/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
pc kan kun starte 1 gang om dagen
Fra : zarahansen
Vist : 250 gange
10 point
Dato : 28-04-04 20:52

Min søsters pc kan kun starte en gang om dagen. Når den er startet kan den sagtens genstartes, men hvis hun slukker den kan den ikke tændes igen. Heller ikke hvis vi gør det lige med det samme efter den er slukket. Næste dag kan den tændes en gang igen, hvis hun er heldig og tænder den tidligt om morgenen kan den måske tændes igen sidst på aftenen.

Vi har prøvet at have alle kort ude og sætte i et efter et. Skiftet skærmkort ud, tjekket harddisk i en anden pc og hvad vi ellers kunne finde på.

Det lyder som om pc'en starter ok op anden gang også, men den kan ikke starte skærmen. Og den siger heller ikke det bip den bør gøre når den finder skærmkortet.

Håber der er et (eller flere) bud på hvad der kan være galt??

Mvh Zara (og søster)

Ps. undskyld de få point, er helt ny og har intet at dele ud af :-/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-04 20:57

IBM´s bipkoder siger ved Intet bip - Strømforsyningsfejl eller
bundkortdriftsfejl.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-04 20:57

Det lyder som problemer med Rammene
Mvh Sune

Kommentar
Fra : zarahansen

Dato : 28-04-04 21:06

Vi har prøvet at tage først den ene ramblok ud, og starte maskinen med den anden ramblok i alle 3 positioner. Derefter prøvede vi det samme med den anden ramblok. Så hvis det er noget med rammene er det ihvertfald begge blokke som er røget på en gang
Har også haft strømforsyningen skildt ad, sikringen er ikke sprunget, det var alt vi kunne finde ud af.

Men altså, går jeg ud fra der ikke rigtig er noget at gøre?? ud over at købe en ny?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-04 21:10

Det tyder på en termisk fejl. Fordi den kun vil starte
afkølet.

Kommentar
Fra : zarahansen

Dato : 28-04-04 21:13

men hvis vi starter den, slukker den igen såsnart den er nået ind i windows og så prøver at starte den igen, kan den heller ikke. Kan den nå at blive varm det minut den er om at køre opstarten??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-04-04 21:14

Når den godt kan genstarte kunne man få den tanke, at problemet ligger i strømforsyningen, men din forklaring leder da også tanken hen på grafikkortpronlemer selv om det ikke er særligt logisk.
Når man tænder en ATX computer giver man en lille strømimpuls via bundkortet, og det jeg kunne forestille mig er, at der er en forbindelse der bliver dårlig ved opvarmning. Den starter jo ved genstart hvor strømmen ikke får lov til at slippe helt. Fejlen kan naturligvis også ligge mellem Tænd knappen / Front panel connectors / Strømforsyningstilsslutning, men et eller andet siger mig at det mest sandsynlige er strømforsyningen.
Kan I ikke låne en strømforsyning fra en anden computer så er det da rimeligt nemt at afklare.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-04-04 21:18

Man kan da for øvrigt heller ikke helt udelukke selve tændknappen. Det kunne jo tænkes at det ikke er thermisk, men simpelthen trykket, der så falder lidt på plads igen efter længere tid. Dette kan afprøves ved at kortslutte power stikket på Front panel connectors på bundkortet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-04-04 21:19

NB! Kortslutningen skal være kortvarig da den skal svare til et tryk på startknappen.

Kommentar
Fra : zarahansen

Dato : 28-04-04 21:22

Trykket virker fint. Maskinen starter jo noget hver gang. Bare ikke nok til at starte skærmen. Derfor ved jeg heller ikke hvor langt den når i opstarten. Men når vi tænder, slukker og tænder igen står den godt nok og brummer. Så noget strøm er der altså på den, også anden gang??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-04-04 21:33

Altså intet grafikkort. Grafikkort er prøvet udskiftet.
Der er nok ikke andet, at gøre end, at gå systematisk frem.
Når man har med elektronik, at gøre skal der ikke meget til for at få problemer med skidtet.
Hvad med CPU'en. Det er jo ikke nok at blæseren starter.
Jeg har lige lavet en der var gået død på grund af et løst grafikkort og da jeg skubbede det helt på plads smuttede forbindelsen til CPU'en fordi bundkortet kun var spændt fast med to skruer hvoraf den ene var for lille (Den overlevede).
CPU' en er fastholdt af en lås, men hvis den ikke har været sat ordentligt på plads kan den gå løs når man bakser med det. Altså tag intet for givet, prøv alting efter, systematisk.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-04-04 21:33

Er den rigtige driver til skærmkortet lagt ind, og har i prøvet med en anden skærm?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-04 21:57

Eller er det en BIOS fejl ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-04-04 22:12

Prøv at tage netstikket ud næste gang I slukker og så sæt den til nettet et par minutter efter for at se om den virker igen!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-04-04 22:12

altså ved stikkontakten ikke internettet

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 10 point
Dato : 27-06-04 15:44

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede afgivet og mistet pointene, nu skal du bare vælge den der skal have dem, og du kan kun vælge en.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : zarahansen

Dato : 27-06-04 18:48

Tak for svaret pallebhansen.

Ingen af rådene virkede, vi har selv fundet en løsning: køb en ny pc, og indtil da planlægger hun brugen af den gamle så den kun skal tændes en gang om dagen.

Men jeg havde glemt at spørgsmålet skulle lukkes, beklager. Så tak for hjælpen