/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Batteri - ekkolod
Fra : Djernis
Vist : 2177 gange
300 point
Dato : 29-04-04 19:23

Jeg har købt et ekkolod (Lowrance X51) med et strømforbrug angivet til gnmsn. 375ma. Det optimale ville nok være et bilbatteri, men grundet transportbesvær, har jeg kig på et mindre batteri med følgende specifikationer: 12V, 12Ah/20HR.
Er der nogen herinde, som kan give et kvalificeret bud på hvor længe batteriet kan holde strøm ved dette forbrug (kan godt finde på at fiske 10-12 timer af gangen). - Det ville jo være trælst, at skulle fare hjem for at lade i tide og utide

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 310 point
Dato : 29-04-04 19:41

Ved et strømforbrug på 375 mA er 1 Ah tre timers drift ca.
1 Ah divideret med forbruget 0,375 A = 2,67 timer helt nøjagtigt.
Et batteri på 12 Ah kan teoretisk holde 12 gange 2,67 timer.
Det stopper dog noget før, men du kan sagtens ligge ude en hel dag.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-04-04 19:43

12:0,375=32 timer.
Men det er så beregnet på det optimale af batteriets ydeevne.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-04-04 19:45

12AH 12 amp i en time
375 ma 375 miliampere = 1/3 amp i timen
Så resultatet burde være 3 x 12 timer = 36 timer
Men da batteriet måske ikke holder helt hvad det lover så 30 timer
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Djernis

Dato : 29-04-04 19:53

Tak for svaret Teil+andre. Ville gerne ha' givet jer allesammen point, for jeg synes det var bemærkelsesværdigt hurtigt svaret - endnu engang mange tak!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-04-04 20:08

http://www.danpower.com/produkter.html
Som du kan se kan dit batteri levere:
xA*20timer=12AH x=12/20=0,6A I 20 Timer.
Dog skal man kun regne med 90% af dette.
Men der er altså nok kapacitet, da batteriet kun skal levere 0,375A
Men måske skulle du tænke på at få et gelebatteri, som godt nok er dyrere, men kan tåle at vælte mm, de har en bedre kapacitet, og bruges flere og flere steder, bl.a. i elkørestole mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 29-04-04 20:10

ja ja

alle de gode svar, men et batteri falder i spændingen når der bliver brugt på det.
Det vil sige at alle de udregninger kun er i teorien og ikke i den virkelige verden.
Jeg er ikke i tvivl om at du kan fiske en helt dag med dit batteri, men det vil slå automatisk fra langt før de 30 timer. Dette sørger dit ekkolod selv for, så dit batteri skal du altid lade op før du tager ud. Dette er ud fra egne erfaringer med et batteri der løb død mit på dagen, selv om der burde være flere timer igen.

Mvh Per

Kommentar
Fra : Djernis

Dato : 30-04-04 20:30

Ja de 30 timer er nok for optimistisk - ville som sagt også gerne ha' benyttet et bilbatteri, men når man skal køre til/fra båden på knallert, er det ikke så let;0)
Har I forøvrigt nogen idé om hvor lang tid sådan et blybatteri kan holde, før kapaciteten falder mærkbart pga. slid. Jeg er godt klar over, at det er lavet til at af - og oplade, men alligevel - taler vi om måneder eller år ved et rimligt konstant forbrug (2-3 gange pr. uge)?