/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Renovering af gammelt landhus.
Fra : Lade
Vist : 612 gange
20 point
Dato : 26-04-04 19:25

Min kæreste og jeg har et rigtigt lækkert hus i kikkerten. Det har imidlertid to problemer:

1) Taget er bølgeeternit. Sund, men grimt og mosbegroet. Ved I hvad det koster at få renset og malet et sådant? På sigt vil vi have stråtag på igen. Hvad skal man, i runde tal regne med pr. kvadratmeter, og kan det evt. betale sig at gøre det nu - istedet for at renovere eternitten?

2) Huset er opvarmet ved elvarme og brændeovn. Der er mulighed for tilslutning af naturgas. Hvad kan bedst betale sig: Elvarme, naturgas eller måske stokerfyr (installationsudgifterne medtregnet)?

På forhånd mange tak.

Kristian

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 19:34

Rensning/maling af Eternittag fra 20.000 til 50.000 alt efter hvor i landet du bor.
Elvarme = dyrest
Naturgas/oliefyr = ca. lige dyrt (hvis gassen er i nærheden)
Jeg aner ikke hvad et stokerfyr er.......måske et kombifyr
Emesen.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 26-04-04 19:57

Et stokerfyr kan fyre med flis, træpiller, kirsebærsten osv. Har et. Vi fyrer for ca det halve af oliepris. Lidt mere arbejde med et stokerfyr end de andre former...stråtag mellem 800 0g 1000- pr m2.. Det har vi også. Det mest ubehagelige er tanken om brandfaren..
mvh bvh

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-04-04 20:02

Stokerfyr er dyrt hvis det er nyinstallation som det ser ud til i jeres tilfælde.
Fordi brandsikkerhedskravet er større end ved udskiftning af brænder på
varmekedel. Det er ca 40 % billigere at fyre med træpiller, investeringerne
skal så modregnes.
M.v.h.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 30 point
Dato : 26-04-04 20:05

Brandfare................så gasfyr
Der er jo også et kombifyr træ/olie i to kamre......er man doven starter oliefyret selv.
Firmaet Norahammer (tror jeg nok) lavede sådan et fyr.
Jeg tænkte selv på at lave det men valgte varmepumpe i stedet - den kørte i ca. 15 år - men nu har jeg gas (dovenskab)
Emesen.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 26-04-04 20:11

Varmepumpe kræver forholdsvist store varmeflader. Havde selv en i 18 år med jordslange. Græsplænen nåede lige at komme sig over nedgravningen af 500m jordslange før vi flyttede... men anbefalelsesværdigt, ingen service, forbrug under halvdelen af oliefyr (måske fordi vi boede ved siden af en mose og dermed meget vandholdig jord). Jeg ved ikke hvad priserne er..
mvh Bvh...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 20:20

Luft til vand også ca. halvdelen af olie.
Kørte ned til ca. -5gr. før elstaven gik i gang.
Jeg monterede den selv...men det vil jeg ikke anbefale alle.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 26-04-04 20:51

Jeg benyttede kun varmepumpen. Fik tilskud fra 24 m2 solfanger. Fyrede et hus på 250 m2 op for ca 12.000 om året. Byggede det hele selv med deraf følgende brølere ind imellem (vendt fordamper). Så jeg vil heller ikke anbefale nogen det, men spændende var det...Købte desuden vindmølleaktier for 80.000 med det mål at kunne køre "gratis" energi. Det lykkedes trods alt ikke....
Men generelt om forskellige energiformer til husopvarmning --- des større investering, des større besparelse -- (forhåbentligt)..
I princippet burde vi alle bruge varmepumper, det er ren solenergi sommer og vinter....
mvh bvh.

Godkendelse af svar
Fra : Lade

Dato : 26-04-04 21:01

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : Lade

Dato : 26-04-04 21:06

Tusind tak for de mange svar! Det er temmeligt forvirrende - men hvis et stokerfyr er halv pris af olie/gas er det da værd at overveje. Gad vide om man kan få tilskud til det?

Nogen der ved hvor meget arbejde der er i det?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 21:10

Det er vist slut med tilskud til energibesparende foranstaltninger.
Og hvis du tænker på stråtag, så er der lige forsikringen, som måske bliver dyrere.
Emesen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-04-04 21:29

Ja alle tilskud er borte.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-04-04 21:36

Din skorstensfejer kan fortælle hvilke krav der stilles i dit hus.
Det er nødvendigt for at beregne hvor meget arbejde der
ligger i forskellige løsninger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-04-04 21:47

Brandteknisk vejledning 32, handler om stokerfyr.