/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Lavenergiruder
Fra : cccf
Vist : 757 gange
50 point
Dato : 27-04-04 08:40

Jeg har en udestue jeg vil have sat termovinduer i.
Men nu bliver jeg i tvivl om det kan betale sig at sætte lavenergiruder i ??.
Om vinteren opvarmer jeg den kun enkelte gange.
Venlig hilsen
cccf.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-04-04 08:50

Merprisen for lavenergiglas og lydglas er så minimal er du bør vælge begge dele. Jeg gjorde det med mine vinduer og resultatet var imponerende godt, ikke mindst med hensyn til lyden. Merprisen ved almindelig vinduer var latterlig lille.

Jeg anbefaler det.

PS Hvad er merprisen

Kommentar
Fra : H_Rude

Dato : 27-04-04 09:02

Deter en rigtig god idé med lavenergi - merprisen er begrænset. Udover en bedre økonomi, opnår du også færre problemer med dug. Lavenergi giver også en lille svækkelse af lysindfaldet, hvilket kan være en fordel i en udestue.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 27-04-04 16:09

Jeg skal have 2 stk 180X140 og jeg skal give 1200,- pr rude og 50% mere for lavenergi. Jeg troede ikke en termorude kunne dugge?? Jeg har også fået fortalt ad de nye lavenergiruder er helt klare hvorimod de ældre var en anelse blågrå.
Er det forkert ??

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 27-04-04 16:23

Mine er vist 5-6 år gamle. Der er ingen blåtone.

Du kan sagtens generere dug på termoruder. Hvis temperaturforskellen ere tilstrækkelig og du har høj nok luftfugtighed i udestuen.

Jeg ville vælge energi- OG lydglas

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 27-04-04 16:27

Jeg vil prøve at undersøge hvormeget jeg skal give mere for at få med "lydglas".
Hvad er lydglas ??
hilsen cccf

Kommentar
Fra : taya

Dato : 27-04-04 22:42

Hvis man ikke har varme på kan lavenergiglas dugge på den udvendige side.
Der kommer ca. 10% mindre lys ind ved lavenergiglas.
Merpris 15%
hilsen taya

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 28-04-04 12:25

Tak for svaret 3773.