/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ny skærm
Fra : ferik
Vist : 460 gange
500 point
Dato : 26-04-04 19:10

hvad er bedst
pris ingen problem (vi er pensionister)
TFT eller LCD

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-04-04 19:14

Lcd er klart det bedste hvis du spørger mig Såen en har jeg på 17"
Mvh sune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-04 19:16

Klart TFT - med mindre i spiller meget - men så er en fladskærm slet ikke optimal.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-04-04 19:18

Ps. den er skarpere i billedet og med den flade skærm generer den heller ikke andre da man skal sidde rimeligt ligefor da billedet ellers forsvinder

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-04-04 19:22

vi spiller ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-04 19:25

Spørgsmålet kan misforståes lidt - for en TFT er også en LCD skærm - sååååå

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 26-04-04 19:26

Hmm....nu er jeg lidt forvirret.
Er en TFT-skærm ikke det samme som en LCD-skærm?
For hvis man kigger under displaytype her http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=130855 ,står der TFT - LCD.
Så er de to skærmtyper ikke det samme?

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 26-04-04 19:29

Arrrr....der var svaret refi. Jeg ment nok at de to typer var ens.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-04-04 19:42

Nå men fenrik du mener vel så en fladskærm eller en gammeldags letbuet så ??

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-04-04 19:45

Jeg ville vælge en

Acer AL1731
Size: 17" LCD TFT (17" viewable)
Max Resolution: 1280x1024
Response Time: 20ms
Dot Pitch: 0,264

Den koster ca 4200 kr.

Jeg har selv en Acer AL732, men den laves ikke mere, den har ellers en responstid på 16ms.
Du skal være opmærksom på hvilke regler der er for pixelsfejl, det kan være meget forskelligt fra producent til producent og de fleste bytter ikke skærmen hvis der er et par pixelsfejl.
Da jeg købte min forlangte jeg at få den de fremviste for den var jeg sikker på ikke havde fejl.
Du kan prøve at gå ind på www.elgiganten.dk og se om de skulle have en skærm der passer dig. Fordelen ved elgiganten er, at du har 30 dages fuld returret og kan derfor tilbagelevere en skærm med pixelsfejl.

//bentjuul

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-04-04 19:49

Det er fladskærme begge dele! Jeg ville gå efter den største kontrast og bedste view angle (synsvinkel) i jeres tilfælde. Hvis I spiller 3 d spil skal opdateringshastigheden osse være så lille som mulig, men til almindelig brug er 25 ms rigeligt! En 17 tommer skærm svarer forøvrigt næsten til en 19 tommers almindelig skærm! Hvis penge ikke er et problem selvom i er pensionister ville jeg gå efter en 19" skærm!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 19:52

Samsung laver en rigtig god 19" fladskærm, og den kan også ses lidt skråt på.
Den kan drejes vippes i alle retninger og billedet kan roteres med.
Opløsning 1152x864 ses lige så godt som 800x600 på en 15"
Pris (gisp) ca. 5000
En kolega har lige fået sådan en.
Emesen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-04 19:58

Det er faktisk ikke så slemt for en 19" "emesen"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-04 20:02

Den ultimative skærm hvis penge ikke er problemet......

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=25983

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-04-04 20:04

En stor kort besked.

Jeg læser nedenstående sådan:
TFT-LCD hører sammen. Men jeg har indtryk af at forvirringen og nogen gange gælder de annoncer man ser.
Der er ikke noget at sige til at vi andre også kan blive det.
Er selv på TFT-LCD holdet, og jeg er glad for skærmen. (Spiller heller ikke).

mvh
jakjoe

http://www.webopedia.com/TERM/p/plasma_display.html
TFT

Short for thin film transistor, a type of LCD flat-panel display screen, in which each pixel is controlled by from one to four transistors. The TFT technology provides the best resolution of all the flat-panel techniques, but it is also the most expensive. TFT screens are sometimes called active-matrix LCDs.
-------------------------------------

LCD

Short for liquid crystal display, a type of display used in digital watches and many portable computers. LCD displays utilize two sheets of polarizing material with a liquid crystal solution between them. An electric current passed through the liquid causes the crystals to align so that light cannot pass through them. Each crystal, therefore, is like a shutter, either allowing light to pass through or blocking the light.
Monochrome LCD images usually appear as blue or dark gray images on top of a grayish-white background. Color LCD displays use two basic techniques for producing color: Passive matrix is the less expensive of the two technologies. The other technology, called thin film transistor (TFT) or active-matrix, produces color images that are as sharp as traditional CRT displays, but the technology is expensive. Recent passive-matrix displays using new CSTN and DSTN technologies produce sharp colors rivaling active-matrix displays.

Most LCD screens used in notebook computers are backlit to make them easier to read.
------------------------------

Plasma display

A type of flat-panel display that works by sandwiching a neon/xenon gas mixture between two sealed glass plates with parallel electrodes deposited on their surfaces. The plates are sealed so that the electrodes form right angles, creating pixels. When a voltage pulse passes between two electrodes, the gas breaks down and produces weakly ionized plasma, which emits UV radiation. The UV radiation activates color phosphors and visible light is emitted from each pixel.

Today, Plasma displays are becoming more and more popular. Compared to conventional CRT displays, plasma displays are about one-tenth the thickness--around 4'', and one-sixth the weight--under 67 pounds for a 40" display. They use over 16 million colors and have a 160 degree-viewing angle.

Plasma displays are manufactured by companies such as Panasonic, Fujitsu, and Pioneer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 20:08

Hvis jeg køber for 5000 kr. skærm..............carportovernatning.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-04-04 20:09

Det er vist kun designet man betaler for der refi! Selve specifikationerne er temmelig dårlige!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-04 20:26

Mermaid for utrolig gode anmeldelser - og så er det dansk

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-04-04 20:27

I skal kun vælge en fladskærm, hvis i har pladsproblemer på skrivebordet, eller vil være smarte, der er ingen fladskærme der er bedre end de alm.skærme, men tit dårligere, og ikke så tydlige som alm. gammeldaws skærme.
Fladskærme er somregel mere end dobbelt så dyre, og har en langt højere fejlrate, med udbrændte "sorte" punkter.
Jeg ved godt at jeg får på puklen for min mening, men siger det alligevel.
Men her er der anmeldelser, også gode anmeldelser af fladskærme.
http://www.edbpriser.dk/Review.asp?ID=1527
http://www.edbpriser.dk/Review.asp?ID=1102
http://www.edbpriser.dk/Guide.asp?ID=1017
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18477
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=21834
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=21797
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=50454
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18436
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=11073
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-04-04 20:29

det med at prisen er ligemeget skal naturlivis tages med et gran salt
jeg synes at der kommet rigtig mange ting på bordet
i øjeblikket kører jeg med en alm, 17"
men overvejer en ny
ferik

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 510 point
Dato : 26-04-04 20:30

Citat
hvad er bedst
pris ingen problem (vi er pensionister)
TFT eller LCD

De må så være lige gode.
Emesen.
Men er i to der vil kigge sammen og måske lidt skråt, vil jeg anbefale en alm. 19" skærm.

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 26-04-04 20:42

holder 100% med emmesen en 19" normal skærm kan anbefales til en hver tid frem for fladskærm, det er extremt hårdt for øjnene i starten, var det for mig på min arb. plads og der kan jo faktisk blive til yderligere en computer, hvis du brugte de resterende penge efter købet af en alm 19" skærm

spild af penge
iflg mig

diskofis

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-04-04 20:49

Kan ikke helt forstå at det skulle være hårdt for øjnene med fladskærm !!
Det må da være noget med belysningen i lokalet.

En fladskærm er alt andet lige også noget mere handy og "smukkere".
Prisen ?? Ja, den er højere. Vælg også ud fra hvor skal skærmen placeres.
Er det i stuen....så ville jeg ikke være i tvivl.....TFT-LCD.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 26-04-04 20:55

ingen tvivl om, at de er mere handy og kønnere, skal ikke kunne sige om det er mig, der har haft en dårlig oplevelse med denne type skærm, det er jo nok heller det samme med alle modeller, ville nok stadig købe alm. skærm, men mennesker tænker forskelligt.

diskofis

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-04 20:56

Husk på at en 19" alm. jo fylder næsten som et lille fjernsyn.

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 26-04-04 21:03

enig med dig i det refi, men det er jo kun bagtil, det er jo af stor betydning også enig,

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 26-04-04 22:02

Jeg bruger selv en Samsung 17" TFT - og der skal man ikke sidde "lige for". Fordele med en "flad" er ingen reflekser fra sollys eller anden kilde, ingen varme, lavt strømforbrug, ingen "skærmflimmer" og pladsbesparende. Mit råd er at prøve sig frem, selvom expertene siger deres mening. Det er ligesom med biler. Prøv den og hvis du kan lide den og føler at du gør et godt køb - så køb den.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 26-04-04 22:19

jeg kunne tænke mig at spørge, hvad bruger i skærmen til? er det til tekst så er en flad skærm ganske udmærket men, hvis det er til billedbehandling, så forholder det sig noget andeledes. Jeg har selv lige købt ny skærm og satser meget på billedbehandling og var derfor i forbindelser med nogle professionelle bureauer, der arbejder med den slags og jeg blev frarådet at købe en fladskærm til mit brug. Man sagde var ikke gode nok til billedbehandling.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-04 22:24

"fleng"
Det er for så vidt også rigtigt, da du ikke kan stole 100% på at de farver skærmen viser dig er det der kommer ud på print.

Den justerer jo sig selv automatisk efter lysforhold osv.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 27-04-04 08:23

der har været mange gode indlæg, foreløbig tak
jeg regner med at lukke ? onsdag eller torsdag
ferik

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 28-04-04 22:05

Tak for svaret emesen.