/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Ordforklaring
Fra : maya123
Vist : 567 gange
100 point
Dato : 26-05-02 08:31

Hejsa
I gamle dage, brugte man "fandens og hans pumpestok"
måske pumpe med b ???
er her nogen der kan forklarer hvad en pumpestok er for noget ?????
Med venlig hilsen og god søndag fra maya123

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 110 point
Dato : 26-05-02 09:20

Hej maya

En pumpestok var i gamle dage en "indretning" til at rense geværet med, når der var affyret et x-antal gange.

Uddrag af Soldatens udrustning fra 1804:
Hvad Soldaten fører med sig. Foruden sin Armatur har han 60 Patroner, naar han kommanderes langt fra Armeen, 3 med Blye foerede Stene i Reserve, Rømnaal (at rense Fænghullet med) Pumpestok (til at reengiøre Geværet, naar nogen Tid er skudt) Kradser, Skruekniv, hvormed man (ved vore Geværer) tager Laasen fra hinanden.
Kilde:
http://www.elverumske.no/esc_norsk/Soldatens%20utrustning_no.htm

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : bo9

Dato : 26-05-02 21:51

Den er lidt sjofel, Du kender: "fandens lort", "fandens pis", "fandens røv" osv. så må du selv gætte

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 27-05-02 06:57

Tak til PARKENSS
Ja og lige så snart jeg læste svaret, kunne jeg huske at jeg
havde hørt det før... sådan er det jo
Hav en god dag og venlig hilsen maya123

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 27-05-02 07:03

Til bo9
Alt det du skriver der, forklarer jo ikke ordet, vel ????
Men tak alligevel, mhv maya123