/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
E=mc2
Fra : qfha
Vist : 2171 gange
200 point
Dato : 29-04-04 18:57

I forbindelse med definering af energi som masse gange kraft i 2, kunne jeg tænke mig en forklaring på, hvorfor kraften skal være i 2.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-04-04 19:01

Nu er det ikke kraft, der står, men lysets hastighed

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 210 point
Dato : 29-04-04 19:02

E måles i Joule

Joule er defineret som kg*m^2

Kg*m er det samme som N [Newton]

N*m er arbejdet [kraft gange vej]

Altså: E = J = kg * m^2 = N*m

Er det forklaring nok?

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-04-04 19:07

>php_et helt korrekt når det er relativitetsteorien der er på bane.

Og så skal jeg vist læse spørgsmålet ordentligt.... E = m * F^2 ... hmm det er der vist ikke noget der hedder...

Trækker mit svar tilbage...

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 29-04-04 19:08

Synes at mindes, at det var noget med at, aktion medfører reaktion.
Slå hammeren i ambolten, og ambolten slår hammeren tilbage.
Mvh halvdum

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-04-04 19:11

Hvis du sammenligner med andre energiudtryk: I en strømførende spole er energiindholdet W = ½ L * I^2. I en opladet kondensator er den W = ½ C * U^2. i et legeme med massen m og hastigheden v er den W = ½ m * v^2. Alle stederne skal "^2" læses "i anden". Og alle stederne skal talstørrelser indsættes i grundenhederne kilogram, meter, sekund, Volt, Farad, Henry og så videre. I dit tilfælde blir det altså til, at et kilogram stof kan forvandles til en energi på
W = 1 * (300 000 000)^2 = 90 000 000 000 000 000 Joule. Én kilowattime er 3 600 000 Joule. Så kan du jo forsøge at beregne, hvad du er værd som krop betragtet. Omsætningen fra masse til energi er dog ret besværlig og lykkes kun inden i sole. A-kraftværker og de grimme bomber.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-04-04 19:17

Ham den gamle Einstein mente åbenbart,at det der med kun at medtage halvdelen som i de udtryk, jeg skrev før, ikke skulle i regne stykket. I mine eksempler er det nemlig sådan, at den anden halvdel af energierne blir brændt af i energikilden. I bilens motor, i spolens strømkilde og i kondensatorens spændingskilde.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 29-04-04 19:23

citat: pbp_et : Omsætningen fra masse til energi er dog ret besværlig og lykkes kun inden i sole. A-kraftværker og de grimme bomber.
dette er ikke helt sandt, en rask lille løbetur omsætter masse(deller) til energi(selve turen) ganske let
mvh halvdum

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-04-04 19:23

Tænker du på den kinetiske energi, som ½*m*v^2.

Og hvorfor skal det da være en halv gange masse og hastigheden ^2 ?

Huha, det ligger for mange år tilbage.

Godkendelse af svar
Fra : qfha

Dato : 29-04-04 19:43

Tak for svaret berpox.
Det var det jeg skulle bruge.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-04-04 19:44

Ved den omtalte dellegalop er det kun den del af energien, som er lagret som kemisk energi (sukkerarter og en smule fedt), der kan omsættes til energi. Stoffet forsvinder ikke, men blir til vand og kuldioxid plus en smule lugtstoffer i form af sokkeøl og mandfolkehørm.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-04-04 19:54

Den side er jeg med på, at der sker en forbrænding, og at det omformes til exergi og entropi. Det kneb lidt mere med formlen.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-04-04 19:56

Og for den sags skyld også den ovennævnte kinetiske energi.

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 29-04-04 19:59

pbp_et, du kan prøve at løbe lidt længere med flyene.
Når sukkeret er brændt af, er der kun fedtet tilbage at tære på.
og ihvertfald er det let at om sætte "masse" til "energi".
sukkeret i din krop er vel også masse, eller hvordan
Mvh halvdum
Ps. fedt og sukker er vel at betragte som kemisk energi, allerede før det er indtaget.

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 29-04-04 20:02

Ihverfald tillykke til både spørger og svarer, ´kandu´ virkede igen.
Mvh halvdum

Kommentar
Fra : JayHawk

Dato : 15-07-04 06:20

Sagde gamle Einstein ikke osse: 'jo hurtigere du løber, jo længere vil tiden føles'?

Dét må jo have den konsekvens, at hvis en 100 meter løber er alt for hurtig, kommer han som vinder i mål efter nummer to?!

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 14-10-04 21:42

hva måles e i?
hva måles m i?
hva måles c^2 i?
hva blir formelen for masse(viss vi skal finne masse)?