/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PC hænger i opstart af WinXP
Fra : campino
Vist : 612 gange
20 point
Dato : 27-04-04 11:30

Jeg har et spørgsmål angående langsom opstart med Windows XP jeg ikke selv kan knække.
Jeg har læst tidligere emner her på sitet ang. lige præcis dette uden at det har løst mit problem.
Jeg har en Medion PC fra Aldi med 2.6 GHz processer, 512 MB RAM, ATI Radeon 9600 grafik kort med 128 MB RAM og kører trådløst netværk som jeg har sat op mellem denne pc og en bærbar Dell PC, via en Linksys Router.

Nå, men tilbage til problemet. Ved opstart/genstart står systemet og hænger lidt over 1 minut ved den sorte skærm inden skærmen med XP logoet kommer frem(den sorte inden den blå velkomstskærm). Det lyder som om PC'en søger på CD-ROM drevet og derefter bare hænger i ca. 1 minut.
Når først den kommer forbi dette punkt er der ingen problemer, og den starter op hver gang og med samme forsinkelse hver gang.
Ved et tilfælde fandt jeg ud af, at hvis jeg havde Windows XP CD'en siddende i CD-ROM drevet, så spørger PC'en om hvorvidt den skal boote fra CD eller harddisk. Hvis man ikke trykker på en tast booter den automatisk fra HD'en efter ca. 5 sek, og herefter starter PC'en uden forsinkelse.

Dvs. at så længe jeg har Windows CD'en i drevet starter min pc uden forsinkelse(eller i hvertfald kun med 5 sek. forsinkelse), men det burde jo kunne lade sig gøre at boote uden problemer selv uden Windows CD !!

Det skal siges, at når jeg kører BootVis og efterfølgende prøver at åbne Trace_boot filen, kommer den med følgende fejlmeddelelse: "number of physical drives in the trace file is 0"

Jeg synes jeg har læst et sted at Medions PC'er er sat op til at boote fra CD-ROM drevet....kan det være problemet ?
Nogen forslag ??

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : zomp

Modtaget 30 point
Dato : 27-04-04 11:33

DU KAN, sorry, ændre rækkefølgen af "diske" computeren søger efter styresystem på i BIOS på din pc. bare lav den om så den booter kun fra HHD

mvh

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-04 11:34

DEt kan det da sagtens - Kig i din bios

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 27-04-04 11:37

...tryk XX under opstart for at komme "ind" i BIOS (normalt "del" eller "F10")((kender ikke din BIOS version))

mvh

Kommentar
Fra : campino

Dato : 27-04-04 13:24

Tak. Det VAR boot-rækkefølgen der var problemet. Den havde memory card som første prioritet, CD-ROm drev som anden, og først på 3. prioritet kom min HD, sjov opsætning ! Gad vide om det kan være virus der har lavet om på det, for det har jo virket fint førhen ?!
Anyway...systemet starter op på 30 sek nu, så ingen problemer !!

Point til Zomp for at være lige det minut hurtigere :)

Godkendelse af svar
Fra : campino

Dato : 27-04-04 13:25

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 27-04-04 13:36

weee, takker---->> JA, memorycard=mærkeligt (normal rækkefølge: Floppy, CD-rom, HHD) men det tager ikke lang tid, så det er nok pga. memorycard opsætningen den hang lidt!!

mvh