/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udskiftning af fjedre
Fra : kaspertj
Vist : 5179 gange
20 point
Dato : 24-05-02 11:27

Hej

Jeg skal have sat sænkningsfjedre på min Opel Astra F Sedan, men ved ikke hvordan jeg skal bære mig ad. Er der nogle som har nogle fif til det.

Hilsen Kasper

Accepteret svar
Fra : MacDaddy

Modtaget 30 point
Dato : 24-05-02 11:49

Hej Kasper

Ja, det er ikke helt let, hvis du ikke har prøvet det før.

Som udgangspunkt er det lettest at skifte de bagerste fjedre, da din bil har compundaksel. Det er en blanding af uafhængig og stiv bagaksel (semi-uafhængig - men det er skam heller ikke umuligt selv at skifte de forreste fjedre.

Nødvendigt værktøj: Fastnøgler i de rigtige størrelser og en fjeder-strammer. Fjeder-strammeren kan købes i Harald Nyborg eller lignende butik for under 100 kroner.

Bagerste fjedre: Bilen skal løftes op, så baghjulene hænger et godt stykke over jorden. Stram fjedrene sammen med din nyindkøbte "strammer". Een bolt i hver side holder compundakslen fast til bunden af støddæmperen. Skru den løs - og så kan du løfte fjederen fri af dens position. det samme gælder i den anden side. Hvis det er længse siden, du har skiftet støddæmpere, kan der være problemer med at få møtrikken fri - det ruster hurtigt sammen.

Forreste fjedre: Du skal have hele fjederbenet af, og så kan du også skifte der.

Jeg fik selv skiftet dæmpere og fjedre på min Vectra A, og den har et stykke hen ad vejen samme undervogn. jeg gad ikke selv rode med det, så jeg gik ind til SuperDæk Service på Søren Frichsvej i Århus. De har et stort mekanisk værksted, og jeg forlangte først en fast pris (som var temmelig høj). Jeg sagde, at jeg kun ville betale ægte time-pris, og det gik de med til. (vistnok 450 i timen) De to bagerste fjedre tog - og jeg tog tid på det hele - 8 minutter at skifte. de to forreste i alt 45 minutter. Altså - jeg slap med under 500 kroner for det hele.

ADVARSEL: Hvis du selv vil ind under bilen og rode, og du får den godt op og hænge, så sæt noget meget stærkt ind under bilen, så du ikke bliver knust under bilen, der falder ned af sit løft, fordi, der skal bruges mange kræfter på de bagerste møtrikker ved dæmperne...

Håber du kunne bruge mit svar til noget.

Venligst MacDaddy

Kommentar
Fra : MacDaddy

Dato : 24-05-02 11:58

I øvrigt - jeg kan stærkt anbefale en Haynes-manual, hvis du ønsker selv at rode med bil. Jeg er overhovedet ikke håndværker af uddannelse men synes bare, det er hyggeligt at få lidt olie på fingrene i weekenden, og jeg har lært urolig meget af Haynes.

Haynes er betegnelsen for at en serie af bøger, der MEGET indgående fortæller præcist, hvordan man splitter en bil ad til atomer og samler den igen. Lette brugsanvisninger til alle former for reparationer.

Venligst MacDaddy

Kommentar
Fra : kaspertj

Dato : 24-05-02 12:06

Hvor kan jeg købe dem MacDaddy

Kommentar
Fra : MacDaddy

Dato : 24-05-02 12:09

Enhver seriøs boghandler kender til Haynes-bøgerne. Du kan også logge ind på følgende link og printe det ud - så kan boghandleren i hvert fald ikke være i tvivl...

http://www.haynes.com/

Kommentar
Fra : MacDaddy

Dato : 24-05-02 12:12

I øvrigt: Din bil hedder Vauxhall Astra på engelsk, og bogen over netop din model findes - i min Vectra-manual er der et billede af den...

Kommentar
Fra : kaspertj

Dato : 24-05-02 12:46

Mange tak macdaddy. Det du har skrevet er maget brugbart.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-05-02 16:14

Det bedste udgangspunkt du kan have er at købe en manual til din dyt,
jeg vil skyde på at Haynes har lavet sådan en, så er du ihvertfald godt
kørende.

Mvh Lars
"kaspertj" <kaspertj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:vDnH8.22165$4f4.764733@news000.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg skal have sat sænkningsfjedre på min Opel Astra F Sedan, men ved
> ikke hvordan jeg skal bære mig ad. Er der nogle som har nogle fif til
> det.
>
> Hilsen Kasper
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>