T tænde og prøve skærmene, det er ikke alle butikker, der åbner pakkerne for at prøve skærmen.....
men hvis de I siger, at man kan stille dette krav, vil jeg så prøve det...

Jeg venter lige et pa dage og vil give pointene bagefter.
Tak til alle der har svaret.
MVH

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 05-05-04 21:03

Tak for svaret CLAN.