/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Regler for parkering af cykel??
Fra : Hexia
Vist : 4001 gange
100 point
Dato : 28-04-04 21:33

Jeg er blevet lidt nysgerrig, men har problemer med at finde parkeringsregler for cyklister i færdselsloven.

Jeg parkerede min cykel ved en møbelforretning i dag. Troede det var helt ok, selvom jeg ikke havde noget ærinde i butikken. Jeg parkerede den bevidst rundt om hjørnet i forhold til hovedindgangen, da jeg ved de stiller varer ud til udstilling foran døren. Da jeg vender tilbage, kan jeg godt se, min cykel alligevel holder i vejen. På min bagagebærer ligger en seddel: "Cykler må IKKE henstilles på forretningens område". Har de ret i det? Eller ville de bare sige:"fjern din lortecykel" på en sober måde?
Hvor må jeg parkere min cykel?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-04 21:35

I dertil indrettede cykelstativer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-04 21:35

Du må ikke parkere på privat område, så enkelt er det.

Kommentar
Fra : Hexia

Dato : 28-04-04 21:54

De dertil indrettede cykelstativer var der ingen af. Ellers ville jeg da have parkeret der.
Det giver ikke mening at man ikke må parkere ved en forretning. Hvis jeg havde været kunde var det vel OK?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-04 22:00

Citat
Hvis jeg havde været kunde var det vel OK?

Hvem siger det ?
Det hører til god tone at spørge først.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-04 22:01

Så har de vel haft en kundeparkering.
Er det midt i en gågade eller hvor snakker vi om.
Normalt hører fortovspligten med til ejendommen og må kun bruges til at bevæge sig på og ikke til henstilling af nogetsomhelst uden ejerens tilladelse.
Hvis forretningen ikke har nogen steder folk kan stille en cykel er det jo bare synd for dem at de mister kunder ved det.

Kommentar
Fra : Hexia

Dato : 28-04-04 22:04

Der var jo ingen der kunne se om jeg var kunde eller ej....

Hvis jeg havde været kunde, ville jeg blive ret forbavset over at få at vide jeg ikke måtte parkere min cykel der. Det ville da være ret uhøfligt over for kunderne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-04 22:06

Ja ja, nu ikke så sur fordi du blev irettesat.
Det må du tåle.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-04 22:10

Hvis jeg var dig og kom på cykel til en forretning hvor jeg ikke kunne komme af med cyklen - så ville jeg finde et andet sted at handle.

Synd for butikken, men det er dem der bestemmer.

Kommentar
Fra : Hexia

Dato : 28-04-04 22:10

Butikken ligger for enden af en p-plads hvor der også er benzinstanderen/vask. Ikke i byområde/gågade. Jeg kunne vel godt have stillet cyklen på p-pladsen, men foretrækker at binde den fast med spirallås, så ingen nupper den

Kommentar
Fra : Hexia

Dato : 28-04-04 22:12

Jeg er skam ikke sur.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-04 22:16

Jeg har svært ved at tro der slet ingen cykelparkering er på så stort et område.

Men uanset dette er det forretningens område og dem der bestemmer.
Fortæl dem problemet - så sætter de måske et stativ op.
Det koster ca. 200 kr. til 6 cykler.

Kommentar
Fra : Hexia

Dato : 28-04-04 22:24

Det undrede også mig lidt. De har nok ikke så mange cyklende kunder, da butikken ligger ved et kryds mellem 2 store veje. Pyt med det..i morgen tror jeg bare jeg går. Jeg vil jo ikke holde i vejen og kan godt se det er irriterende hvis en cykel spærrer.
Der må da være nogle regler på området. Hvor kan jeg læse om dem?

Kommentar
Fra : Hexia

Dato : 28-04-04 22:26

Jeg har kørt cykel i snart 25 år og kender ikke reglerne. HA HA - det er sgu da skræmmende!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-04 22:31

Jamen der er ikke andre regler en dem du hører her.
Der gælder færdselsloven som alle andre steder.
Er du på privatgrund, bestemmer ejeren.
I byerne sætter kommunen normalt stativer op - at folk så ikke bruger dem er en anden sag.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-04-04 22:36

Jeg tror ikke at man kan nægte cykler at "parkere" med mindre at der ved skiltning er tydeliggjort at "Henstilling af cykler er forbudt".
Hvis det var så enkelt som flere har beskrevet, var det jo ikke nødvendigt med alle de skilte som er opsat, og cyklerne kunne bare fjernes uden videre.

//bentjuul

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-04-04 22:36

Huskede du at sætte P-skiven

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-04 22:46

"bentjuul"
Det kan de skam også - at nogle skriver det er kun til skræk og advarsel.
Fortovet hører med til ejendommen (forsikringsmæssigt)
Du skal også selv salte og rydde fortovet foran din ejendom.
Du må heller ikke stå foran en forretning og sælge eller spille.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-04-04 22:54

refi > Du kan ikke sammenligne med "sælge eller spille" det er der klar lovgivning om. Et fortov er offentlig område uanset hvem der skal salte, feje m.v.
I færdselsloven står der kun at "cykler der henstilles skal være aflåste".
Jeg har fortsat den opfattelse at hvis der ikke er skiltet, kan man henstille sin cykel. Jeg ændrer da gerne mening hvis du kan henvise til noget lovgivning om det.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-04-04 02:28

Bentjuul du har så evig ret men emnet her er jo lige guf for en aspirant . Der var et program i fjernsynet om emnet engang der omhandlede de der små skilte man ser på mange forretningsfacader om at " cykler fjernes uden ansvar " det er der ikke noget der hedder fjerner du en cykel er det dit ansvar med erstatningspligt til følge var konklutionen i programmet så Hexia selvfølgelig skal du cykle som i de sidste 25 år og hvis de beklager sig i forretningen så forlang dokumentation for at du ikke må holde der
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Hexia

Dato : 30-04-04 21:27

Jeg har forsøgt at finde p-regler på Nettet, men det bedste bud er færdselslovens kap. 7, §49 stk 7 der handler om at man skal låse sin cykel som bentjuul også skriver. Nu er jeg et stædigt bæst så jeg leder videre...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-04-04 22:41

Forretningen kan overhovedet ikke bestemme
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-05-04 23:48

Har du fundet ud af noget merer ?????
Mvh Sune

Kommentar
Fra : kludermor

Dato : 22-05-04 19:49

Sunowich har ret.
På offentlige områder må du gerne parkere din cykel. Forretninger sætter tit skilte op, hvor de truer med at fjerne cykler uden ansvar, men den slags skilte gælder ikke. Du kan så selv vælge om du vil være flink og parkere et andet sted end lige foran butikken.

Kommentar
Fra : Hexia

Dato : 28-05-04 12:59

Jeg har støvsuget Nettet for oplysninger og har foreløbig fundet følgende:
www.paacykel.dk/?pid=219&mnuid=203