/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Nero - Disc at Once
Fra : vedikke
Vist : 558 gange
90 point
Dato : 27-04-04 14:17

hej.....

Jeg søger et hurtigt svar idet jeg skal have brændt en cd snarest.

I nero har jeg muligheden for at vælge at brænde Disc-At-Once eller Disc-At-Once/96.

Hvad er forskellen og hvilken skal jeg vælge når jeg ønsker at brænde en kncert CD, således at der ikke kommer pauser mellem sangene......

På forhånd tak!

Points: 90 - alt hvad jeg har og ejer......

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-04-04 14:22

det tror jeg ikke at du kan med Disc-At-Once og Disc-At-Once/96 har jeg ikke set i min nero 5.
Men du kan åbne nero og vælge at lave lyd'cd og i menuen kan du finde en indstilling der bestemmer pausen
mellem nummerne.
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-04 14:40

Hvis det bare er en CD-kopiering kan du da bruge windows eget Record Now.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-04-04 14:43

Hvis du vil brænde sikkert, skal du ikke vælge Disc at once eller on the fly. Jeg ville nok undersøge mulighederne (efter dit behov) i Nero's hjælpefunktion.
Jeg har dog aldrig selv haft problemer med "on the fly"
Citat
Mere om on-the-fly kopiering
Nero versioner 3.0 eller højere er i stand til at brænde "on the fly"-kopieringer ved brug af et CD-ROM drev som inputenhed. Du behøver ikke flere hundrede megabytes af ledig plads på din harddisk længere og kan kopiere CD'er meget hurtigere. Det er de gode nyheder.

Den mørke side af Månen.....

At kunne kopiere CD'er hurtigere uden at bruge masser af ledig plads på din harddisk lyder som meget gode nyheder. Men tingene er desværre ikke så enkle. Der er flere ting man skal huske før man kopierer "on the fly":

Du skal bruge et CD-ROM drev der læser inputdata hurtigt nok til at brænde en CD. Det betyder, at hvis du vil brænde med 2x skal dit CD-ROM drev være i stand til at læse hurtigere end 2x (helst 4x eller mere) for at undgå et "buffer underløb". At sikre sig at dette ikke vil ske er ikke så nemt. Et af problemerne er, at mange CD-ROM drev (selv helt nye modeller!) læser lyddata meget langsommere end normal data (metode 1 eller metode 2). F.eks. er der nogle 24x CD-ROM drev der læser lyd langsommere end 3x.

Endnu flere problemer forårsages af CD-ROM drev der overhovedet ikke kan læse lyddata eller læser lyd langsommere end 1x (selv helt nye modeller!). Dette gør selvfølgelig "on the fly"-kopiering af lyd- eller mixed mode CD'er umuligt, fordi enhver CD brænder skal bruge inputdata med mindst 1x (afhængigt af den valgte skrivehastighed).
Hvis en læsefejl opstår på kilde-CD'en (f.eks. hvis der er en ridse på CD'en), kan læsefejlen ikke genoprettes på normal vis ved at læse en sektor flere gange, for der er ikke tid til at gentage læseprocessen, fordi enhver forsinkelse kan forårsage et buffer underløb på CD-brænderen, hvilket selvfølgelig ville ødelægge den ufærdige kopi. Alt hvad Nero kan gøre i dette tilfælde er at vise en advarsel og fortsætte ved at skrive skrald eller bare nuller, for at holde brænderen i gang. Resultatet vil være en kopi af CD'en med nogle ulæselige filer, som er bedre end en ødelagt CD, men stadig ret ringe. Det betyder, at "on the fly"-kopiering er meget følsom overfor læsefejl.
Mange CD-ROM drev kan ikke læse sessionsinformation. Alt hvad de kan fortælle er, hvor mange spor af hvilke typer der blev fundet på CD'en. Det betyder, at der kan forekomme tab af sessionsinformation.
Lydspor kan indeholde lydindekspositioner. Denne information er kun tilgængelig under læsning af det spor der indeholder indekspositionerne. Desværre er det for sent for "on the fly"-kopieringer, fordi brændere skal vide alt om indekspositioner, før de begynder at skrive et spor. Alt i alt betyder dette, at alle lydindexpositioner vil gå tabt under "on the fly"-kopiering.
Den sidste dårlige nyhed omhandler kvaliteten på digitalt læst lyddata. For at forklare hvorfor, er det nødvendigt at gennemgå nogle tekniske detaljer: Under "on the fly"-læsningen af et lydspor læser Nero noget lyddata og skriver det derefter på CD'en. Denne handling gentages så ofte som nødvendigt for at kopiere sporet. Resultatet er en meget lang gentaget læse/skrive/læse/skrive... kommandosekvens. Samtidigt fortsætter kilde- og destinations-CD'en med at køre rundt i uafhængige hastigheder. CD-ROM drevet læser data fra CD'en og gemmer det i sin cache-hukommelse. Nero vil da modtage sine input-data fra CD drevets cache. Hvis Nero læser digital lyddata er proceduren nøjagtig den samme som for data. Problemet er bare, at kilde-CD drevet normalt skulle læse hurtigere end brænderen skulle skrive. Så CD-ROM drevet fylder dets interne cache med "forudlæsning ", digital lyddata, for at kunne reagere hurtigt til læsekommandoer. Nero læser langsommere end CD-ROM drevet, fordi det læser med den langsommere brænders hastighed. Så ved det punkt, hvor CD-ROM drevets cache er fuld (et såkaldt "buffer overløb ") må noget "gammel data" (fra CD drevets synspunkt) smides væk for at kunne blive ved med forudlæsning. Men denne "gamle data" er fra den langsommere Nero´s synspunkt "øjeblikkelig data " og er absolut nødvendig, fordi det skal sendes til CD brænderen. Det, som drevet nu må gøre, er at søge hen til en tidligere position i lydsporet. Desværre består lydspor af sektorer som ikke indeholder nogen direkte tidsinformation (dataspor indeholder tidsinformation!). Derfor må CD-ROM drevet foretage et "cirka-gæt " på hvor de krævede data kan findes på CD'en. Derefter begynder det at læse igen fra denne "cirka "-position og fylder sin cache med data til Nero. Så derfor er de data, som Nero modtager ikke nødvendigvis præcis hvad Nero ville have, men kan indeholde noget fra en anden (meget nær, men ikke "korrekt ") position på CD'en. Nero bruger da disse data til at sende til brænderen, i den tro at dataene er korrekt. Resultatet er en CD med nogle lydspor, der kan indeholde "knas " eller "ridser ". Denne uønskede effekt kaldes "jitter". Mængden af "jitter" afhænger i høj grad af hvad model dit CD-ROM drev er. Der er drev, der læser lyd perfekt, og andre, der producerer en så stor mængde "jitter", at de næsten er ubrugelige som inputenhed i lyd-CD kopieringer. For at finde ud af hvilken kategori dit CD-ROM drev falder i, skal du bare gemme et lydspor fra dit CD-ROM drev med Nero´s "Gem spor " menukommando og derefter afspille wave-filen. Hvis det lyder i orden, så har du et "godt" CD-ROM drev. Hvis det derimod lyder dårligt, er det bedst ikke at bruge det drev til inputenhed til "on the fly"-kopieringer af lyd- eller mixed mode CD'er. Forresten: Nero kan med "billedkopiering" af CD'er lave "jitter korrektion" for at undgå mislyde og knas. Med "on the fly"-kopiering er der ikke tid til at gøre det.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 27-04-04 14:49

NB: For pause imm. musiknumre, marker alle filer (venster side). Højreklik, vælg egenskaber, pause indstilles til 1,2,3,4,5 eller 0 i sporegenskaber. Under fanen filtre "udjævner" du lydforskelle ved at afklikke i "Normaliser" boksen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-04-04 15:33

Du vælger bare cd kopy i nero så bliver den ligesom den originale!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-04-04 18:45

tedd... selvfølgelig bliver den det, men ikke altid... gennemlæs nu nøje, hvad jeg har indsat omkring "on the fly"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-04-04 18:46

NB: Kopien indeholder samme "lyd", men kvaliteten på din kopi, bliver ikke altid den samme

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-04-04 21:44

Læse læse læse
Du har ret Clan, men man går jo næsten altid udfra sine egne indstillinger og jeg bruger aldrig on the fly. Dog har de fleste cdbrændere jo en en eller andet form for buffer overrun beskyttelse (burn proof bl.a.) og det skulle jo i teorien eliminere problemet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-04-04 08:47

buffer overrun beskyttelse er skam fin nok, men de fleste glemmer så at holde snitterne fra at arbejde på sin computer imedens der brændes, derved kan der også gå "knas" i brændingen... ikke hver gang, eller meget, men det kan forekomme. Ditto høvler de fleste bare der ud af, kan dit medie brændes med 48x ja så lader de Nero selv bestemme hastigheden, eller buldre der ud af med 48x. Det kan også give "småfejl" og til tider mislykkede brændinger. Et godt råd her, er at man ved "kvalitetsbrænding" vælger det ½ af hvad mediet "kan tåle" (i dette tilfælde 24x).

Gu ved om "vedikke" er ved at brænde Vivaldis samlede værker... vi har ikke hørt et pip fra ham/hende

Hygge... og fortsat god dag - tror jeg skal i haven i dag. Gravhundene er ved at forsvinde i græsplænen
Søren

Kommentar
Fra : vedikke

Dato : 28-04-04 11:23

Pip Pip...... ;)

Well, Vivaldis samlede værker blev det dog ikke til, men nu har jeg da fået nogle af mine koncertoplevelser ned på CD.

Tusind tak for hjælpen til alle. Og især tak til CLAN! Nu håber jeg ikke gravhunden blev kørt over af græsslåmaskinen......

Godkendelse af svar
Fra : vedikke

Dato : 28-04-04 11:25

hov, glemte at acceptere et svar.......

endnu engang tusind tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-04-04 13:00

1000 tak for points - bare rolig med gravvapserne de HADER plæneklipperen, så de holdt sig langt væk