/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Politiet 1448
Fra : Julemanden121
Vist : 2036 gange
100 point
Dato : 29-04-04 19:21

Hej

Vi er midt i et væddemål på nuværende tidspunkt og håber at der er nogle kloge hoveder som kan besvare følgende:

Hvor kommer nummerkombinationen 14 48 fra som politiet bruger over det meste af Danmark.

Den ene af os siger at dette kommer fra Markus evangeliet 14, 48 hvor imod den anden siger at dette bare er en tilfældighed og kun lavet pga det er nemt at huske og tallene ikke kan forveksles når de udtales.

Håber nogle kan være behjælpelig hermed - vil meget gerne have links til kilder såfremt nogle af jer kan klare det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 19:24
Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 19:25

Så det har intet med Marcus at gøre

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-04-04 19:45

Det mærkelige af det hele (Ihverttilfælde for mig )er at min mor som bor ijylland også har 14 48 som sluttal i sit tlfnummer
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 29-04-04 19:47

Det er vist ikke alle politikredse som kan anvende nummeret da det mange gange allerede har været i brug. Men det er vist blevet nemmere siden indførelsen af de digitale centraler og numre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 19:50

Alle steder hvor det har været muligt, har politiet fået 1448.

Idag vil du ikke kunne få nummeret selvom det skulle være fri på en central.

Iøvrigt må det da være en pestilens at have - det må da give en masse fejlopkald.

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 29-04-04 19:59

Er der slet ingen som har hørt historien om markus evangeliet. Denne skulle vist nok have været vist i station 2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 20:00

Næh

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 29-04-04 20:03

Har fundet dette på følgende link

http://www.newsgate.dk/dk/dk.general/msg00771.html

citat
En af de mere finurlige forklaringer går jo på at det stammer fra
> bibelen, hvor der i Markus evangeliet Kap.14 Vers. 48 står:
> "Og Jesus tog til orde og sagde til dem: Som mod en røver er
> I draget ud med sværd og knipler for at fange mig."

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 20:08

I kan jo prøve at spørge via http://www.politi.dk/Emailadresser.htm her er frit slag på alle hylder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 20:14

Det ER politiet der svarer i mit link - man må jo gå ud fra de ved hvad der er rigtigt.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 29-04-04 20:16

Dit link "Julemanden121" omtaler jo godt nok Markus men slår også fast at det er den anden forklaring der er den rigtige.

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 29-04-04 20:17

Ganske rigtigt men ovenstående link er ligeledes fra Politihistorisk museum - hvem af dem skal man regne med

Godkendelse af svar
Fra : Julemanden121

Dato : 29-04-04 20:21

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 20:22

Korrekt - men de henviser jo også til telefondamen der giver politiets forklaring.

Men det kan vi jo så diskutere til nytår - det kan jo aldrig bevises.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 20:25

selv tak - tro det eller ej