/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Polsk arbejdskraft søges (måske)
Fra : ftb
Vist : 1701 gange
20 point
Dato : 29-04-04 10:50

Er der nogen der kender en leverandør af polsk arbejdskraft nu hvor det snart bliver lovligt?
Samtidigt er der nogle som har erfaringer med dette?

Pft/FTB

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 10:58

Bare rolig - de står i kø efter den første.
Hvad skal de bruges til?
De er jo ikke billigere at ansætte end andre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-04-04 11:12

Det er slut med at betale 30 kr/time

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 11:16

Bortset fra det har det da været lovligt hele tiden.
Der er da ingen der forbyder dig at ansætte en polak eller anden nationalitet sålænge du følger reglerne.

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 29-04-04 11:48

Hvis du tror at du kan hyre en polsk håndværker til den samme pris som flaske-drengene i netto tager du helt fejl. Overenskomsten er opfundet.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 29-04-04 11:52

poolmasn

hvad har overenskomst med ansættelse af Polsk arbejdskraft at gøre, de skal blot have mindstelønnen, andet kan ikke kræves.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 29-04-04 11:56

hvis man kan klare sprogbarrieren, har men en mere loyal og trofast arbejdskraft end Dansk arbejdskraft, Polakkerne i det store og hele arbejder for sin arbejdsgiver og ikke suverent for sig selv som hovedparten af danske håndværkere.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 29-04-04 12:05

Pft/FTB

hvem er du egentlig, siden du spørger her på Kandu. er du fagforeningsmand ??

per

Kommentar
Fra : ftb

Dato : 29-04-04 12:31

bibsamie
Nej, jeg er ikke fagforeningsmand men står overfor en større renovation. Pt. har mine oplevelser været at danske håndværkere ikke kan holde aftaler og er derfor upålidelige og dermed ikke deres løn værd.

Sidst men ikke mindst er jeg naturligvis interesseret at spare nogle penge hvis det er muligt uden det går ud over kvaliteten…

pft/Ftb

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 12:42

Her kan du søge efter polsk arbejdskraft
http://www.poleninfo.dk/dpi/annoncer.htm#arbejde

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 29-04-04 13:28

ftb

du har så evigt ret i din opfattelse af danske håndværkere, jeg tror bare desværre at arbejdsorg. vil overtræde den danske lovgivning når de opsnuser Polsk arbejdskraft, selvom gældende regler overholdes ( mindstelønnen ) vi skal selv have 6 Polske håndværkere, umiddelbart efter den 1-5-04, selvklart med arbejdstilladelser, så du hører nok om os i dagspressen senere, vi vil fan ikke finde os i chikanerier fra diverse fagforeninger.

ps. det er vel renovering du mener ?? og ikke renovation (affald)

per

mvh
per

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 29-04-04 14:35

Til bibsamie
Uddrag fra Udlæningestyrelsen
http://www.udlst.dk/EuNorden/statsborgere_i_nye_eulande.htm
"Statsborgere fra de nævnte otte lande kan få arbejdstilladelse, hvis de får fuldtidsbeskæftigelse her i landet enten på overenskomstmæssige vilkår eller på anden måde sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår. Det er endvidere en betingelse, at arbejdsgiveren er registreret som indeholdelsespligtig i henhold til kildeskatteloven."

Så ja jeg står stadig ved min udtalelse..... Men i skal da ha held og lykke med polsk arbejdskraft.

Kommentar
Fra : ftb

Dato : 29-04-04 14:51

Til bibsamie

Ja, jeg mener renovering - jeg skal lagt små 500 m2 beton gulv, nyt tag og en helt masse andre ting.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 29-04-04 14:57

poolmasn

det er en selvfølge at de her nævnte regler skal følges.

per

Kommentar
Fra : ftb

Dato : 29-04-04 14:57

Til: poolmasn

Nu er jeg ikke meget for at ansætte en flok polakker selv og dermed selv stå som "bygherre"!
Men efter sigende kan der spares rigtig mange penge på, at hyre en polsk bygherre til opgaven og det er ikke så meget pga. lønnen men materialerne koster 1/3 del i Polen også selvom de skal fragtes til DK.

Så det jeg er interesseret i at vide er om nogle kender en Polsk bygherre og evt. har nogle erfaringer.

Mvh/Ftb

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 14:57

Få dog et fast tilbud fra et dansk firma - så kan det da være ligegyldigt om de snakker eller arbejder.

Du er nok lidt bedre beskyttet hvis ikke det bliver gjort ordentligt.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 29-04-04 15:00

Du vil efter 1 maj garanteret finde en masse annoncer i danske aviser fra udbydere i Polen.

Godkendelse af svar
Fra : ftb

Dato : 29-04-04 15:20

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 29-04-04 15:22

Det lyder godt med de billige materialer, men det er arbejdskraften jeg fokusere på. Materialerne kan man også købe i Tyskland og spare en del.
Lad os sige at det værste sker: Den polske håndværksmester får lavet noget værre bras. Så skal man have det juridiske system igang og hvis firmaet ligger i Polen, så tror jeg det bliver svært at få ham dømt.
Tag og forhør dig i din omgangskreds om der ikke er nogle der kender et eller to danske firmaer, der er til at stole på. Det tror jeg du bliver gladere for i længden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 15:42

selv tak

Kommentar
Fra : smut

Dato : 29-04-04 17:16

jeg ville helt klart bruge danske håndværkere selv om det er dyrer men den kvalitet som polakker levere er LANGT fra det du får hos en dansk håndværker og med hensyn til din sikkerhed hvis noget går galt er den lig nul hvad mon det koster og brække 500m2 betongulv op igen??

Kommentar
Fra : smut

Dato : 29-04-04 17:23

hvis du skulle finde en arbejdsgiver her i danmark der har ansat polakker tror jeg ikke du skal regne med og spare ret meget det er bare arbejdsgiveren der tjener pengene den slags arbejdsgivere er der desværre mange af og de behandler sjældent de ansatte særlig godt

Kommentar
Fra : sama

Dato : 04-05-04 12:35

Så vidt jeg ved er der ikke noget der hindrer en dansker i at ringe direkte ned til et firma i Polen og få dem til at komme og udføre en opgave her i dk. På den måde kommer man udenom diverse regler/love o Danmark.
Og hvis der bliver lavet noget fusk? Tja ring til en advokat og hør hvilke regler tvisten skal løses efter hvis en sag ville opstå. Men jeg tror nu ikke at det bliver aktuelt.