/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Udregning med personummer til alder
Fra : moltov
Vist : 2419 gange
100 point
Dato : 30-04-04 09:41

Hejsa

Hvordan får jeg et personnummer udregnet til hvor gammel vedkommende er i Excel?

Eks. 010173-0220 --> bliver så omregnet til 31 år.

VH
Moltov

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 10:21

Hvordan får du det til 31 år ??

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 30-04-04 10:26

1973 --> 2004 er da 31? Ikke?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 10:26

Ahhh!

Citat
Opbygning og udregning af personnumre

Personnummeret består af den seks-cifrede fødselsdag og et fire-cifret løbenummer til sidst. Det første og det sidste ciffer i løbenummeret er kontrol-cifre. Det første kontrol-ciffer fortæller århundredet efter et sindrigt system (se tabellen). Hvis det er under fire, er det helt sikkert fra vor tid. Mellem fem og otte er det enten fra forrige eller fra næste århundrede - men ikke fra årene 37-57. Tallene fire og ni er fra nu- eller fremtid, med bedst plads til nutiden. Det tiende ciffer beregnes ud fra de ni andre.

Beregning af CPR-kontrolciffer
Personnumrene beregnes efter et princip, der hedder "modulo 11". Det særlige kontroltal 432765432 bruges sammen med 11-tallet til at beregne det sidste ciffer i løbenummeret med. Det sikrer, at en enkel skrivefejl i et nummer, eller et hurtigt opdigtet nummer, bliver afvist. Hvert enkelt ciffer af personnummerets ni første cifre ganges med hvert af cifrene i 432765432, deles med 11 - og derpå trækkes 11 fra menten.
For eksempel en ældre pige, der er født den 11. november 1911. Personnummeret starter derfor med 111111. De første tre cifre i det fiktive løbenummer kunne være 111 - og kontrol-cifferet skal så beregnes af fødselsdato og de 3 første cifre af løbenummeret:

CPR-cifre: 1 1 1 1 1 1 1 1 1
x x x x x x x x x
Kontroltal: 4 3 2 7 6 5 4 3 2
= = = = = = = = =
4 + 3 + 2 + 7 + 6 + 5 + 4 + 3 + 2 = 36

36 = ( 3 x 11 ) + 3

11 - 3 = 8
Resultatet af gangestykket bliver 36, der så deles med 11. Det går op i 36 tre gange med 3 til rest. Til sidst trækkes 11 fra resten 3 - og det bliver 8, som er kontrol-cifferet. Det fulde personnummer bliver derfor 111111-1118:
Hvis "resten" var blevet 1 kan nummeret ikke bruges, så en af de sidste tre cifre i løbenummeret skulle ændres. Et 0 som rest giver også 0 som kontrol-ciffer.

Denne udregning foretages af et hvert stykke software, der modtager cpr-numre. Det er derfor muligt at "liste" et forkert nummer igennem til systemer, der ikke har krav på det ægte, men alligevel forlanger det. De offentlige registre kan krydstjekke med deres egne optegnelser - men et postordrefirma må nøjes med denne beregning og de accepterer et hvert korrekt konstrueret nummer uden at brokke sig...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 10:27

Ups! Sorry Så misforstod jeg spørgsmålet

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 30-04-04 10:29

Godt være at jeg er dum, men hvordan får jeg alt det i en formel? Jeg skal bare regne alder udfra et personnummer Den skal såmænd ikke andet.

Moltov

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 110 point
Dato : 30-04-04 10:38

Tallet eller formlen 010173-0220 dutter ikke som tal i Excel, de det vil udregne det som 10173 minus 220. Du bliver nød til at lave en kolonne til de sidste 4 cifre, således 0220 ikke indeholdes i samme kolonne som datoen 010173.
Syntaks for dags dato er =IDAG( )
Kolonnen med 010173 skal datoformateres, og hvis du vil ha' det som anvist 010173 skal det gøres som brugerdefineret og med følgende syntaks ddmmåå
Hygge...
Søren

NB: Kig evt. i Excels hjælpefunktion

Godkendelse af svar
Fra : moltov

Dato : 30-04-04 10:39

Ok. Tak for hjælpen....

Moltov

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 10:43

Altså når kolonne formaterne er lavet, og hvis A1 er 010173 A2 er - (din bindestreg) A3 er udregnet alder ja så:
=(IDAG()-A1) Husk at formatet i din udregnings kolonne skal være Standard eller Tal

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 10:43

NB: Udregningen =(IDAG()-A1) står i A3 i mit eksempel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-04 19:31

Jeg har leget lidt med dit regnestykke moltov.

A1 = 010173-0221 format standard
B1 = form std. =(IDAG()-(VENSTRE(A3;2)&"-"&MIDT(A3;3;2)&"-"&MIDT(A3;5;2)))/365
I B1 kan du med "formindsk decimal" fjerne decimalerne og få et rent tal.
NB. 31,3 er ikke 31 år og 3 md. men 31 år og 3/12.dele af et år.
Hvis du er ked af visningen #VÆRDI! - kan regnestykket lægges ind i en hvis-sætning.
Emesen.
Jeg håber ikke Kandu ødelægger formlen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-04 19:35

Sådan går det når man flytter rundt på cellerne.
Rettelse:
B1 = form std. =(IDAG()-(VENSTRE(A3;2)&"-"&MIDT(A3;3;2)&"-"&MIDT(A3;5;2)))/365
Til:
=(IDAG()-(VENSTRE(A1;2)&"-"&MIDT(A1;3;2)&"-"&MIDT(A1;5;2)))/365