/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Læhegn - Hurtigvoksende....?
Fra : zomp
Vist : 10505 gange
50 point
Dato : 26-04-04 12:36

Jeg søger nogle træer/buske til mit læhegn. De skal være så hurtigtvoksende så muligt, er der nogen der har ét godt forslag?

Jeg har plantet energipil da jeg selv mener det er noget af det hurtigeste man kan få i dk, men de er jo som bekendt ikke så flotte at kigge på....!

Så det jeg søger er noget der vokser MEGET hurtigt og samtidigt gerne må være nogenlunde i udseende, har planlagt at fælde pilen efterhånden som det "flotte" kommer op!

Men hvis der er noget der er hurtigere end pilen..........??

MVH

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-04-04 12:39

Jeg har hørt om en fyr der smed et par bønner i jorden og så voksede de helt vildt hurtigt, men jeg ved ikke hvor man kan købe dem.

Sorry, kunne ikke lade være

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:40

Troldpil.

Det gror som mælkebøtter. Hvis du har et træ, kan du bare klippe grene af og putte i jorden - så kommer de.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-04 12:40

Bambus

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 12:43

Hmm, BAMBUS?? er de ikke lang tid om at komme i gang??

MVH

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 12:43

ps. Better.... TAK!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:47

Bambus er vist også noget bæ, når de skal op igen, eller hvad?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:48

Hvor er vi i landet Zomp. Jeg har et træ du gerne må skrælle for grene.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-04 12:49

Du kunne jo købe dem lidt større, så dækker de godt fra start.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 12:55

....fik jeg sagt at det gerne må være GRATIS (næsten), bambus koster en krig, med mindre man selv graver op hos en privat, og så er de mindst 3 år om at komme i gang!

Jeg bor på en lille ø kaldet Sjælland..... Hvad er det for et træ vi snakker om 3773??

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-04-04 12:55

Pilen er noget af det hurtigste.
Men du skal også tænke på om det skal være vintergrønt.
Nogle grene giver ikke ret meget læ i den kolde vinter.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 12:55

...sorrry troldpilen...... hvor bor du???

mvh

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 12:56

Hvad med hassel? nogen der ved hvor hurtigt sådan et svin vokser?

mvh

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 12:58

jeg har tænkt på det med hvor meget "læ" vi får om vinteren....
hvilke granner/fyr vokser hurtigst? (hvor mange meter pr. år?)

mvh

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-04-04 12:59

Elme er rimeligt hurtige.
El er hurtig, det bruges som ammetræ i læhegn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-04-04 13:00

Mellem træerne plantes gedeblad, en busk som bliver mellem 2 og 3 meter.
Tjørn bruges også i læhegn.
Det bedste læhegn består af mindst fem forskellige træer og buske.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 13:01

Det er en 6 - 7 meter høj troldpil. Bunker af store grene idet den har været savet ned. Man saver bare en 2 meter gren af og stopper den i jorden. Så skyder den inden for kort tid.

Sted: det østlige fastland, tæt på vandet med udsigt til den anden ø.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-04-04 13:05

På Hedeselskabets hjemmeside kan du læse om læhegn.
http://www.hedeselskabet.dk/

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 13:16

har kigget på hedeselskabet, men kan ikke rigtigt se noget om typer træer/buske? er det bare mig?
jeg vil gerne have spicifikke navne på buskene/træerne, gerne hvis der er nogen der SELV har plantet et læhegn med godt/dårligt??? resultat!!

MVH

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 13:18

min nabo har en toldpil, er ikke videre begejstret over hastigheden den skyder på? hjælper det meget hvis den har lidt konkurrence?? (den er jo ret flot)

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 13:20

mht Elm jeg har plantet nogle stykker i hegnet, men jeg er bange for at de dør pga. Elmesyge? hvad er sansynligheden for det? der denne udryttet igen?

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 13:24

Mine trold gror tæskegodt, men det kan have noget med jorden at gøre.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 13:31

>>3773: han har alm. mørk muld (god) ligesom mig.... men der står ikke noget rundt om hans aka helt alene.....

...nogen der ved noget om hassel, kunne godt tænke mig en stribe hassel, men hvor mange år går der før det er 3-4 meter højt?

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 13:34

>> Teil: er en "gedeblad" stedsegrøn??

mvh

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 13:42

Det hurtigste læhegn... det kan være grønt, og kan f.eks købes hos Silvan - som flethegn
Sorry!
Advarsel imod bambus (har det selv). Det breder sig som bare pokker, rodnættet skal nærmest sprænges væk osv. osv.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-04-04 13:43

Hej zomp
Du kan læse om hassel her http://www.ljohans.com/planteleksikon/frb41.html

//bentjuul

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 13:50

>>bentjuul: Æv.. "Voksested: I sol til halvskygge, aldrig på forblæste steder. Kun mådelig hårdfør overfor forurening." ikke så smart i et læhegn! men måske på "indersiden" hvis det ikke bliver for mørkt!

>>CLAN: har overvejet det, men det er ikke så pænt...! det bliver heller ikke bambus, bliver ikke højt nok, og er alt for lang tid om at komme ordentligt i gang!

MVH

PS bambus er nemt at holde nede, start med hækkeklipper, derefter plæneklipper....!
PPS husk GODE sko, ingen bare tær' (eller små børn)

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 26-04-04 14:38

Hej zomp

Der mangler lidt oplysninger pm vindforhold og jordtype.
Der er mange muligheder - pil og poppel er hurtigvoksende,
men holder ikke så længe.
Seljerøn med poppel/pil som ammeplante er udmærket.
Caragana - ærtetræ - er et udmærket valg, hvis forholdene er gode,
og så de blomstrer fint.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-04-04 14:42

Jeg kan se at der er mange forskellige erfaringer med læhegn. Mine bambus brugte 12 år på at nå knæhøjde! Troldpil har jeg plantet tre gange, alle tre gange er de gået ud efter ca 4 år, det er der også andre, der har oplevet! Det der lykkes godt her er mirrabeller, og hassel, og så er det dejligt med lidt frugt og nødder. Hvad med nauer, den er da hurtigtvoksende. Det er da godt og smukt med noget forskelligt, og du har da ikke tænkt dig at rydde dine pile på en gang, hvis du planter, lidt hvert år efterhånden som du får fat i noget billigt og smukt, så har du hegnet intakt hele tiden, og der sker ikke noget katastrofalt, som hvis du skifter det hele på en gang, med noget der ikke vil gro på dit sted, Forsytia gror bare du finder en gren og stikker i jorden den står og blomstrer gult overalt lige nu!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 14:51

har tænkt på poppel, men har dårlige erfaringer med at musene spiser dem...! (gnaver barken helevejen rundt om vinteren) men tror jeg vil prøve igen med nogle rør om!

jordbunden er sort muld med lidt grus i overfladen, ikke overdrevet meget vind!

hverken Caragana eller Seljerøn er stedsegrønne??

indtil videre: Poppel, Pil, Rødgran, Hæg.......(Seljerøn, Caragana, Hassel)??

mvh

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 14:55

>>Valde: nej, har tænkt mig at fælde dem efterhånden som det andet kommer op og dækker!
jeg planter også noget Hassel, kan ikke rigtig lide Forsytia, de er meget pæne lige nu, men....!

indtil videre: Poppel, Pil, Rødgran, Hæg, Hassel.......(Seljerøn, Caragana)??

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 50 point
Dato : 26-04-04 17:23

Det er jo altsammen en smagssag, jeg kunne da godt have lyst til at fortælle hvor glad jeg er for forsytia, i mellem noget andet Ætetræer findes i forskellige sorter, du kan iøvrigt så dem, eller formere dem ved stiklinger. Mirrabeller findes også i mange sorter de er så meget i familie med Hæg at de trives de samme steder, slåen er et andet forslag, fuglekirsebær er en mulighed!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 26-04-04 19:18

Thuja vokser "rimelig/relativt" hurtigt. Den er hårdfør, tæt og stedsegrøn.

Mvh
palle jensen

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 21:37

ja, thuja og kirsebær er også en god idé.... tror snart jeg har nok!! tak for hjælpen alle sammen.....!

Godkendelse af svar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 21:40

Tak for svaret valde..(SVÆRT, sorry)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-04-04 22:38

ja selv tak ,jeg håber at du får glæde af både mine og de andres forslag
mvh.Valde.