/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Snorken/søvnapnø?? Hjælp!
Fra : passola
Vist : 2932 gange
200 point
Dato : 29-04-04 18:01

Hej...
Jeg har det store problem at jeg kan slet ikke få sovet en nat uden jeg vågner hele natten hver 30 min.?
Jeg snorker Også Meget, det vil jeg godt ha fjernet.!
Det er ikk så sjovt for jeg er MEGET træt om dagen fordi jeg ikk har fået min søvn :(
Nogle der ved noget jeg kan gøre for at helbrede det??
Min læge siger jeg skal stoppe med at ryge før det går over?
Men det kan jeg bare ikke.
Der må være en anden muliged?

Evt.. nogle trick til hvordan man holder op med at snorke !!!

På forhånd tak !!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 18:23

Jeps! La' vær' med at sove
Nej... spøg til side, problemet kan være ganske stort
Der findes en utroligt masse på nettet, og din egen praktiserende læge kan også hjælpe. Prøv evt. at se denne Google søgning der er lige fra akupunktur til... ja jeg skal ellers gi' dig
http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=snorke&btnG=S%C3%B8g&meta=cr%3DcountryDK

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 18:25

eksempel:
Citat
Snorken opstår hvor der findes forsnævringer i luftvejen. Problemet kan således ligge i næse, svælg eller strubehoved.
Tendens til snorken forværres ved overvægt, således at snorken bliver mere udtalt, jo mere overvægtig man er. Snorken kan desuden udløses af medicin – især nervemedicin – samt alkohol.
I forbindelse med snorken kan der opstå pauser i vejrtrækningen, fordi luftvejene klapper sammen og først igen åbner sig, når man på grund af luftmangel vågner op. Vejrtrækningen går herefter i gang, indtil der opstår en ny pause, som kan vare 30-50 sekunder.
Hvis der er talrige pauser på 15-30 sekunder kan der være et behandlingskrævende problem. For at løse dette er det nødvendigt at sove med en maske, som er tilsluttet en lille luftpumpe. Denne behandling er meget effektiv, også overfor snorken, men mange kan desværre ikke tolerere den, hvorfor man ofte må operere.
Behandling med maske finder sted via lungemedicinsk afdeling.

http://www.hca-klinikken.dk/Pages/oere-naese-hals-snork.html

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-04-04 18:27

Ting af betydning er ligeledes overvægt, dårlig madras, pude osv..
Din læge KAN have ret i, at rygestop vil afhjælpe( hvad de ikke siger for, at få os til at stoppe!!!) men jeg synes, du skal slå i bordet og kræve en undersøgelse. Det ikke særligt rart, at du f ex. skal køre bil, når du er træt. Der udover er det ikke specielt godt for helbredet generelt ikke at få søvn nok:/

Cali

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 210 point
Dato : 29-04-04 18:31

Forlang en henvisning til din næse-, øre- og hals- specialist... end of story!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 18:38

Da vi ikke her kan udtale os om det skyldes, at du søver så "afslappet" at tungen glider tilbage (her vil at sove i aflåst sideleje hjælpe - hvis man kan blive liggende), eller om dine polypper skal ud osv. osv. synted jeg du skal lade en næse-, øre- og hals- specialist kigge på problemet.
Hvis du snupper en operativ løsning - her og nu, uden henvisning, ja så koster det en god slat penge, se http://www.zzzz.dk/ og klik på det Danske flag.
Måske du kan få den / de generede parter (ud over dig selv) til at yde et tilskud
Held og lykke med det
Søren

NB: Jeg tror IKKE på tricks og gamle husmandsråd... virkede de, ja så var der jo ikke ret mange som led under 'det problem.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 29-04-04 19:43

Hvis du er overvægtig, har det en del at sige. Men ellers som Clan skriver, så få en henvend dig til øre-næse-halsspecialist, for han vil kunne hjælpe dig. Måske har du en skæv næsevæg, eller der kan være andet. Du behøver ikke en henvisning fra din læge, du skal bare ringe og få en tid. Det med rygning tror jeg ikke ligger til grund. Jeg snorker selv, og min læge bad mig kontakte en øre-næse-halsspecialist, og det koster ikke noget at komme der. Min mand har så godt nok løst problemet med ørepropper, men hvis du selv vågner, ved at du snorker, så skal du gå videre til specialisten og ikke høre på din læge. Det koster ikke noget.
mvh
binky

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 30-04-04 00:29

Hejsa
Min kæreste snorker RIGTIG meget og har altid gjordt det os før han tog på...
Han er både stoppet med at ryge (2 måneder siden) og er i gang med at tabe sig men det er rigtigt slemt.
Jeg kan ikk holde ud at sove ved siden af ham,heller ikk med ørepropper.Hvis jeg skal sove i sengen skal jeg gå i seng en time før ham ellers må jeg ty til sofaen i stuen...!!!!
Jeg har hørt at man ka købe sådan en plaster lignende ting fra apoteket til at sætte på næsen-Det skulle vist hjælpe en del men om det gør det ved jeg ikk.Jeg overvejer selv at købe det til kæresten eller sende ham til lægen-Det larmer jo sådan :)

Held og lykke

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 30-04-04 00:32

Ups glemte at skrive at min kæreste os er træt hver dag.
Han kører lastbil og har tit svært ved at holde sig vågen og da jeg læste hvad du har skrevet kom jeg i tanke om at det jo os kunne være snorken ved min kæreste der gør ham træt-Måske vågner han ofte om natten underbevidst for at klager aldrig over at han vågner,men jeg tror nu alligevel det påvirker kroppen,den konstante lyd fra snorken...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 02:15

Ja så er der lidt mere omkring emnet på http://www.netdoktor.dk/tema/soevn/soevnapnoe.htm og på http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/snork.htm

Citat
Hvordan behandles snorken og OSA?

CPAP-behandling: OSA behandles bedst med en maskine, der blæser luft ind gennem næsen under søvnen (CPAP-maskine). Mange hjælpes så meget af denne maskine, at de ikke længere er søvnige om dagen. Behandlingen er desværre for det meste årelang, da sygdommen ikke helbredes af CPAP- behandling.

Vægttab har i en del tilfælde effekt.

Medicinsk behandling har været forsøgt men uden veldokumenterede resultater.

Kirurgisk behandling: Børn helbredes næsten altid ved fjernelse af mandler og polypper. Voksne hjælpes undertiden af korrigerende næseskillevægsoperation eller operation på den bløde gane samt drøbelen (UPPP. Sidstnævnte operation kan dog have bivirkninger i form af fejlsynkning og smerter efter operationen. Mange andre former for kirurgi har været forsøgt gennem tiden, men resultaterne er indtil videre ikke overbevisende.

Snorkeskinner hjælper nogle patienter. Disse fremstilles af en special-tandlæge. Prisen ligger omkring 4.000-6.000 kroner, og der gives ikke tilskud.

[hør] og hvis din snorken VIRKELIG holder dig vågen, ja så sidder du og læser dette nu

Citat
Hvad kan man selv gøre?
===================

Man kan tabe sig via diæt og motion.

Undgå alkohol tre timer før sengetid.

Undgå sovepiller og beroligende medicin samt visse allergitabletter (antihistaminer) før sengetid.

Sov på siden. Anbring eventuelt en tennisbold i en lomme syet på ryggen af natskjorten.

Drik en cola eller en kop kaffe før man lægger sig, så sengepartneren kan nå at falde i søvn først.

Ægtefællen kan bruge ørepropper.

Søren

Kommentar
Fra : binky

Dato : 01-05-04 00:50

Man bliver træt, når man snorker. Jeg ved fra mig selv, at selv efter 8 timers søvn, er jeg træt om morgenen. Prøv at kontakte en øre-næse-halsspecialist, og det kræver ingen henvisning. Jeg har vist nævnt det før, men alle Clan's referater, som vi allesammen kan hente, forvirrer lidt. Snorken kan behandles. Så tab ikke modet!!!
mvh
binky

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-05-04 10:43

blinky... jeg henviser da i første indslag, til hvor man kan indhente prof. hjælp - så kan man bare betragte resten som en yderligere oplysning, eller "fyld". Linkene (og de små kommentare) omhandler jo alle "emnet" og behandlinger mv. så jeg kan ikke se det forvirrende.
Hygge...
Søren

NB: Det eneste forvirrende, er at passola ikke har "vist sig" med en kommentar, så spørgsmålet kan behandles videre, eller endnu bedre lukkes.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-05-04 10:45

sorry binky... ikke noget med blink (i øjet)

Kommentar
Fra : passola

Dato : 01-05-04 12:43

okay..
Har kigget lidt på tingene!
Men det største problem er bare jeg snorker af helvedes til..
Min kone kan ikk holde ud at sove ved siden af mig!!
Så hvordan kan jeg då snorken væk?
Så forsvinder søvnapnøen samtidigt????

Kommentar
Fra : binky

Dato : 03-05-04 18:25

Ja, nu har du fået nogle bud, så prøv at gøre brug af det.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 21-07-04 22:32

Sæt en klemme på næsen inden du går i seng, det skulle hjælpe.

Godkendelse af svar
Fra : passola

Dato : 21-07-04 22:35

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : eddie_skov

Dato : 21-07-04 23:00

hva med at lade være med at trække vejret - så er jeg ganske sikker på at dit snorken stopper