/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan harddiske opdelte i 3 eller mere~
Fra : gitte58
Vist : 374 gange
50 point
Dato : 25-05-02 17:54

Hvordan harddiske opdelte i 3 eller mere, hvad afhænger om størrelse gb. Især det skyldtes at Scandisk og diskoprydning kører langsomt pga størrelse gb. Jeg vil opdele f.eks. 5 til 1 system og 4 grupper.
Tak på forhånd.

Accepteret svar
Fra : User

Modtaget 60 point
Dato : 25-05-02 18:54

Vil du med andre ord gerne opdele din harddisk på 5 gigabyte til 5 med en gigabyte på hver??

Hvis du har et styresystem liggende på, så er det nemmeste at formatere harddisken installere det ønskede styresystem og så dele den op med enten winxp's/win2000's egen værktøj, som ligger indbygget i installationen. Hvis det til andre styresystemer som fx win 98 så ligger der et på cd'en eller på harddisken, som hedder fdisk. Der er også et program som hedder partition magic, som gør at du ikke mister data når du opdeler harddisken, men jeg kunne forestille mig at det giver problemer, med fx databasesoftware...Programmet kan købes hos din forhandler.

Bemærk at hvis det winxp du snakker om, så rækker 1gb til systemdrevet ikke jeg vil sige at det skal minimum være 2gb, da winxp selv fylder 1gb

Godkendelse af svar
Fra : gitte58

Dato : 25-05-02 20:32

Jeg har selv 30 GB og Windows ME. Findes vejledningen at opdele harddisk på 4 eller 5? Hvis det er på englsk, er jeg ikke god til at læse den. Hvordan gør man med at opdele ved fdisk?
Hvad koster et programmet?

Kommentar
Fra : gitte58

Dato : 25-05-02 20:58

Er det bedst at bruge partition magic undgå fjerne hele program og data selv om jeg beholder endnu?
Hvis man bruger fdisk, fjerner alt data og programmer. passer det?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 27-05-02 09:07

Det er rigtig at FDISK fjerner alle partitions, men alle data bliver ikke fjernet fra disken før man formaterer den. hver partition skal formateres for sig.
Jeg har selv gode erfaringer med PartitionMagic.
kj