/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiatorer støjer
Fra : brindt
Vist : 2830 gange
120 point
Dato : 26-04-04 13:07

Jeg har fået monteret en varmeveksler og siden installationen, larmer radiatorerne hver gang der bruges vand fra de varme haner. Larmen består i serier af 2-4 klik efter hinanden. Der er ca. 1 sek. mellem serierne.
Det er alle radiatorerne, der larmer. Selve varmeveksleren giver ikke lyden.
VVS installatøren hævder, at det er pladerne i radiatorerne, der "knager". Dette tror jeg ikke på, da lyden er for ensartet til det kan være vibrationer.
Lyden ophører i samme sekund som de varme haner lukkes.

Nogen der har gode ideer?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 13:27

Prøv at udlufte systemet fra A til Å

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 13:30

NB: Tjek også lige alle dine returløbs-, kontra- ventiler af, en af dem ku' hænge eller delvist hænge (snerre) - gi dem et venligt klap med f.eks hammerskaftet.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 26-04-04 13:48

hej brindt
prøv at lukke alle radiatorerne og se om klikkeriet stadig er der ,hvis det er må det være brugsvandsdelen der laver numre og dermed ikke radiatorene.Prøv så at lade være at bruge vand og luk en ovn op ad gangen og se hvordan det ter sig.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 26-04-04 13:53

Hej brindt. Hej CLAN din lille . Bare du ikke skal ha´et klap med en hammer(Klaphammer)

Jeg "lytter" lige med. Kunne det være at varmtvandshanen bruge så meget varme at radiatorerne kølede af så metallet gav sig. ? Bare et forslag.

Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 26-04-04 14:02

Hej Ibasa.
Nej, det er ikke tænkeligt. Lyden kommer i samme sekund, der åbnes for det varme vand og fortsætter indtil der lukkes - det gælder også mens jeg tager brusebad.

Hej Mcloud.
Det lyder da som en god metode, til at komme tættere på problemet. Det vil jeg prøve i aften.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 26-04-04 14:08

brindt.
Hvis det er tilfældet så lyder det forkert
Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-04 14:41

Hvis der er mekaniske spændinger i systemet efter at der bygget om, så kan gulv-/loftgennemføringer støje voldsomt. Kig efter der, hvor rørene går igennem en etageadskillelse. Der skal gerne være en bøsning, som røret/rørene kan glide frit i. Hos min mor blev radiatoren lydløs, da radiatorgennemføringerne havde fået nogle dråber tynd olie (symaskine-). Det var bare en større kaliber rør, som centralvarmerørene skulle kunne glide op og ned i.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 26-04-04 15:05

Fjernvarme ? direkte eller indirekte ?
Oliefyr ?
Gasfyr ?
Hvad er det for et anlæg ?
Det kan være en contraventil fx. på koldtvandstilførslen som klaprer og forplanter sig i radiatorne ?
/nilsg

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 26-04-04 15:31

Hej nilsg
Det er fjernvarme - direkte eller indirekte? Hmmm, det må vist være direkte!
Anlægget hedder Metronette fra Metro Therm.

Jeg havde tidligere en stor varmtvandsbeholder, som altså nu er udskiftet med gennemstrømsvandvarmeren. I den forbindelse er alle varme og kolde rør udskiftet med plastrør - bortset fra de sidste 2-3 meter ind i mit badeværelse. Her ligger stadig kobberrør.
Ingen ændring i radiatorinstallationerne.

Håber dette kan bidrage til flere løsningsforslag.

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 01-05-04 20:14

højst sansynlig at det er pladerne i varmeveksleren der arbejder, prøv at sænke temp på varme fremløb til varmeveksler.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 03-05-04 14:32

Hejsa. brindt.

Fik du nogensinde afklaret problemet. Hvis ja, hvad var det så ?
Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 03-05-04 14:35

Hej Ibasa
Nej, ikke nogen løsning endnu. Er stadig i gang med afprøvning af div. forslag.
Vender tilbage når resultat foreligger.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 03-05-04 14:41

> Det er fandens når nysgerrigheden tager overhånd. Held og lykke med projektet
Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 05-05-04 17:15

Så er diverse forsøg overstået.
- Udluftning af radiatorer - ingen forandring
- Lukke alle radiatorer - ingen forandring. Lyden er der altså både med kolde og

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 05-05-04 17:18

Hovsa - jeg fortsætter lige:

....... varme radiatorer.

Lyden er iøvrigt fuldstændig identisk i alle radiatorer på nøjagtig samme tid.
Den er ikke afhængig af hvor meget man åbner for den/de varme haner.

Nye forslag modtages gerne.

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 05-05-04 17:20

Til Old dane

Vil man så ikke også kunne høre lyden i varmeveksleren?
Temperaturen er iøvrigt skruet så langt ned, at "fedtet kun lige forsvinder fra panden", som VVS-manden udtrykte det.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 05-05-04 18:35

Hej brindt.

Kunne det så være trykket i hele systemet der på en eller anden måde faldt og steg. Bare en idè.
Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 05-05-04 20:20

hvis det ikke er veksleren hvad så med trykdiferensen, den har det jo også med at støje, og da støjen opstod da man installerer varmeveksler, skal man jo kikke der

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 05-05-04 20:34

Det kunne også være den forkerte type termostater
mvh
mcloud

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 06-05-04 09:29

Nu bliver det nok lidt for teknisk for mig: "Trykdiferensen". Hva´ er det?

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 06-05-04 09:35

den sidder i nærheden af varmeveksleren og regulerer trykket til dine radiatoren kik efter et greb med en lodret skala

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 16-05-04 10:02

Hej brindt.

Fik du klaret sagen og hvad var "fejlen".
Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 17-05-04 09:21

Næh, det støjer stadigvæk - så jeg må nok bare leve med det.
VVS manden fastholder, at det ikke er varmeveksleren men pladerne i radiatorerne, der "giver´sig".
Blot sjovt, at de kan "give sig" i takt. Lyden kommer nemlig på nøjagtig samme tidspunkt i alle 7 radiatorer.

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 17-05-04 11:02

skift vvs mand

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 14-07-04 07:53

brindt

Hvad var løsningen og hvad måtte du gøre ???????

Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : Thomas_Birch

Dato : 19-07-04 02:24

Hvis du har direkte fjernvarme i dine radiatorer og en brugsvandsveksler til dit varme vand, skal du regne med at det statiske tryk i dine radiatorer vil falde lidt idet du starter en tapning af det varme vand. Dette vil især kunne forekomme hvis differenstryksregulatoren er monteret på returen, idet det statiske tryk i anlæget da vil følge fremløbstrykket. Vi ved at trykfaldet i et given rørstykke ( i dette tilfælde din stikledning) varierer med vandmængden i anden potens.
Det vil med andre ord sige: Hvis du under normal drift, uden varmtvandstapning, bruger eksempelvis 5 kW svarende til ca. 150 l/h og du så starter en tapning ca. 0,1 l/sek. svarende til et fj.v. forbrug på ca. 600 l/h vil du få et trykfald i din forsyningsledning, og i tilfældet med differenstryksreg. monteret i returen, et fald i det statiske tryk i radiatorerne.
Jeg ved ikke om dette er grunden, men det er da en mulighed! Håber det lykkes dig at få løst problemet.
PS. Hvis din diff.tryksreg. sidder i returen, og er af typen der kan monteres i både frem og retur, kan du jo prøve at flytte den til fremløbet.
Mvh. Thomas

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 30-09-04 09:16

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg
Indlægget kommer efter gennemgang af mine åbne enkeltstående abonnementer. Dem ønsker jeg at rydde op i med jævne mellemrum for at bevare overblikket i det / de spørgsmål jer er involveret i.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene / kommentarerne var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så venligst, ACCEPTER den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.
(over hver kommentarboks, i højre side, er der en ”knast” der hedder accepter som svar. Det er den der skal bruges.)

Venlig hilsen fra ibasa
Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 30-09-04 14:48

Det er da godt, du er vågen, Ibasa, men jeg har stadig et problem og venter på, at miraklet skal ske.
Der er kommet mange gode forslag, men desværre ingen der har løst mit problem.
Så jeg tillader mig at lade spørgsmålet stå åben lidt endnu.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 30-09-04 15:18

OoooooooooooKKkkkkkkkkkkkk.
Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : Thomas_Birch

Dato : 16-10-04 22:51

Men hvad har du gjort for at løse problemet? Jeg gav dig et forslag, har du prøvet dette?

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 09-11-04 15:03

Hej brindt. Gentaget indlæg.

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg
Indlægget kommer efter gennemgang af mine åbne enkeltstående abonnementer. Dem ønsker jeg at rydde op i med jævne mellemrum for at bevare overblikket i det / de spørgsmål jer er involveret i.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene / kommentarerne var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så venligst, ACCEPTER den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.
(over hver kommentarboks, i højre side, er der en ”knast” der hedder accepter som svar. Det er den der skal bruges.)

Venlig hilsen fra ibasa
Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 10-11-04 11:10

Thomas, jeg må erkende, at jeg ikke kan finde en "differenstrykregulator" på min installation. Jeg ved heller ikke, om der er sådan en dims, eller om der overhovedet skal være en?

Accepteret svar
Fra : Thomas_Birch

Modtaget 120 point
Dato : 16-11-04 19:48

Der skal være en differenstrykregulator på dit anlæg, og det er der ikke. Gå ned til din VVS mand og køb en AVPL (VVS-nr. 406450 004) og et sæt gevindnipler (VVS-nr. 451029 906) og monter på dit anlæg, skal monteres i returen.

Så er problemet løst!

Hilsen Thomas

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 22-11-04 09:20

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg nummer 3.
Indlægget kommer efter gennemgang af mine åbne enkeltstående abonnementer. Dem ønsker jeg at rydde op i med jævne mellemrum for at bevare overblikket i det / de spørgsmål jer er involveret i.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Din sidste reaktion daterer sig tilbage til 10-11-04 kl.11.10 så kommentarskriverne må gå ud fra dit problem er løst eller du har opgivet at få det løst ved hjælp af kandu.dk og spørgsmålet derfor kan lukkes.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så venligst, ACCEPTER den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.
(over hver kommentarboks, i højre side, er der en ”knast” der hedder accepter som svar. Det er den der skal bruges.)

Venlig hilsen fra ibasa
Sren på 55°41’42’’N.12°9’9’’E.

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 23-11-04 11:04

Tak til alle for gode forslag.
Jeg forsøger nu med Thomas Birchs forslag, og lukker hermed spørgsmålet, ellers bliver det da vist snart fyldt op med "Ibasa standardindlæg"

Godkendelse af svar
Fra : brindt

Dato : 23-11-04 11:05

Tak for svaret Thomas_Birch.